|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner! Jag har en 523 från -98 med automatlådan har havrerat trots bara 5700 mil. På verkstaden säger dom att den behöver bytas och kostar runr 40 000:- 1/3 av vad bilen är värd! Vill ha tips på var man kan renovera eller byta så att lådan fungerar. // Robert | |
|
Ekensbergs Bilservice i Sundbyberg är riktigt duktiga på just automater. Ekensbergs Bilservice AB Vackra v. 16, 172 40 SUNDBYBERG 08-28 14 00 ///Jesper BMWCS #5494 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ytterligare en 523-98 som lådan krånglar på. se länk. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hur är det med försäkringen i ett sånt här fall ? Hur länge gäller försäkring vid maskinskada, är det år eller mil ? Farsan har oljeläck mellan motor/låda på sin firmabil (Renault)-98 och det gick visst på maskinskade försäkringen.En tanke bara. /Johan |
|
|
Brukar vara en gräns på 10 000mil och x antal år för att maskinskadeförsäkringen skall gälla. Kan vara bra att kolla upp försäkringsvilkoren i detta fallet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har länsförsäkringar, kollade vad dom har för villkor: Max 8år och 10.000mil, självrisk 5000:- /Johan |
|
|
Heidenfors: Det verkar som om din mätare har blivit skruvad... Mvh |
|
|
Kolla in Hassos länk, antagligen är det nåt "skitfel" typ smuts i ventilhuset, har också riktigt svårt att tro att det är ett mekaniskt ras. Mvh |
|
m_johan |
Stackars sate..40k är ju inte direkt kul att hosta upp..Hoppas att det löser sig på ett billigare sätt. |
stefannorr |
Heidenfors> hur gick de med lådan?..de ja verkligen saknar på denna sida är att fråga A ställs men sen dyker aldrig de viktigaste upp..SVARET! ps:hasso..ja som kör en e 39 523-96 automat utan steptronic är de en säkrare låda eller? |
stefannorr |
Det man även undrar angående desaa automatlådehaverier(som skrämt mig en del) är hur dom sköts?..oljeservice?..noga!!! med att bilen ej rullar vid val av körläge Drive R back m.m...framförallt viktigt vid backen vad ja förstått...trodde automatlådor var kassaskåpssäkra i dagens bilar...hade jag ej läst om kallstart på automatlådor hade ja säkert trott min låda fått fnatt med,så man lär ju sig definitivt av att läsa ALLT här... |
|
Hej vänner! Jag har inte fixat lådan ännu så bilen står i garaget tills jag vet hur jag ska göra!. Denna låda har bara gått 5700 mil men kontinuerlig service. De lutar åt att jag ska försöka hitta en beg låda som någon får ersätta mot den som sitter i. Men annars så kanske problemet på detta är att jag inte har använt denna bil så ofta utan att den har stått stilla två gånger i 10 månader. |
|
| heidenforsVad har du för försäkringsbolag. Med största sannolikhet så kan du få den fixat där igenom med en självrisk på 3000-5000 kr, beroende på försäkringsboag. Grånsen brukar ligga på 10,000 mil eller 15000 min beroende på försäkringsbolag. Tror bilen får vara max 8 år. Ring dom. | |
| Har precis läst om länsförsäkringar, de har 8 år och max 10,000 mil. Andra bolag har troligen ungeför samma sak. Det täcker nämligen även haveri för växellådor. Det ordnar sig säkert. | |
| har jobbat med ZF-lådor en lång tid, ta det lite mer ordagrant vad som har hänt | |
|
Jo! allt började med att den växlade ner trots lite belastning på motorn. T ex från 5 till 4 på 110 väg. Dett ablev bara värra och det slutade med att bara 3 växlar fungerade 1, 2 & 5an. Har du några synpunkter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.