AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.085

Vad för olja?

Sida 1 av 3
Visa användare
33
Eva
318i-91
Vad för olja ska min BMW helst ha??

Eva
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Står i manualen... Annar brukar M40 moton som din motor heter må bra av en olja som är tunn när den är kall och tjock när den är varm.

Jag kör Agip Helsyntet 5W50 i min och det funkar bra...

Dämpar också ticket en aning som jag antar att du också har i och med att dom flesta M40 tickar lite...

---
Min E30: Länk
Visa användare
33
Eva
318i-91
Men Du är väl en ängel....Tack ! Du vet..har inte haft den så länge...och hjälp...lampan började lysa...och blev nu plötsligt ställd för detta. Måste ju åtgärda det snarast. Men vad vet man....*ler*
Tack än en gång.....

Eva
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När du köper oljan kolla att API-klassningen är "minst" SJ och inte SH/SG/SE! En 5W-40 går också bra.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Viktigare än API-klassningen är ACEA-klassningen!

ACEA A3 skall det vara för en bra olja.

Skulle vilja påstå att en 5W40-olja är bättre än en 5W50 nu på vintern!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Biltema syntetolja 5w40 API SJ, ACEA A3 B3 är en bra olja. Åtminstone får man den uppfattningen. Billig också!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Johan: Hur går det med oljeboken?

Mvh
Visa användare
33
Eva
318i-91
Tack alla Ni för goda råd! Tryggt med denna sida....när man undrar över nåt.

Eva
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Eva...Tänk på att när oljelampan börjar lysa då måste du omedelbart kolla oljenivån,dvs stanna bilen och fylla på alt se var du har ett ev läckage eller annan def...Lampan varnar för lågt oljetryck,dvs risken finns att motorskador inträffar vid varnande oljetryckslampa(trycket är då normalt under 0,5kg) vilket är minsta tillåtna tryck under drift för att motorskador ej ska inträffa,därför så ska man ej köra vidare med denna lampa lysande.

Eller du kanske menar att du har ett annat larm(varningslampa) som larmar för låg oljenivå...Då är det ju ingen direkt akut risk för skada såklart..

Mvh Janne.
Visa användare
33
Eva
318i-91
Njaa...men antar att det finns bara EN som lyser..?? Jag såg det när jag körde hem från jobbet. Tog den hem...o körde inget mer. Fyllde på...MEN lampan lyste ändå??Kanske att man måste vänta en stund innan allt kommer dit det ska...eller??

Eva
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm....Lyser lampan efter att du fyllt på också?

Skumt...Då måste du kontrollera nogrannare vad som hänt,kanske rent av oljepumpen "gett upp"...

Du har inte märkt av något större läckage?

Oljetrycksgivaren i sig själv kan oxå vara en källa till fel.

Men om oljelampan lyser trots oljepåfyllningen du gjort så måste du konstatera vad som hänt nu innan du kör vidare med bilen...

Mvh Janne.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket olja behövde du fylla på?`

Var ligger nivån på oljestickan nu?

Som Janne skriver, måste du kolla upp/fixa felet innan du kör vidare med bilen!

Hoppas att det är så enkelt som att givaren som har gett upp, för det är ingen höjdare att köra bilen utan oljetryck.... :o/

Om lampan börjar lysa skall man stanna omedelbart!
Annars kan det i värsta fall bli dyrt.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rob_t_j72, den har fått ligga på is av olika anledningar.
Men nu har jag investerat i en digitalkamera och räknar med att få lite mer tid över framåt våren...

Mvh

Visa användare
33
Eva
318i-91
Fyllde på 2 liter....!! Men inget visade på stickan heller....men kan kylan ha nån inverkan...här var det ca -20 igår....??

Eva
Visa användare
33
Eva
318i-91
Sååå ...jag vågar inte ens köra till en mack o kolla...menar ni?? Om den nu lyser fortfarande...och jag inte ser nåt läckage...??

Eva
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tolkar jag dig rätt?

Du fyllde på två liter olja, men ser fortfarande ingen oljenivå på oljestickan.

Man bör betänka att den motorn skall ha fyra liter olja i normalfallet. Mellan min- och max-sträcket på stickan är det ca en liter olja som skiljer.
OM det är så att du inte ser oljenivån på stickan efter fyllning med två liter, är det tveksamt om det var olja kvar över huvud taget när du fyllde på.

Man kan väl säga såhär:
Jag skulle inte köra en meter med den bilen innan felet är uppkollat ordentligt!

Mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Opps...Fyllde du på 2liter utan att se nivå på stickan?

Din motor rymmer väl i runda slängar 4liter så du har med största sannolikhet knappt någon olja kvar i sumpen...NIX! du kör ingenstans med lysande oljetryckslampa...

Gå till macken,handla oljan och fyll sedan på tills du har rätt nivå på oljestickan.

Gör helst en komplett oljeservice inkl oljefilter nu när du ändå håller på..Verkar som om det vore dags.

Mvh Janne.
Visa användare
33
Eva
318i-91
Ok...Ska nu först gå ut o kolla den "rackarn"....Och tack för era goda råd! Vilken tur att jag hittade denna sida...igår!! För vad vet jag....när sånt här händer!?

Mvh Eva
Visa användare
33
Eva
318i-91
Hjälp!! Den lyser idag med. Har jag låtit det gå för långt??

Mvh Eva
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket olja är det nu på stickan?

Mvh

Visa användare
33
Eva
318i-91
Som jag kunde se....så var den bara till första strecket. *skäms*

Mvh Eva
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.