AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
595

El problem 320-91

73
HåkanW
325i (E90) -05
Hej!
Min bil ger mig huvudvärk.
När den väl går så är allt frid och fröjd. Sen ställer jag ifrån mig bilen i två dygn. Sen är batteriet dött.
( Förnärvarande sitter ett 3 veckor gammalt batteri i )
Jag har felsökt och mätt upp allt... ( Tror jag )

Finns det någon som kan bidra till att lätta på den huvudvärken?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur mycket tjuvström drar den?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
73
HåkanW
325i (E90) -05
Om jag ställer ifrån mig bilen med fullt batteri så efter två dygn har jag inte mer än 5 - 6 Volt kvar i Batteriet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du får helt enkelt koppla ur batteriet när du ställer bilen för natten till att börja med, sen när du ska fixa´t får du mäta på varje säkring (med multimeter) för att få ett hum vart problemet ligger.

Har du larm?

Mvh
73
HåkanW
325i (E90) -05
Jag har larm!

Nu har jag systematiskt försökt mäta upp HELA elsystemet på bilen. Det enda jag kommer fram till är att någonstans i bilen
går det åt ström.. *känns ju lungt att veta....**ler*
Det som förvånar mig är att det pulserar..
mellan 0,3mA - 7,6mA..

Någon som kan tänkas känna till vad det kan bero på..

För att verifiera att detta inte var normalt så gjorde jag en motsvarande mätning på en annan bil jag har hemma och den låg konstant på ca: 0,4mA..
Då måste du ha ett mätfel. Normal ström när allt är frånslaget brukar ligga på 15-30mA. Hur har du mätt? Det måste till 1-2A för att tömma ett fulladdat batteri så snabbt som du beskriver. Kolla även själva batteriet, det förekommer fel även på helt nya batterier, och så laddningen på bilen naturligtvis. Tänk på att det tar minst 24 timmar att ladda fullt ett blybatteri.

FP
73
HåkanW
325i (E90) -05
Du hade rätt!!
Jag hade min utrustning felinställd...

Det jag kan koma fram till är att när tändningen är av, allt är stängt och avslaget är att jag förlorar ca: 1,3A till någonting i bilen.
Jag har försökt mäta genom säkringarna utan större framgång.
Dock har jag ett problem med min instruktionsbok... Den är på Tyska och den saknar spec på vad alla relän är till.
Så dom har jag inte kunnat mäta upp.

Batteriet är fulladdat ( 32 timmar )

Kan det ligga i generatorn?
( När bilen är i gång ger den 13,9 Volt.. )

Kan man en dator hos en verkstad hitta vart felet ligger?

Laddningen verkar vara OK om du har 13,9V, tjuvströmmen på 1,3A är också rimlig. Du kunde inte få ner förbrukningen genom att systematiskt plocka en säkring i taget då? Jag kan inte din bilmodell i detalj, men oftast sitter det säkringar på flera ställen i bilarna. Du kan inte se om något är ditsatt i efterhand? Kom felet helt plötsligt nyligen? Angående reläerna, du behöver kanske inte veta funktionen exakt, när bilen är avstängd och stått nån halvtimme så kan du känna på och ev. rycka ut reläerna ett och ett. Om ett relä är tillslaget så blir det lite varmt.
Vissa fel lagras i felminnet och kan avläsas med diagnosdatorn

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.