AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
630

Fundera på att köpa 730. Några tips.

PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Hej, Jag fundera på att köpa en 730 med manuellåda.

Jag har ägt 525 -89 och 535 -88 innan.

Nu undra jag vad ni tycker.

Hur är det med Bränsleförbrukning/Försäkring/Prestanda/Körkänsla/Ekonomi/osv.

Tack på förhand.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vilken motor och kaross menar du? E32 med sexa eller åtta? E38?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Tidig E32.

Tacksam för tips.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Med sexan då alltså.. Har aldrig själv kört en 730 men har själv en 735. Förbrukningen beror mycket på hur/var du kör. Stadskörning är det inge prob att komma upp i 1,6-1,7 medans landsväg 110 + moms går på litern... Detta är med automat dock. Varför vill du ha manuell? Kan inte komma på att jag sett någon med manuell låda. Min personliga åsikt är att på en så pass stor bil och med lite motor i ska det vara automat..
Sen när det gäller prestanda beror det ju mycket på vad du jämnför med.. Tror inte att jag skulle vilja ha en 7'a med lilla sexan. Jag ser mera 735'an som instegsmodellen. Nu vet jag ju iof inte om det skiljer så mycket mellan 3 och 3,5l sexan men jag tycker min är nog trött ibland. Men den räcker väl till då man fått den på rull , den väger ju en del så det tar emot lite i början. Du har ju ägt en 535 förrut så tänk dig den motorn i en större bil bara.

Ekonomin ja... Jag anser att bmw's 7-serie är helt klart mest bil för pengarna.. Förutsatt att det är en bil i bra skick. 730 och 735 har ju den i det närmaste outslitliga M30'n. Frisk olja,kylning och lite allmän service går den i princip hur långt som helst... Rent generellt är inte reservdelspriserna så farliga men vissa delar kan vara rätt blodiga till sjuan.. Men det är ju trots allt en stor och tung bil så det behövs ju lite rejäla doningar ibland.. Men jag tror inte det skiljer så mycket mot tex E34'an.

Jag tycker att en fräsch E32 är ett av de bästa bilköp man kan göra för en så pass liten summa pengar som de kostar idag. Känslan att köra denna bil när den är i bra skick slår det mesta (allt?) i samma ålder och pris... Jag kommer att njuta av min tills jag kan köpa den ultimata bilen.... E38!!!!

MVH David Öfverdahl-Forslöf
PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Tack så mycket David. Nu har jag fått lite att fundera på.

Tacksam för mer tips.
tompanisse
Tjena köpte 730ia-91 som första bmw i våras, fy faen va gött en åker samt går dom att hitta till mycket bra pris om man vågar pruta,resa runt och kolla på dom. Man får som sagt möe bil för penga.
Lycka till

tm
18
tma
730i, 1990
Har själv en 730 -90, en helt underbar bil, men
tyvärr lär jag nog göra mig av med den pga att den
är helt enkel för dyr för mig som studerande att ha.
Min drar ungefär 1.2 blandad, runt 1.4 i stan. Men
e32-or är helt klart mycket bil för pengarna speciellt
som dom inte är speciellt dyra

tm
18
tma
730i, 1990
Hur mycket är skälig summa att begära för en 90´a 730i
som har gått 25.500 mil. Den är fullutrustad (Så vitt jag förstår). Hjullagrena är i behov av byte annars är den helt ok.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har själv haft en 735i som studentbil. Mycket fin och bra prestanda. 730i är lite billigare att äga, så passa på nu, men köp inget "lik". Jag vet en som köpte sig en 730i -88 för 18.000 kronor och han fick lägga ner mer än vad bilen kostade när han köpte den. Klimat är ett plus och om du tycker om skinn. Många skriver mycket billiga priser på just E32:an men de är oftast något som lurar med dem.

Och angående bensinförbrukningen så tar inte en 730i mycket besin. Den går snålare än en Volvo 240 eller 740. Han som köpte min 735:a var imponerad över bensinförbrukningen.

