AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.898

vill ha lite "goare" ljud

tänkte byta ut ljuddämparen till en fullflödes ljuddämpare mest för att få lite goare ljud från bilen
men min fråga är vilket märke jag ska välja samt dimmension?
bilen är en 320 88a
ta bort en dämpare ist
2leifare,

Jag skulle försöka hitta ett simonssystem, alternativt meka ihop ett eget system. Att köpa dämpare från ferrita, eisenmann eller något annat "högkvalitetsmärke" och montera på en E30 tycker jag inte känns motiverat.

jimbooo,

Finns mig veterligen bara en dämpare på E30, om man bortser ifrån katalysatorn.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
men är det inte dubbla rör hela vägen på mitt avgassystem?
vilka har y kopplingar för att lösa det i såfall? och vilken storlek ska jag ha? 2 eller 2.5"?

jimbooo
då har jag väl ingen dämpare kvar :/
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Varför skulle inte ett "högkvalitetsmärke" passa på en E30?? Körde simons från kat på en 325 som jag hade, låter väl ok men rostar snabbt. På den jag har nu satt det en ERNST dämpare på, den var det lite mera muller i.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jo det ska vara dubbelt ut ur katten på en 320i -88. Simons avgas är samma till 320i och 325i.
///Misano,

Jag sa inte att det inte passar med högkvalitetsdämpare på en E30, däremot tycker jag att det är slöseri med pengar att köpa ett så pass dyrt avgassystem till en så pass gammal bil.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
En kompis till mig som kör 320 -89 testade plocka bort bakre burken och precis som ni sa så lät den MYYCKET! Alldeles för mycket...
Sen monterade han två pyttesmå ljuddämdpare (Dom minsta universaldämparna som AD_Centre, CD-Cardic säljer) kommer inte ihåg märke. En på varje rör istället för den bakre orginalburken. Det låter skitbra, riktigt mullrande faktiskt!
Min E30 (318is 16V) har iofs enkelt rör draget hela vägen. Men den har även en lite "flamdämpare" som sitter direkt efter katalysatorn. Vad den gör för ljudnivån vet jag inte då jag bytte bakre ljuddämpare samtidigt som kanonröret blev lite grövre och flamdämparen fick vila i skrotburken.

Något som är värt att notera är att det finns massor av vikt att spara på att byta ut originalljuddämparen bak. Den väger massor!

/Anton
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Kalle Hansen: Jo jag förstår ju att det passar rent fysiskt på bilen, köper du en tysk kvalitetsdämpare tex G-Power så kommer den hålla fin fassform och man blir garanterat nöjd med ljudet. Vad jag menar är att det är lite synd att inte kosta på ett bra system.
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Min 540 är en 94a med Ferrita. Det låter så här: Länk

Jag är mycket nöjd!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.