AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.476

Vid fullt ventillyft, ska kolven kunna gå runt helt då?

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hallå.

En fråga som jag bara måste ha svar på men inte vet vem jag ska fråga. Angående ventillyft i motorer...

Om man tänker sig att alla ventilerna i toppen är helt lyfta (alltså fullt öppna/nedtryckta mot kolven) så om dom skulle vara det och toppen sitter monterad, skall kolvarna kunna gå runt *helt då (utan att slå i såklart).?? eller är ventilerna bara öppna när kolvarna är nere och så stängs dom precis innan kolven vänder vid Ö.D.???

för jag har nämligen ett M20B25 motorblock med andra kolvar som har Ö.D precis vid block-kanten och då ska man tydligen kunna ha M20B20 toppen på utan problem. Men jag har också ett M20B20 topplock som jag köpte begagnat och på den så sticker någon ventil ut (som den ska göra antar jag, för det finns väll inget läge på kamaxeln då absolut inga ventiler är öppna??) i alla fall... och om man då sätter det topplocket med den utstickande ventilen på blocket så får man uppfattningen att kolven kommer att slå i, hårt...
kan någon räta ut mina frågetecken.?? alltså.. Vid fullt ventillyft, ska kolven kunna gå runt helt då?

/Richard
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Nej. Det slår i på dom flesta motorer. Det är därför man kan få generalras när kamremmen brister. Om en ventil stannar i sitt mest öppna läge då kamremmen brister,så kommer kolven och smäller rakt i med stora motorskador som följd.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Nej. Det slår i på dom flesta motorer. Det är därför man kan få generalras när kamremmen brister. Om en ventil stannar i sitt mest öppna läge då kamremmen brister,så kommer kolven och smäller rakt i med stora motorskador som följd.
Tur att dom flesta bmw har kamskedja :-)

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
sorry. Nu har burken fått helfläppen!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bmw maskiner m20 m50 osv säger det pang och plötsligt kostar det pengar. Men tex på en volvo b21 så klarar sig maskinen när remmen smäller av...även opels 2 liters maskin klara sig när det händer.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Men inte på Volvos B200, tro mig jag vet =)
det där är ju lite olika på hur man byggt motorn och vilken karaktär den ska ha så man ska inte säga att den inte ska gå i eller göra det men kolven ska ju inte bli skadan så om kolven har öd vid blockets kant och ventilen sticker ut 1mm utanför toppen så skulle jag ta och sätta en packning till eller köpa kolvar som är urfrästa ur en solid bit matrial.
Ett sätt att kolla hur mycket marginal man har är att montera ihop motorn med kamaxlar, kolvar och ventiler, och så täcker man kolvtoppen med modell-lera.
Man vevar sedan runt motorn för hand, plockar isär och inspekterar ventilernas avtryck i modell-leran.

----
Projekt Ascona B: Länk
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej.

jo det dära modell-lere-tricket har man hört förr. det är säkert jättebra, men det ända som hindrar mig är nog att jag undrar "hur" man ska kunna dra runt motorn för hand?? (det kanske märks att jag aldrig har mekat ihop en motor förr?) och samma sak med toppen, jag har aldrig lyckats rubba kammaxeldrevet eller motsvarande på motorblocket.. de e sitter ju som berg.. måste man använda startmotorn?? det är det enda realistiska tycker jag att det verkar som...

/Richard
bmwracing
Spärrskaft med passande hylsa fram på veven. Det är inga problem att dra runt en motor, ännu enklare blir det om du tar bort tändstiften.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hmmm......

Nästa gång du försöker...... Börja med att skruva ur tändstiften, när du har gjort det då sätter du en passande hylsa på bulten nere på vevaxeln.

Sedan är det bara att dra runt motorn.
Föresten.... glöm inte att lägga ur växeln också. ;-)

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Min opelmotor är så lätt att dra runt att man kan ta tag i kylfläkten och dra runt den. Men då mäste stiften vara ute förstås.
(när stiften är i så orkar knappt startmotorn dra runt, eftersom kompressionen är så hög.. :)

----
Projekt Ascona B: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.