|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu ska bilen snart vara klar för besiktning. "Bara" ett fel kvar nu. Ofta när jag har kört o sedan står på tomgången så börjar EML-lampan att lysa o den går in i service läge. Startar om och den lyser inte igen. Har en liten misstanke om att det kan ha att göra med fläkt eller värme-reglagen, men inte säker. Nån som har erfarenhet om den lila egenheten? Ronny. | |
Paap Reeder |
Hej Ronny! Glappande / tröga spjällmotorer triggar direkt igång EML och nödprogrammet. - dito glapp LLM - dito glapp på lite andra ställen. Har du "Disat" nyligen? MVH /// Paap R |
| Hejsan,händer det oftast när du tjongar på full gas? | |
| Måste förtydliga mig lite,jag menar alltså när du stått på tomgång o gasar iväg,fast i texten verkar det ju som du menar när du stått ett tag på tomgång. | |
| Hade nämligen ett liknande problem med en lånad 750 för nåra år sen,fick köra in till kanten,stänga av,starta om o allt va bra en stund igen.Tills man skulle köra om eller ge fullt,då säckade hela motorn ihop o blev orkeslös o lampan tändes.Visade sig vara ett kommunikationsproblem mellan den elektroniska gaspedalen o en spjällmotor,bytte gaspådrag o sen funka allt som det skulle.Kan ju tänka mig precis som paap skriver att det kan bero på kärvande gasspjäll så liknande kommunikationsproblem uppstår,fast på tomgång i ditt fall. mvh//jacke | |
|
Den går bra så länge jag kör, men om jag skulle stå still(tomgång) en stund, å rör tex rör fläkt el tempvreden så lyser den. Hmmm, nu när jag tänker efter så i förrgår så när jag lät den stå å bli varm på tomgång så Gick EML igång. Paap...Om det nu är spjällmotorerna, kan man göra nåt enkelt för att kolla upp dom. Dummt kanske, men går de att smörja eller underhålla på någe vis? Disat? Låta den vara utan spänning ett tag va? Jo, har haft mycke problem med en krypström, så det har varit tomt ett x antal gånger, men kanske det är boven nu oxå till viss del? Den går TOPPEN när man gasar kan jag lova. Synd bara att man får skämmas ibland när man ska iväg. Inge kul å förklara det jämt. Ronny, å tack för svaren. |
|
|
Har du kollat batterispänningen? |
|
|
Hej Jag har haft problem med EML nu och då, MEN..efter paaps tips om "renovering av spjällmotor" plockade jag isär dessa, sedan dess har EML problemet upphört. Tydligen så fanns det något som genererade ett "EML fel" där. Mvh Skalman |
|
| Mycket bra felindikation,men glöm inte att kola upp gaspedalen oxå.Troligtvis e det gasspjällsmotorerna,men det kan ju va nåt annat oxå. | |
Paap Reeder |
Hej Ronny! Nu när jag läser låter det mera som ett el-fel. "Boxarna är tåliga så man kan i princip åka stridsvagn över dom men bara det sker under en bra spänning." 12,4 tror jag är gränsen. Kör du på tomg och gen. kapacitet är på nedre gränsen kanske en ytterligare förbrukare sänker ner spänningen till under 12,4. Anslut en digital voltmätare till "Start"-polen och jord under huven. MVH /// Paap R |
|
man kan öka tåligheten på matningspänningen till boxarna genom att byta elektrolytkondensatorerna till nyare. dessa åldras. det blir rätt många att byta , men kondinar i 100 pack kostar typ 3 kr stycket. då tar man också 105 graders. istället för de vanliga 85. detta har ja gjort på min 750 och han går inte i eml trots att batteriet är riktigt dåligt. innan lyste eml konstand om batteriet var kass. man måste altså förstå vilka kondingar , men det är ganska tydligt om man öppnar boxarna och har lite kolla på hur spänningar glättas. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Det låter troligt med ett elfel som orsakar det. Ska nog prova att mäta spänningarna. Kondingarna: vilken box är det då man ska kolla upp. Har fri tillgång på kondingar(även Cola) på jobbet? Eller alla boxar på en gång för att vara säker? Bättre med lite inomhusjobb nu istället för att behöva gräva i bilen. Go helg på er förresten... |
|
|
Tror nog att det både blir billigare och enklare med ett nytt/extra batteri. |
|
|
Byt i alla boxarna som eitter på höger sida i motorrumet. men förutsättningen är ju ett fungerande batteri och fungerande laddning om spänningen är låg. har du mätt systemspänningen vid tomgång ? 3G ger dig Cancer. |
|
| Mäta systemspäningen , gör man det på någon speciell punkt på denna speciella bilmodell? Tänkte om det finns en bättre punkt än på batteriet? | |
|
näe. systemspänning är ju batterispänningen. sen har man ju lokala variationer beroende på resistans i kablar etc. men mät mellan jord och + anslutningen i motorrummet med motorn på tomgång. minst 13.8 volt skall du ha om allt är friskt. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Jag hade ganska ofta lite sånt här oxå för ett tag sen men sedan jag bytat till ett nytt batteri för ett år sen har jag inte haft problem med eml:n. Av någon anledning så har jag fått för mig att förutom som papp säger ang. spjällmotorerna så är hela bilen mkt. känslig vad gäller strömar och spänningar... (Har du inte exakt eller mer så startar den inte ens även om motorn går runt - prova o kabla med en wv polo så skall du få se ... HAHAAHAHAHA ) |
|
|
paap skall du så klart vara inte papp som jag skrev innan ifall någon undrade... hm- rätt skall vara rätt :-) |
|
| Kablade upp mot en audi 100, kan ju säga att jag aldrig sett en motor dö av så jäkla abbrupt. Killen som ägde den fattade ingenting. Skrek rätt ut: "Helv****, nu e bilen paj." | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.