AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.493

Alpina b8

Är det några speciella problem med dessa bilarna.eftersom motorn har ganska många specialdelar som förmodligen inte är billiga så vill man knappast ha ett motorhaveri. Bromsarna är väl en dyr historia? Är det någon som provat att mappa en sådan .Eller trimmat på annat sätt såg att Kempower mappar B10 v8. Skriv gärna några rader om ni vet något om denna speciella farkost jag är omåttligt sugen!!

Sten_Jarl
otroligt slistark maskin 333 hk 470nm angivit måste vara mer dom gör 300 plus om dom får lite tid på sej , visst bromsarna är dyra men å andra sidan så går dom ledigt 10000 mil både klossar o skivor, vi har 2 st till salu just nu en 1995 som gått 15000 mil o en 1996 som gått 8000 mil
kolla vår hemsida sten jarl hemsida adress, jarls bilservice.com
Wa
30
Wanderlei

330XD-02
530DAT-03
Kan bara instämma,extremt driftsäker,går snålt för att vara en bil med den prestandan.Helt enkelt kvalite.
TJ
36
TJ B8
Alpina B8 1996 nr:070
Mkt härlig bil. Väldigt låg bränsle förbrukning till den prestandan.
Fina fart resurser vid 200+ km/h.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Lysande bil, inga sk typfel, motorn är suverän och hållbar eftersom det är en lågvarvig maskin. Det som händer mellan 15-20000 mil är väl att kopplingen och dämparna ger sig, men det är inget som är B8 specifikt. Service är något billigare än för en M3 och bilen går att entusiastförsäkra, vilket är ett stort plus i kanten.

B8 an är något mer komfortavstämd än en M3, men det kan man lätt ändra på ifall man vill ha en sportigare bil.

Prisbild mellan 150 och 250.000 kr beroende på skick och säljarens desperationsgrad, detta är inte en lättsåld bil.

Min har rullat drygt 21000 mil, det som hänt är kopplingsbyte, bromsbyte vid några tillfällen, viskokopplingsbyte, nya dämpare o fjädrar, dax att byta synkring mellan 3 an o 4 ans växel och bakaxeln har bytts, det sistnämnda tack vare en entusiastisk körning på bana...förarfel med andra ord.

Motorn är servad något oftare än angivet serviceintervall och den känns mycket frisk trots milen. Inte många M3 or som klarar dessa mil med bättre statistik än en B8 a.

Min rekommendation är ....KÖP :) 78 tillverkade couper så denna bil blir sannolikt inte billigare med tiden än den är nu, förmodligen stiger värdet snarare än sjunker. Dessutom har du gott mått för reparationer och uppgraderingar i och med att du sparar 12-15000 om året på försäkringen jfr en M3.
TJ
36
TJ B8
Alpina B8 1996 nr:070
Jag hade en volvo 855 T5 R innan jag hade förstånd att köpa en B8:a Jag gjorde en 12000 mila service på min volvo det gick till 12 000:-, samma sevice på min B8 = 2:ans sevice = den största. gick till 4500:-
(Obs detta var på den enda alpina åter försäljaren i hela landet= Jarls)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Ja, B8 ans servicekostnader är jämförbara med en 540, dvs något lägre än för M3 an.

Har själv ingen erfarenhet av Jarls, men har hört mycket gott om dom, tänk bara på att de häller i Agip olja och inte Castrol om du fått en insp 2 för 4500 kr. Förmodligen ingen större skillnad kvalitetsmässigt på oljorna men Alpina rekommenderar att du använder den betydligt dyrare Castrol TWS 10w60
Ma
39
Martin_Jarl
BMW 320iT 1990
På Alpina ov BMW M använder vi castrol 10/60. Bara så ni vet!

Mvh martin
Martin:
Vad tar ni för en Insp2 till M3 -95? Hittar inte det på hemsidan!

Mvh Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.