|
|
|
|---|---|
|
min bmw 525 TDS -93 har blivt så jä.. svårstartad sen jag hade den på verkstaden. Dom bytte nån packning vid bröstkåpan bakom vattenpumpen pga kylvatten läckage. Efter det så tar det typ 3-4 vrid på nyckeln. innan den kommer igång. Oftast tänder den till på första försöket men inte mer försöker man igen är den helt död, man måste vänta typ 20 sec och 2-3 vridningar på nyckeln för att den ska komma igång. När den väl är igång så går den bra. Jag började felsöka själv lite och kunde konstatera att det var små bubblor i den genomskinliga slangen mellan filter och pumpen. Jag kunde också se att bubblorna åkte fram när man vred på nyckeln men dom gick lika snabbt tillbaka, troligtvis får den inte tillräckligt med diesel. Kan det var nåt strul med förpumpen eller är det nån backventil. Snälla... alla tips och ideer om vad det kan var mottages. | |
|
börja med att kontrollera/byta slangarna som går mellan varje spridare. De blir ofta uttorkade och spricker, vilket i sin tur betyder att när du stannar motorn så tar slangarna in luft och bränslet rinner tillbaka till tanken som du sen får pumpa fram, vilket kan ta 20-30 sek om bilen står över natten. Diesel-räsern |
|
|
Tackar för tipset, ska kolla det i helgen. |
|
| Precis som Tarzan säger :-) Men, det kan också bero på igensatt dieselfilter eller att O-ringen i förpumpen i tanken är väck. Då suger pumpen in en massa luft. Det felet hade vi på vår 525TDS Touring -96, men felet uppstog bara då det var mindre än 20L bränsle i tanken. Den var också lite slöare än vanligt vid <20L. Annars gick den bra. Vi bytte förpumpen (1800:-) så vart det bra sen. | |
|
Testade och byta Bränslefiltret i helgen och kan man tänka sig.. Bilen startar direkt varje gång :-). Såg också att en slang vid spridarna läckte bytte även den och nu funkar den klockrent. Tack än en gång för Tipsen.... bmw diesel |
|
| Köpte du ett filter som hade centrumpackning,de flesta bränslefilter säljs numer av någon konstig anledning utan..även hos BMW då måste man ta den gamla ifall där satt någon.. | |
|
Nån speciell packning saknade jag inte på det nya jag köpte. Det satt en packning i mitten på både det gamla och det nya. Jag köpte mitt på Mekonomen. Fast det kanske är nåt jag missat... :-| |
|
| Ok..då är det ok..på Mekonomen brukar nämligen lilla packningen saknas själv köper jag numer bara Wix eller Mann dom har inte slutat med den däremot Knecht eller Mahle samt Fram som de säljer på BMW där är packningen borta..det blev ett rackarns liv i Solna när jag ifrågasatte detta..men de fortsätter att sälja utan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.