//Schnitzer
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Köp hellre en 735:a. Starkare och ofta mer utrustning men samma bränsleförbrukning.
Denna motor fungerar mycket fint tilsammans med automatlåda. Jag har haft en manuell 535 så jag vet skillnaden.

intemartin
köp en 750 så kan du sluta drömma om en fet bil då har du redan den fetaste. (tänk vad du sparar på att inte köpa bilsport då du inte behöver tråna efter nåt fetare) se bara till att alla packningar är hela samt avgassystem. Välservade.

martin_750
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Allt hänger på vad du kan göra själv !!!
Bilen du tittar på ska gå jämt o fint i motorn oavsett modell 730,735,750 vidare tycker jag för min del att dessa bilar skall ha automat, det är inga GTI bilar som skall ligga o växlas med.
Lådan skall växla mjukt o inte hugga eller verka orolig i växlingen.
Rost brukar inte vara nått problem.'
Ju mer utrustning som funkar ju bättre är det.
Kolla gärna olje läckage ,ganska vanligt men oftast inte svårt att fixa , o stora trågpackningen på 750 mod är lite kinkigare.
Kan du sen meka o byta grejor själv desto billigare ex kan du köpa .
Det finns ALLTID saker att göra vid på dessa bilar.'
Men fy fan va mycket bil man får för en struntsumma.
Välj gärna nån med max utrustning typ det kostar inte mycket extra.
Lycka till.

A.T
Kan bara hålla med ovan inlägg. Kan du göra en enkel felsökning, skruva lite själv och inte köper ett lik, så har du en relativt billig bil med kanonegenskaper.
Tror en 735:a ligger på samma förbrukning som en 730:a, delarna är i princip samma, men lite dyrare försäkring på en 3.5:a.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Så alla påstår att det är så mycket skillnad på 3 liters sexan och 3,5 litern? Hmmm... Jag återkommer när jag fått ihop min bil igen efter kambytet så ska jag säga vad jag tycker =)

// Henke Bleifuss
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag har haft både manuella och automatväxlade 730 och 735:or.
Helt klart tycker jag att manuell är att föredra, och gärna en tretiofemma! Man kanske vill ha lite sportkänsla även fast man ska åka fet bil? Aut. tar nog lite mer soppa också... Hittar du en fin 730 med manuell så är det en bra bil att köra men 3.5 är lite starkare på lågvarv framförallt och den drar ingen mer soppa, möjligen mindre... /Janne
Kallegurra
Kanonbil!! Har själv haft en 730i -88.Med manuell låda. Åkte till Disneyland i Paris och tillbaka en sommar.. Drog inte mer än max en liter/milen på hela resan, och ändå gick det undan.....Bränslet i snitt ligger vid landsvägskörning på ca:0,9 -1,0 l/milen... Kanonsiffror!! Annars gäller som vanligt: Köp inget lik!! Inga missljud i motor...Tänk på att en sådan barnsjukdom som att byta kam kostar en slant om man inte kan själv.....Annars är det en kanonbil, särskilt med manuell låda. Massor av körglädje, när den är som bäst.. Tack för mig!!

Kallegurra
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Håller på att byta kam på en 730 -88 Kostnaden är inte såååååå blodig om man kan lite "självskruv" Jag har handlat kam och vippor hos ECP (www.ecp.nu) och där kostar det 4500:- inkl sotningssatst, problmet är att det är för det mesta lite si och så med beställningar från dessa "mindre" firmor. De vart lite galet för mig men det ser ut att ordna sig med en kombination mellan ECP och Mekonomen här i Ludvika... Men i grund och botten handlar det om 5 lakan och en del skruvande för att få det hela att funka. Jag rekomenderar Motornord däremot... Själv letade jag priser och trodde att jag hittade det billigaste men det visade sig att om man har brottom så finns det bara en firma som kan leverera snabbt som f-n å de e www.motornord.se som gäller

// Henke Bleifuss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.