AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.087

Vad för olja?

Sida 3 av 3
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men om motorerna kostar mer än 11.000:- som jag länkade till så kolla in bilarna jag länkade till längre upp i tråden, båda vill ha 11.000:-...

Frugan o jag åkte till Tyskland för 3 år sen med en Nissan micra, det slutade med motorbyte för 7000:-...

Mvh
Visa användare
33
Eva
318i-91
Ska kolla....men det är ju inga gratisgrejer precis.......

Mvh Eva
320-325
hmm intressant... o högst olyckligt...

men har inte 318i 91´´ check controllen i taket/intrumethus ..eller..nåt..den varnar ju bara för LÅG OLJENIVÅ den borde ju ha lyst LÅNGT INNAN . Om bilen inte läckte ut oljan då kan man undra när byttes oljan ut senaste gången ...service= nee.

synd att Eva körde me bilen trots varningarna ...för lyser lampan om lågt oljetryck(röd lampa me en olje kanna på i intrumenthuset ) som sagt så är det precis en sista varning innan haveri ..dyr erfarenhet..

men om motorn har gått länge med så lite olja i så kanske den inte mådde så bra. = inget att satsa på =inte laga upp den.

men som sagt byt motor det går mkt fort o lätt ..om man sätter i en exakt likadan. jag tycker det låter dyrt med 10000-11000kr för en liten 318motor ....finns det inte nån här som har nåt billigare. som sagt så kan du kanske söka hjälp om motorbyte på forumet eller nåt kanske få tips om nån billig mekaniker i närheten där du bor. alt.. sälja bilen i delar eller som den är nu.. 318i me defekt motor.

mvh 320-325

ps.. jag lider med dej ... har liknade erfarenheter ...en vipparm paja på grund av slut kamaxel ..en vecka efter köp..inte så kul när man har lånat pengar upp över öronen. 10000kr gick rep på.
320-325
jag hade kunnat hjälpa dej men ....kalmar det låter långt från uddevalla....
Visa användare
33
Eva
318i-91
Så synd 320-325.....men tackar för omtanken....

Mvh Eva
320-325
hmm är det E36 karossen eller är det den gamla E30 karossen

är det en 318i då är det väl inte 16vent eller har jag fel grabbar .

kan tänka mej att 318i 16vent motorerna är lite dyrare än vanlig 318i ..

är det 16 vent som kallas m42

och 8 vent kallas väl m10 eller nåt

vad är m40 då ...hmm är det nån som kan dom olika motorena

hmm jag får kolla upp det .
Visa användare
33
Eva
318i-91
Det är E 36

Mvh Eva
320-325: så här ligger det till M10-motorn satt i E30 t.o.m 88 för att under samma år bli ersatt av M40 (8-ventilaren). i 318iS satt M42 (16-v.) fr.o.m 89. 94 blev M40 avlöst av M43 med annan kamdrivning (kedja) och toppkonstruktion samt omarbetat insug

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
320-325
okej där va det en som visste ..man upphör inte att förvånas av kunskaps nivån på forumet

men då är det M40 som är det du ska ha ..

320-325

men M40 8vent borde vara billigar än M42 16vent... iallafall...

jag skulle nog passat på att slängt i en M42 16vent motor om den så någorlunda likadan ut o passa direkt utan mod.. men det är jag det .

är nog skillnad på 16vent mot tråkiga 8vent
320-325
hmm M40B18 då antar jag
320-325
föresten om det är en E36 a´´ det är ju en ganska ny bil (i mina ögon iallafall) då kanske det är ide´´ byta motor .. för de kan ju vara många mil kvar på den bilen i såfall
Visa användare
33
Eva
318i-91
Godmorgon på Er. Ni är rara o gulliga som sitter här o diskuterer "mina" problem o försöker klura ut vad jag ev behöver. Bilen har gått ca12....så det är ju inte mkt i mina ögon iaf.

Mvh Eva
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Hehe.. Kul när en tjej ställer en fråga här på forumet, för då kommer alla rusandes i sina "vita rustningar" för att stå till tjänst! Ska nog byta nick till... Maggan?

Två bilar är fler än en..
ormen
hoppar in här, ett tips: OM du nu behöver en utbytesmotor, du bor nära en snubbe som heter Gerth, hans annonser finns bland "Delar Säljes" och tag kontakt med honom, han lär kunna fixa fram en hyffsat billig motor...
Visa användare
33
Eva
318i-91
Ormen: Tack för tips! Men var bor denna Gerth? Bor själv i V-vik.

Mvh Eva
ormen
på öland tror jag, borgholm har jag för mig nån har nämt här...
Aldric
Jag inflikar en totalt ohjälpsam kommentar om att det är för jäkla fint i Västervik .. ;), brukar semestra där.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
320-325:

Jag vet att hon har en 8v motor, men det är ju verkligen inte fel att byta till en 16v =)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.