AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
785

ännu en bromsuppgraderings tråd.

tjena
tänker fortfarande på detta med att uppgradera bromsar men hittills avskräckt av priser på sånt. är inte detta nåt måtro?
tydligen har E36 och E46 samma skruvmönster fast olika bromsar. Medans E36 (och jag utgår att min Z3 Coupe har samma) har en diameter på 276mm så har E46 325 och 330 hela 325mm.
Med andra ord så verkar det vara en relativ billig sätt att uppgradera bromsar, låt oss säga "poor mans version of large brakes..;-)
Jag tänkte att oken kan man anskaffa från skroten och köpa nya skivor och klottsar hos BMW...vad tycker ni som kan det där med bromsar? Kommer man inte sabba bromsbalansen?
kolla oxå länken: Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Mr Hamann
Jag har hört att man kan slipa lite på kanten på bromsskivorna när de börjar slitas, så håller de en bromsbeläggsomgång till?

// Mr Hamann
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
mr hamann: byter man klossar i god tid så slipper man byta skivor under en BMWs livslängs.
Z3c 4 ever: låter intressant! vad tror du ett sån uppgradering kan gå på?
Mr Hamann
Black Z3: OKI, då nöjer jag mig med klossarna. BMWs bromsskivor är väl av yppersta kvalle? Vad är det för size på M Coupéns orginalskivor?

// Mr Hamann
du kommer att få fel bromsbalans om du enbart uppgraderar till större bromsar fram.

Mr Hamann
MatroxMGA:

OKI, hade bara tänkt uppgradera skivorna fram men kommer att skippa det. Ska köpa schysta belägg i stället då det är de som ska bytas.

// Mr Hamann
Jag rekommenderar att ta en titt på rejsa.nu:s hemsida. Med all respekt för autopowers hemsida och användarna av forumet men kompetensen kring bromsar, chassi och dylikt är betydligt högre på rejsa.

Passa även på att ta del av deras illustrativa bankörningskurs för nybörjare. Riktigt bra!

www.rejsa.nu
Matrox, det förstod jag men i och med att både fram och bak blir ändrat till större blir det inte svårt att bibehålla det exakta matematiska ekvationen? när både back och fram blir starkare då borde även förhållandet mellan bak och fram påverkas på något sätt? fast det kanske är inte så noga ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Z3c du behöver nog inte oroa dig för det. jag hade porsche bromsar på min tidiagere M Coupe och då gick jag up 39mm på skivorna fram och endast 26mm bak och det fanns inget negativt att säga om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.