AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.050

V8:n rasslar!

Juhas 530i
Är det någon som haft problem med rasslande ljud från motorn i en E34 V8? På tomgång går motorn som den skall men vid 1500 varv börjar den rassla. Fenomenet finns där även vid högre varvtal, men hörs inte så tydligt eftersom rasslandet drunknar i V8:ans muller. Oljudet hörs bättre när motorn är kall, men finns där även när motorn blivit varm. Jag misstänker följande: 1) kamkedjan försöker säga att det är dags för ett byte, 2) oljepumpens bultar håller på att lossna, 3) generatorn håller på att lossna.
Har kört lite över 2000 mil med denna ljud, vet någon var felet ligger så att man slipper en omfattande felsökning?
Prestandan i motorn är oförändrat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamkedjan är inte helt otroligt med tanke på att den är väldigt lång i den motorn.
Inte helt ovanligt att den måste bytas på V8-orna.
Har du tur kan det räcka med kamkedjesträckaren byts.

Kolla även oljepumpen, det är ett känt fel (som verkstäderna inte vill erkänna...)!
Finns ett mekartips på hur du gör, under "Gör-det-själv"
<---------- till vänster

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
D-diddy
jag har precis samma fenomen på min 328 ia. vet inte vad det är. har haft den inne på verkstad för felsökning utan resultat.
David
jo
150
johan franzon
525iA M-sport Touring-03
Byte av kamkedjan är enligt Jarlsbilservice i Hbg mycket ovanligt, rådfrågade där innan jag köpte min 530.Däremot kanske den behöver spännas,finns nog inlägg om det.

///Johan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håller med föregående talare. Mkt ovanligt med byte av kedja, däremot relativt vanligt med kedjespännarbyte.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Vattenpumpen kan väsnas en del innan den ger upp. Har du lagt märke till något kylarvätskeläckage?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du kört i 2000 mil med dålig kedjespännare/lös oljepump?

RG: Om det är vattenpumpen borde han ha sett tempmätaren för länge sen...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Windows...
Co
56
CoP
528im Touring -98
Skulle inte räkna bort generatorn. De är inte säkert att den håller på att lossna men lagren i den kanske håller på att ge upp.Har varit med om generatorer som låtit som tröskverk men ändå fungerat. Vill inte påstå att de inte är kamkedjan! De är en god kandidat till missjlud som rassel...

De ä roligt nästan jämt...
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
rob_t_72: Håller med om att 2000 mil troligtvis är längre än vad en sliten vattenpump klarar av...
En vattenpumps lager kan dock väsnas utan att funktionen bortfaller helt och hållet. Jag har själv bevittnat detta på en 530 V8.
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Har ungefär samma fenomen på min dock bara vid start med kall motor. Precis som att den inte får sträckt kamkedjan, tycker jag det låter som i mitt fall..

Bmw-boy
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Har hatt samme problem. I mitt tilfelle låt motorn som en god gammel dieselpurke med hjerteproblemer når den var kald. Etter en 20-30sek fikk den nok oljetrykk og klarte å få tyst(nesten..) på regkjedet. Enkelt tips er : Hør etter hvilken side av motorn det kommer fra, ta av respektive toppdeksel og kjenn på kjedet. Er det slark sideveis, er eneste løsningen å bytte kjede. Vi forsøkte å bytte strammere, men uten reultat. Kjedene skal "normalt" ikke behøves å byttes, men.... Dersom man fks. har kjørt med en annen type olje enn det motorn vil ha, kan man over tid få en slitasje som følge av at oljepumpa ikke får opp trykk fort nok slik at kjedene slites hver gang motorn startes. Å bytte kjeder ved fks 15000 mil kan uansett være en god investering. Byttet natt til i dag akkurat en M50 motor hvor kamkjede hadde røket med påfølgende motorras..(gått 20000mil)
All ære til BMW for bra biler, men det finnes desverre ingen evigvarende deler eller oljer.. Lifetime olje på automater = BULLSHIT, samme med kjeder. ALLE mekaniske deler slites, uansett om det er doble eller tripple kjeder. Den mekaniker på BMW som påstår noe sånt er rett og slett ingen mekaniker :)

Mvh
Håvard Norheim

"Den som har flest prylar når han dör vinner..."
D-diddy
min visade sig ha (på egen hand) ha gängat ur skruvarna som håller spännrullen till ac-pumpen. den ena var helt urgängad och låg bara i sitt hål. det var bara att dra fast dom och köra vidare. Jag upptäkte detta när jag bytte fläktrem.
David
Juhas 530i
Jag har hittat felet!!! Det är generatorn, lagren håller på att ge upp. Enligt BMW kostar det runt 5000 kr plus arbete att åtgärda. Nää... jag kör nog vidare med ljudet och skruvar upp musiken istället ... ummpa ummpa...schlager från originalradion...kan det bli bättre?
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Kan sjekke om jeg har en! Send meg en mail, så skal jeg se!

Mvh
Håvard Norheim

"Den som har flest prylar når han dör vinner..."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du kan ju bara köpa lagren, det kan ju inte kosta speciellt mycket, o byta själv nån dag på sommarn...

Mvh
Co
56
CoP
528im Touring -98
5000 spänn!!! Då är de ju billigare å köpa helt ny generator!!
Är du händig tycker jag du ska göra som rob säger..
Kul ändå att du kom till rätta med problemet.

De ä roligt nästan jämt...
D-diddy
Generator 140A -10.94 utbytes 20-0986039200 4316:-
Generator 100A -10.94 utbytes 20-0986041361 3876:-

Hittade dessa två på mekonomen till din bil Juhas.
vad skillnaden mellan de 2 är vet jag inte (förutom 440kr)
byter gör du ju lätt själv.
David.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.