AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.744

bilen bestulen på gälar, polisen skiter i att undersöka saken

Sida 2 av 2
När inte polisen orkar/kan/vill bry sig så kommer sannolikt egenmäktigt förfarande att öka. Hederliga människor känner sig maktlösa när inte polisen gör det de egentligen borde. Detta är ett STORT problem. Medborgargarden blir till exempel allt vanligare. Jag förstår varför.

Bilstölder, villainbrott och vandalisering är exempel på tre brott som rättsväsendet såg allvarligt på för några decennier sedan. Idag är en bilstöld inte något som intresserar polisen alls. Vilka signaler sänder det? Jag kan förstå att polisen inte ser någon möjlighet att bedriva verksamhet i "Forensic Detectives-anda" men ofta avskrivs fall som med enkla medel hade gått att lösa.

Polisen borde tilldelas en enhet som endast sysslar med vardagsbrott som till exempel bilstölder. På detta sätt skulle hederliga medborgare känna att samhället faktiskt gör något. Dessutom är vardagsbrotten en inkörsport till tyngre kriminalitet.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Det är skillnad på att slå en, och att stjäla tillbaka sakerna....
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
bjoerk> Tror faktiskt att vi kan skippa orkar och vill i första meningen, tror det mesta grudar sig i resursbristen. NÄPO-reformen var en god tanke, men genomförandet kanske inte genomtänkt nog. Inte fan funkar den som tänkt i alla fall.

Nu verkar det som om pengar ska omfödelas från yttre försvar till inre försvar, en mycket vettig tanke. Enda problemet är att Kriminalvården måste få ökade resurser, redan nu med polisbrist är överbeläggningen näst intill konstant. Effektivare polisinsatser måste förljas upp med effektivare vård, och framför allt ett massivt preventivt arbete. Och där har insatserna mot vardagsbrott en viktig del, vi är helt eniga om att det är en inkörsport.

När det gäller det preventiva är även attityder viktigt. Just därför jag så kraftigt vänder mig mot att ta lagen i egna händer, just för att det visar att vi accepterar brott mot någon som misstänks vara brottslig. Det är inte Svenssons uppgift att avgöra det, vad man än anser om rättsväsendet och deras möjligheter.
Även om vi "bara" talar om att stjäla tillbaka saker är attityden fel, någon något mer testosteronstinn kommer inte nöja sig med att bara stjäla tillbaka, han kommer även utkräva hämnd.
Medborgargarden är tyvärr nåt som allt som oftast grundas av just dom individerna, risken är att det utvecklas till nåt amerikanskt skjut först, fråga sen scenario.
Grannsamverkan och liknande är dock lysande preventivt, har det visat sig. Gör man i den situationen klart att man kommer agera själv mot buset, kommer buset bara rusta sig för att bemöta det. Ingen drömsituation, snarare en ond cirkel.
Ökad vaksamhet är aldrig fel, att låta buset veta att dom syns och noteras. Men att höja garden är farligt fel.

Just idéen med en enhet mot vardagsbrott är perfekt. Verkligen något som skulle behövas. En buse hinner ofta med många småbrott, får man bort dom ökar tryggheten. Skicka gärna ett kort mail om det till justitieministern eller någon, tror inte dom ansvariga läser här, tyvärr :)

George.K> Visst är det det, stor skillnad. Men en stöld är alltid en stöld.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ge
639
George.K
330ci - 02
Stjäla tillbaka skulle jag inte göra, men visste jag vikka det va, skulle jag ge dom en omgång dom sent skulle glömma!
Dock om Polisen tar sig an det, då gör jag inget, men skulle dom säga typ "det har ingen prioritet" eller nåt liknande, då tar jag fan reda på själv vikka det va!

Dock vill jag poängtera att detta skulle vara sista utvägen.
Många litar till lagboken, det gör jag oxå. Men man får inte glömma, att även lagboken har luckor...Tänk på det...
Ge
639
George.K
330ci - 02
Men som sagt....det är aldrig roligt när det inträffar...verkligen jobbigt..

Det kanske är enkelt o säga allt man vill göra, men gör man det verkligen? Många säger stjäla tillbaka, varför? Man blir inte battre person av det. Klå upp nån, visst, men varför?
Tiden kommer ikapp tjuvarna, tro mig
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Bilstöld heter numera tillgrepp av fortskaffningsmedel. Så föringas handlingen redan i språket......

/B

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Man funderar ju nästan på att bilda nåt garde, och patrullera runt så man får ha sina saker ifred, och kommer det nån jävel så...

Bakgrunden till detta är att snorungarna/tattarna/knarkarjävlarna härjar fritt och har på ett par år lyckats med att sabba 4 ggr på ett par år
* Inbrott i garaget som jag och polaren hyrde ALLA verktyg borta, dock hade de ej rört vår fina samling av 02 /e21 och E28 bilar.
Polisen var ointresserad på telefon , men jag åkte dit och närmast släpade med dom, de gick o muttrade 5 min, sen ville de ge mej böter för dimljus på E34:an istället och sket i inbrottet.

* Inbrott i bil, de ville inte ens komma.

* Inbrott i bil + skadegörelse, ville inte komma då heller.

* Stöld av hjul på min E34 bil +polis på 1:a sidan i lokalblaskan!
Dock lades utredningen ner innan denpåbörjats.

Men man förstår ju att de resurser man har måste man lägga på viktigare saker, typ se till att inte Svensson kör i 92 på 90-väg, eller att nån kör med dimljus på eller liknande ohyggliga brott

...BMWLundqvist....
hehe undrar vad Black Z3 sa till dem att dem hotade med anmälan...
och var så säkra att det kommer dem att lägga resurser på . dem lägger hur mycket krut som helst på att bråka med Ander Björk, på att övervaka en konferens som ingen förutom politiker vill ha. Låt den hållas i Tyskland i stället, känns som ett mer lämpad plats för konferens om Holocoust pga av uppenbara skäll. jag blir urförbannad att polisresurser slösas på detta bara för att få Göran Person att få glänsa internationellt! vet ni hur många utredningar om vardagsbrott skulle kunna lösas för dessa 40 miljoner som detta kostar?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.