|
|
|
|---|---|
µ_bmw_µ |
Hej! Som synes innehar jag en 323i 84 med originalmotorn på 139hk( M20B23 L-Jetronic) Jag har nyss bytt kamrem och undrar om någon vet hur spänd den ska vara, jag vet att det sitter en kamremsspännare men finns det någon regel för hur det ska kännas. Jag har helrenoverat motorn och skulle bli mycket deppig om kamremmen flyger av vid första starten. Hur mycket ska sedan spännrullens skruvar spännas? Ytterst tacksam för svar då jag inte finner hjälp i Haynes. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Remmen ska spännas LAGOM,för hård spänning kan resultera i "sjungande" ljud o ökat slitage på spännrulle o rem....Gör så här:Sätt på remmen o låt sedan fjäderbelastade remmen ligga an mot remmen fritt,utan att ha dragit åt dess bult,den ska va lös så den lätt kan flytta sig.Dra sedan runt motorn "clockwise"(om du står framför bilen),dvs åt hållet så remmen "slackar" in maximalt vid spännrullen.När remmen slackar in så mycket det bara går vid spännrullen så håller du kvar motorn i detta läge,kontrollera att rullen ligger an ordentligt men försök inte att dra den hårt mot remmen för då blir spänningen för hård...Sen e de bara o spänna spännrullens bult lagom hårt...Dra runt motorn för hand några varv för o kontrollera att spänningen håller sig o rullen inte flyttar sig....Sen e de bara o starta...Lycka till "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
µ_bmw_µ |
Hej! Du ska ha stort tack, men det är ingen som har några siffror på det då? Längtar till första provkörningen...mmm! Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
ormen |
på m20 motorerna har jag ungefär som Dawwe beskriver, men för säkerhets skull, greppa remmen på "långsidan" ( mellan övre kamdrev o nedre vevaxeldrev ) och vrid remmen, den skall gå att vrida 90 grader. har fungerat på alla de jag har bytt ( 320/323/525 ) |
|
Ormen:Det där känner ja igen från VW och Audi...:-).Har bytt remmar på ett flertal E30 enligt min beskrivning o i flera fall använt mig av Biltema rem o spännrulle o de har varken kuggat över eller gått av,första gången ja bytte rem så drog jag spännrullen hårt mot remmen o detta resultera i ett sjungande ljud,inget kul... Dra spännrullens fixeringsbult lagom hårt,det ska finnas generella moment för bultar angivna i Haynes beroende på om de dras i gängor med lättmetall eller gjutjärn.Har för mig att spännrullens bult går in i gjutgärn o där har du högre tålighet... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
µ_bmw_µ |
Okajj, det gjorde mig lite säkrare, ni ska ha stort tack!! Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
µ_bmw_µ |
Kom på ytterliggare en detalj innan jag ska provköra, fördelaren. Jag glömde märka den innan jag demonterade den från blocket, vet någon om det finns något riktmärke för grundinställning? Ytterst tacksam för svar. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.