AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
776

Hur länge brukar ni köra med kamremmen?

m_johan
Har en 520i som har gått ungefär 6000 mil på samma kamrem... Den ska väl bytas vid 6000mil egentligen..men hurlänge brukar man klara sig ungefär? Vill inte ha kolvarna i ventilerna direkt:P
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Man ska nog inte chansa, det gjorde jag en gång på en Renault dock, blev ny topp...

/Johan
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Jag bytte min på 320in nu i höstas. Den hade då hängt med ca 7000mil (3½ år). Det var inga synbara fel alls på den då, såg till och med bättre ut än den nya. Inga sprickor eller nötta tänder.
Skönt att det är bytt i alla fall.
m_johan
Castor : Gjorde du det själv då eller? Krångligt? Hur lång tid brukar det ta ungefär.. Om den inte har några sprickor eller inte saknar några tänder så är det inga problem med att köra vidare lr? iofs bäst att gardera sig men men
Byta remmen e rätt enkelt...Tar ca 3 tim om man gjort det några gånger innan...Man bör byta rem oavsett hur den ser ut efter senast 4år/6000mil....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Bytesintervallet på din motor Johan är som Dawwe säger, 4år OCH 6000 mil.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Per....4år ELLER 6000mil ;)

Mvh Janne.
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Ja, det tog lite längre än tre timmar för mig men det var ju första gången jag gjorde det plus att jag inte hade särskilt bråttom.
Sen hade jag en bilmekaniker i närheten att fråga om jag skulle stöta på problem... det underlättade en del så man inte gör en massa onödigt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
8000mil är det.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Och köp inte kamremmen från Biltema för guds skull, bara original!

Mvh
Rob_t_j72:Ja har köpt 2 remmar till min fd E30 från Biltema...Båda var tillverkade i USA av "Dayco" om ja minns rätt...Inget fel på de inte...Oftast rappar remmen över/går av om man ej har korrekt spänning,så detta händer ju oavsett remtillverkare...Däremot är Biltemas spännrullar (SKF) inget vidare bra....Den börja låta efter ca 4000mil...Väldigt viktigt att montera remmen korrekt,jag tror att många motorhaverier med Biltema-remmar kunde undviktits om man monterat de korrekt...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Vantage
SKF sa du ????
Va tror du BMW har i sina rullar då ???
Dags att bättra på kunskaperna om lager va ???
Misstror dej inte om biltemas kvalitet men om det sitter SKF-lager i dom så är felet inte lagret utan materialet runt om lagret dvs rullen mm som är skit !!!!
SKF är världsledande inom Kul& Rull-lager tro mej.
När det gäller Ram/Vev-lager så kör de flesta på Clevite-glidlager.
Dessa tillverkas i USA och i Racing-versionen finns dessa med 77-lagers slityta.
Kallas därför Clevite-77.
Jaja jag vet...värdelöst vetande men ändå !!?

Vantage
m_johan
Precis.. Man borde nog köpa riktiga saker iaf... Liksom inte så kul att få kolvarna uppkörda i ventilerna ,, blir för dyrt:/ det straffar sig att köpa billiga saker
kn
310
knudi
535i -92
jag har pratat med en bilmekaniker och han sa så här. miltalet är en sak man ser efter men sen är det vissa år oxå. man ska inte stirra sig blind på att den kanske bara gått 3000 mil på remmen. har det gått 5 år sen den byttes så ska den bytas ändå fast den bara rullat 3000 mil. det som uppnås först 5 år eller miltalet. så är det på volvo och renault sen om bmw godkänner längre års intervaller vet jag inte.

/Steffee
kn
310
knudi
535i -92
oj såg just att bmw har 4 år.

/Steffee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.