AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.417

Tändningen i en m20

zemren
jag har tänkt budget turbo konvertera en m20b23 -86
och jag undrar om man kan användas original tändningen
och om man kan hur mycket kan man ladd då??

Kan man ta en fördelar från en annan turbo bil??

/zemrén
zemren
hallå äre ingen som vet???

/zemrén
zemren
Ingen som har provat eller vet???

/zemrén
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Kör min konverterade m20b20 med 0.55-0.6 bar. Är väl gränsen innan tändningen måste backas.
zemren
Ok...
Men går de att ta en fördelar från en turbo bil???

Va kör du me för spridare "Butcher"??

/zemrén
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Har ingen erfarenhet av att backa tändningen, men den ska bara backas vid laddtryck. Finns EMS 5 o 6 för 2500-3000:-, en liten "dosa" som sköter det. Kör med originalspridare, tryckvakt o en 380 cc spridare. Behöver byta extraspridaren p.g.a överdos!!!!
Bm
66
Bmw_Fredde
Bmw m3 e36 turbo 1000+hk
Jag har en 320-86 med turbo.
Hittils har jag laddat 1,2 bar med originaltändning utan problem.
Det du kan göra är att byta tändspole till tex en från en saab 9000 turbo då den är lite kraftigare. samt att backa tändningen(bara att vrida på fördelaren). jag kör även original sprut med volvo 740 turbo soppa regulator 2 st xtra spridare från opel 2.0 + två tryckvakter från gik till dom fungerar utmärkt.
zemren
1.2 bar hur mycke har du gjort åt motorn då??
Ja hade tänkt byta ut alla 6 spridare till lite större, det borde väll funger lika bra?!

/zemrén
Bm
66
Bmw_Fredde
Bmw m3 e36 turbo 1000+hk
Svarvade kolvar. om du har kolvarna med en "knöl" på så funkar det bra att bara svarva bort den..
fast min motor är det portad topp och invägda kolvar och stakar +lite smågrejor också.
Det borde funka med det också men ta inte för stora för då kommer den gå fett på lågvarv.
Kör annars med original spridare och 740turbo sopparegulator eller ställbar regulator, bara det funkar bra upp till ca 0,6 ska du ladda mer så är det bara sätta i xtra spridare

Turbo Power
zemren
ja ha en pbr och hur stora spridare ska man ha om man tänkte ladda 0,5-0,7???

Ja ha ingen knöl på mina kolvar utan de ha en liten ur gröpning på insugs sidan (för ventilen)

/zemrén
320-325
hmm intressant ...kan man använda ORGINAL spridaran som flödar 149cc eller nåt på m20b25 me 0,6ladd vad jag har fått höra så pallar orginal spridarana bara 190-200hk max sen tar soppan slut .. visst så kan man höja bränsla trycket men hjälper det så mkt det skulle förvåna mej .. men är det nån som har gjort det så funkat det ju ..

lite´mer info vore bra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.