AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.011

Olika Antispinn system?

Hej alla!

På vilka årsmodeller finns ASC+T??

Gäller det alla BMW bilar sedan det infördes elelr bara 5-serien??
Undrar nämnligen angående en 318-2000.

MVH
stefannorr
ASC+T vart väl standard på sv sålda bilar 97 av 3 serien och standard i bmw e 39 från 96..
DSC då? alltså antislir?

ASC+T är väl endast antispin?
Tack för det snabba svaret =)!

En annan fråga som du säkert kan hjälpa mig med..

Är det fem eller fyra växlar på den ovannämnda bilen som jag frågade om (318ia-00:a)..

MVH
Den är med största sannolikhet inte fyrväxlad :-))
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
börjar bli dags att fråga om det är 5 eller 6 växlar nu för tiden =)

Diesel-räsern
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ja, i vissa fall sex- eller sjuväxlad!

//Thorssa
Ussschhhh vilken tabbe av mig :P....

Jag har menat 318iA ang växel frågan, men jag har tittat runt ch såg att det var fyra växlar...
Framgick dåligt, ber om ursäkt för det =/....

På 0-100 står det 12,2 sekunder, är den verkligen så sakta =o?
Upplevs den så sakta, någon med egen erfarenhet som kan yttra sig om det :)?

MVH
stefannorr
5 vxl........
stefannorr: Du menar väl inte Automaten med Steptronic :)??

MVH
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
pistolas:

Saxat från BMW.SE

Antispinnkontroll, ASC+T , som är integrerat med DSC , förhindrar att de drivande bakhjulen spinner loss och säkrar bästa möjliga väggrepp och körstabilitet. Om det finns en tendens till hjulspinn, exempelvis vid start eller acceleration ut ur en kurva, minskar den elektroniska motorstyrningen drivmomentet. Om detta inte räcker, bromsas det hjul som spinner eller båda hjulen, tills väggreppet åter är uppnått.
Vid vissa tillfällen kan du ha nytta av ett hjulspinn, t ex om du kört fast i en snödriva och ska gunga dig loss. Därför kan ASC+T kopplas ur vid behov. ASC+T är ett mycket bra hjälpmedel för framkomligheten och säkerheten, särskilt på vintervägar.

DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge.
I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt.

/Fredrik
Pistloas: Om du undrar när DSC blev standard så var det september 2001 på samtliga BMW modeller, från 316ti till Z8. (520d undantagen)

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.