|
|
|
|---|---|
|
Har i dag varit på besiktning.... Där konstaterades att deta var galpp i spindelled, båda sidor. Vad tar BMW för att byta dessa? Är det krångligt att göra arbetet själv? Tycker att det är dåligt att de inte håller ens 10 000mil, borde hålla det dubbla! HANK | |
|
Arbetet är lätt om man har den utrustning som krävs. BMW tar nog bra betalt, men köper du delarna själv och åker till en mindre verkstad så kommer du nog undan rätt billigt. Jupp, spindelleder har varit en svag punkt hos BMW länge. Sök inlägg så får du upp rätt mycket om just spindelleder! |
|
|
...bara ett problem: Spindellederna sitter fast i bärarmarna på E46! Således måste man byta hela bärarmarna (och bussningar). En nätt kostnad på 7-9000kr.... :o( Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är inte så att de byter detta på någon goodwill? Garantin gick väl ut för ett år sedan. HANK |
|
|
Det brukar vara en goodwillgräns vid 3år/8 000 mil (det som kommer först) från regdatumet i trafik. Men man kan alltid försöka få dem att ta det på goodwill.... Goodwillbeslut tas centralt i Solna, men avgörs i stor utsträckning av vad verkstaden skriver i goodwillansökningen! (har man bra relation till verkstaden ökar nog chansen att få igenom goodwill....) För övrigt är det en känd svaghet på E46 (och många andra BMW med)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| vad kostar bärarmarna lösa då? | |
|
Snackade med BMW i Solna angående detta för några månader sedan och har för mig att man har förlängd "garanti" på dessa delar (spindelleder, bärarmar o s v) Den förlängda garantin medför att man har 5 år / 8000 mil då materialet är kostnadsfritt. Dock så får man betala för jobbet att montera dit dom efter den ordinarie garantitiden. (2 år) Ring upp BMW i Solna och kolla upp det i a f, så att jag inte missförstått dom. |
|
|
Jag fick nedslag på glappande spindelleder vid besiktning av min 328 -00 som då hade gått 12600mil. Beslutade mig för att byta länkarmar (där spindelleder ingår) och bussningar själv. Det visade sig inte vara speciellt knepigt annat än att de gamla länkarmarna satt ganska rejält fast. De nya länkarmarna har nu fungerat kanon i 2000 mil och de knakande ljuden jag hade i framvagnen vid fullt rattutslag åt vänster försvann även dem vid bytet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.