|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har blivit lite intresserad av "Lincoln mark VII" och undrar om någon här har erfarenhet av amerikanska bilar och känner till några bra faktasidor om man vill lära sig lite mer om lincoln mark vii. samt vad det är för motor (modell) i en lincoln mark vii , att det är en 5 liters V8a har jag lurat ut , frågan är om den är enklare/billigare att trimma än bmw s v8:or samt om delarna till amerikanska bilar är dyra rent generellt ? Jag har letat flera timmar på internet och det verkar inte som om jag hittar några faktaspäckade sidor om just lincoln , tacksam för tips då jag själv alltid åkt tyskt och knappt åkt i en amerikansk bil och vet därför inget alls om amerikanska bilar. 3G ger dig Cancer. | |
|
Jajust , det jag mestadels är ute efter är att veta mer om v8:orna eftersom en Lincoln mark vii ger 225 hästar ur en 5.0 liters (!) v8:a och det är ju otroligt lite och låter lättrimmat. Sedan är det så att en Lincoln mark vii årsmodell 1984-1988 endast ger 150 hästar ur en 5.0 liters v8:a , vilket jag anser vara totalt sinnesjukt lite , man tycker ju att bmw s m70 v12:a med bara 300 häst ur 5.0 liter är lite.. men 150 kusar ur 5.0 liter .. kan det verkligen vara sant ? och vad kan egentligen skilja mellan dessa två nästan likadana lincoln motorer ? Lite off-topic kanske men många på forumet verkar ha stor kunskap om andra bilfabrikat och man kan ju alltid försöka bli lite klokare :-) 3G ger dig Cancer. |
|
|
nu vet jag inte vad det sitter för motor (tillverkare) i den bilen, men jänkejärn brukar ju vara lättrimmade och billiga därför att delarna dräller överallt, ungefär som till e30 :) det är den uppfattningen jag har fått iaf! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nu räknas inte hästkraftsangivelsen lika på EU och USA bilar så det kan vara lite missvisande Ex Min Mercury hade en 5,8 liters V8 med 150kwh Din. angivet i regbeviset vilket motsvara ungefär 250hkr i enligt den gamla sättet att uppge hkr på, rörigt jepp. Den 1,8ton tunga vagnen flyttade sig 0-100 på 8 sekunder och det gör man inte med 150hkr.:)) Ska väl tillägga att Lincoln Mk VII levererades i början på -90 talet med en 32 ventilers V8 variabla kamtider mm.som kördes med borttagen fartspärr modifierad avgas och högfartsdäck i 300km/h i saltöknen inte illa för en bil som var så gott som fabrikslevererat skick. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är väl fords 5.0:a. Samma som i Mustang och thunderbird. Finns hur mycket trim som helst till dem iaf. Jag kan kolla upp det lite. |
|
| Vadel: Här är en liten fingervisning vad som går att köpa från USA såkallade Rebuilt Engine det är ungefär halva priset mot att låta renovera den man har här hemma..funderar själv på det alternativet till min GTO får 500 hk för knappt 2500 dollar Länk | |
|
De hk angivelserna är samma/lika hk som vi mäter, förrutom den marginella skillnaden p.g.a. olika enheter och definition. Motorn är samma som i Mustang men motorrummen är inte lika så alla delar(läs grenrör) kanske inte passar. Det är betydligt billigare och lättare att öka på effekten i den än i en BMW V8. Mycket pga. att den är så klen orginal och har så stor cylindervolym. Men blocket och så är klenare än BMW's. Har väl ingenbytelse för trimmning utan respirator iofs. Det är inte för inte som the kallas 5.slow ;) |
|
|
Tack för alla tipsen , nu är jag lite klokare ! Har kollat lite på en sådan Lincoln MK vii och sett att det finns två på bytbil.com , varav en kostar 44 tusen och iaf. ser skaplig ut. Frågan är om det inte lönar sig att importera en sådan bil från usa ? de verkar vara hemskt billiga då ingen vill åka i "gammalt skräp" nuförtiden , alla vill ju ha nytt. bytbil har också en för ca 20 tusen men den torde vara defekt , tyvärr verkar båda bilarna på bytbil ha den tidigaste motorn som är angiven till 150 hästar , även om de 150 hästarna är mer än vad det står angivet tänker jag mig att det är bättre att välja den med 225 angivna hästar och sedan trimma den lite lätt när ekonomin tillåter och man fått den övriga bilen i ett bra skick samt köpt en verkstadshandbok. ilovetorajde : tänkte att grenrör och annat kanske man kan återanvända från den bilen man har även om man trimmar motorn , om inte annat kanske man kan göra egna grenrör om man kan svetsa lite med tig och mig och glatt humör. Jag hade egentligen bara tänkt trimma genom att högst modest porta topparna då packningar verkar vara mycket billigare än till bmw s v12:or , sen såg jag att det fanns billiga luftmängdsmätare från fords motorer som passade rakt av som skulle ge effekt. 3G ger dig Cancer. |
