AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.273

varför imma på framrutan på förarsidan?

jo
24
johan9
520i touring -92
ja precis som rubriken lyder...så får jag imma jämt på framrutan på förarsidan, varför blir det så?? ändå har jag vridit fullt på fläkt o värme men det försvinner knappt OM det försvinner..försvinner det så kommer det tillbaka lika snabbt igen?? har någon haft samma problem??

//Nybliven Beemer
Har lite åt ditt håll faktiskt, inte fullt så kraftig men heltklart immar den lättare och det är även svårare att få bort det på "min" sida

Har dessvärre ingen lösning på det.

JAg kör en bil utan AC om någon funderade på mikrofiltret.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Har samma irriterande problem. Har AC och har bytt microfilter, men det hjälpte inte ett dugg... Verkar nästan vara ett design- eller konstruktionsfel...?

__
Mvh /Pewe
Kan det inte bero på att det på förarplatsen sitter en människa? Människor precis som alla djur avdunstar vatten hela tiden.

Denna ånga kommer fram till rutan som är kall. Då kondenseras vattnet och blir till imma. Svårare än så bör det inte vara...

Nu fick ni en lektion i biologi gratis. ;-)

Mvh Carl
Shogo
Tror det är en liten designmiss från bmw´s sida... finns ju inga riktiga varmluftutblås längs framkant på instrumentbrädan, Jag har dock märkt att om man håller gallret på instrumentbrädan öppet och stänger allt annat förutom golvvärmen så fungerar det hyffsat.

Hej,

Men på alla andra bilar så blir det inte dimma.....
Tycker ärligt talat att kliman suger på BMW Har
en -98 540 och tycker inte att den fungerar bra.Vet andra som har problem också. :/

//Roger

Jag köper inte Carl L biologiska teori om att det skulle vara jag som dunstar vatten, jag dricker ju inte ens vatten ; ) Näe men skämt åsido så händer alltid samma sak när det sitter folk i passagearstolen det immar alltid mer på min sida och man får jobba på bra för att få väck det om det regnar.

Har även lagt märke till att min sida varit mer immig än passagerasidan när jag varit borta från bilen en stund.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag har digitala klimaten på min E36 och det immar alltid på vänstra sidan! Även om det sitter folk på passagerarsidan! Om jag har på auto så blir det väldigt snabbt imma men om jag sätter fläkten på framrutan och mittutblåsen så försvinner imman men då fryser man om fötterna :(

//Thorssa
li
1.959
liste
535i -89
Jag har inte PROBLEM med detta, men jag har märkt att det de gånger imma dykt upp på framrutan på förarsidan har berott på att jag haft handskar på mig och tagit av mig dessa när jag klivit in i bilen - de varma händerna på ratten gör att imman uppstår.

Det kanske inte är samma "lösning" på de problem ni andra upplever, men detta är iaf MIN version. :)

Iövrigt har jag inga som helst problem med imma och är mycket nöjd med kliman, så jag instämmer INTE i klagokören ovan. ;)
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Jag har inga som helst problem med min BMW. Den blir immfri, varm och skön snabbt :-) Även när man är många i bilen och det är fuktigt ute.

Kan det inte vara att ni har ett värmepaket som läcker lite grann på förarsidan ? Då får man ju jättelätt imma på rutan......

Sedan blir det ju jätteimmigt om man kör på återcirkulering. (vilket ni naturligtvis inte gör ?)

Peter

Min BMW Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Min teori är att det har med lagen om alltings jävlighet att göra.
Om man har imma på rutan vare sig man är ensam eller har passagerare så släpper imman ALLTID först på passagerarsidan.
Detta oavsett bilmärke och modell... det är iallafall min teori/erfarenhet.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
När vi pratar konstuktionsmissar och klima så testa och sätt en koppkaffe en kall morgon i mugghållaren på en e39...
Eftersom intaget av kupétemperatur sitter just bakom kaffekoppen då resulterar det i en maximal i gångkörning av AC:n, känns sådär genomtänkt ;)

Nu blir det bara cola i mugghållaren !

// Johan
För er som vill testa ger varmt Te samma effekt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.