AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.514

Hur kommer man åt felkoderna genom kontaktdonet

Sv
3
Sv
525i Touring -93
Jag har hört att, om man saknar "check engine"-lampa, så kan komma åt felkoderna genom att koppla in en diod på rätt stift direkt i kontaktdonet. Sedan skall man kunna räkna blinkningar på samma sätt som om "check engine"-lampa funnits.

Finns det någon som känner till hur man gör?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är en del info om detta: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Även de flesta bilar med CheckControl saknar funktion att läsa av Felkoderna. Man måste ha en Check Engine lampa som lyser, enligt rykten här är det bara Amerikansk-sålda bilar som har denna funktion och kan läsa av felkoderna direkt på CC-panelen.
Ai
24
Aimo
520i 89
det går att kolla felkoder om du kopplar lysdiodslampa mellan stift 15 på styrboxen och batteri+ sen trampar man på gaspedalen
fem gånger på fem sekunder. Det går inte på alla modeller men på många. bästa vare om man hade en adapter som man kunde koppla på styrboxen. men det går om man letat efter kabeln
som går till stift 15.
Do
10
Dolan
740iA -95
730i -88
Hej!
Bilverkstaden tog 505:- för att läsa ut felkoderna i min E38.
Är detta rimligt? Funderar på att skaffa egen utrustning för detta,
då jag har två sjuor, E32 och E38.Vet någon var man bäst skaffar utrustningen och vad det skulle kosta?

Dolan
Es
49
Ess
540i Touring -96
Tar upp denna tråd igen. Jag har läst runt lite i gamla trådar om avläsning av felkoder.
Finns det ingen som själv provat det som Aimo föreslår ovan?

Finns det någon som har läst av sina felkoder utan någon komplicerad (och dyr?) utrustning på en E34:a eller motsvarande?

Man borde väl kunna mäta med ett universalinstrument mellan stift 15 och batteri+ om där finns några signaler när man stampar de 5 gångerna på gaspedalen? Det måste väl vara säkrare att mäta med ett instrument än att koppla en lysdiod på detta stift. Det finns många olika sorters lysdioder att välja på.......

Ess
M5
22
M535iA
M535iA -85
Dolan: Jag tycker inte att det är rimligt att det kostar 505:- att läsa ut felkoder ur en bil.
Jag jobbar på volvo med just diagnos och för att läsa ut felkoder krävs inget större arbete alls. (nu pratar jag relativt nya bilar och volvo, vet inte vilka verktyg bmw har men jag tycker i alla fall att det låter som en saftig slant för ett väldigt litet jobb).

//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med en timdebitering på 1100+ moms så är inte 505 kr inte mer än en kvart :) dvs rena startavgiften, men visst är det dyrt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
jag har skrivit ihop ett litet mektips som jag har skickat till Autopower hur man gör!
Det kommer väl förhoppningsvis upp snart här på sajten.
Hälsningar Lars
Es
49
Ess
540i Touring -96
Tack lalaw! Jag väntar med spänning när det kommer upp på meksidan.

Ess
Paap Reeder
Hej!
Jag kopplade in mig i min EML på M70:an och läste koderna med diod.
Inkopplingen är "årsmodellberoende".

MVH /// Paap R
Es
49
Ess
540i Touring -96
Paap: Om du har mer info om det där "årsmodellberoende" så tycker jag att du ska hosta fram det nu.... ;-)

Ess
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Nu är det inlagt..
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.