|
| Kolla på bilar i USA här Länk | |
|
tack ! bra sida. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Såg också att de två motorerna kallas low output och high output... ...luftmängmätar konverteringen verkar vara en mycket vettig modifikation. Det som används på mark VII:an verkar vara lite märkligt och inte helt bra. |
|
|
Gammla jänkemotorer har ju stötstänger istället för överliggande kamaxel, vilket gör att dom oftast inte varvar lika högt som en modern motor. GM:s 350 motor (5;7 liter) är nog värdens vanligaste motor, har funnits i massa år , och sitter i många olika modeller. Jag köpte en helt ny sådan till min Cheva Van 1988 för 14000:- helt otroligt. BMW CS #5206 |
|
|
är det gm 350 i en lincoln mark vii ? hur fungerar stötstänger ? (gärna om någon har en bild) att de stänger å öppnar ventilerna förstår jag , men hur fungerar de nertill , lixom vad drivs de av ? hur är de timeade ? 3G ger dig Cancer. |
|
| Wadel: Du har ingen kam i toppen det är bara en kam och den ligger i blocket i själva V-delningen sen är det stötstänger därifrån till topparna...och nej det är inte GM 350 Ford har egen motor är det en 5 liters är det en 302a 5.8 liters en 351a | |
|
OK , då bör det finnas massor med litteratur som beskriver denna motor i detalj. tack för all info ! 3G ger dig Cancer. |
|
|
Fanns inte Mark VII med någon BMW turbodiesel, dessutom? Har bestämt för mig att jag har sett ett par sådana i annonser, nämligen. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jo den fanns faktiskt med pannrum , men de var mycket ovanliga av vad jag kunnat läsa mig till. Känns lite fel att ha pannrum i en amerikansk coupe faktiskt... 3G ger dig Cancer. |
|
|
Kolla tex här :-) Länk Ford's 5.0 liters (302ci) motor är världens mest tillverkade motor..... Det finns hur mycket trimm som helst att köpa vare sig det gäller insprutningsmotorer eller förgasamotorer. Det är samma motor som 351w motorerna men det blocket är en tum högre, därav större slagvolym. Amerikanska motorer har oftast väldigt lite hästkrafter per slagvolym men väldigt mycket vrid :-) och det är ju det man använder...... Är du intresserad av Am Ford är denna sida inte helt fel Länk FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Tack för länkarna ! Blir bara mer och mer sugen , dock ""upptäckte"" jag idag att det ju är TUM på amerikanska bilar ! jag gillar inte tum och har inte ett enda verktyg som är i tum/inch , men man får väll börja med några hylsor... 3G ger dig Cancer. |
|
|
Wadel: Exakt vad baserar du din signatur på? vilken forskning? Så om microvågorna kommer i 2,1GHz eller 1,8GHz, det är skillnaden mellan cancer och inte? (1,8GHz = GSM1800). Tycker att man skall vara lite försiktig med sådana påståenden utan att ha fakta att luta sig mot. Eller jämför med DECT telefonerna som finns i snart varje hem, dessa sänder på 2,4GHz och med full effekt hela tiden som den används, mobiler i 2 och 3G näten sänder inte med mer effekt än nödvändigt för att nå basen, det ger lägre sändeffekt ju närmre basen du är. |
|
|
Klart du ska ha en Lincoln. Jag har själv en Ford LTD (Lincoln Type Design) som är byggd på lincolndelar. Jänkare är lika speciella som BMW fast på ett annat sätt. Min Ford kan ses på Länk Har en 302:a i den med Edelbrock insug / förgasare och den går skitfint :-) Biltema har en komplett sats med allt du behöver till bilen :-) även bimmern för 398:-....innehåller de tumhylsor du behöver, inte proffskvalite men bra att ha. går dessutom perfekt att ha med i bagaget bär man är ute och åker. Kolla här Länk FordLTD Min BMW Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.