|
|
|
|---|---|
|
Undrar om era modifierings planer under vintern? Själv har jag följande önskelista - Z4 blinkers inmonterad i gälen eller - motorkåpa i kolfiber det är rätt dyra alternativ så jag kommer nog att satsa bara på en av dem annars: - uppgradering av förarmiljö: kromad ram runt växelspakdamasken, kromade hissknappar och om möjligt för ratt detaljer kromade - om det funkar med billig kromning genom C-chrome metoden så vill jag få en del detaljer i motorrummet kromade… ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
har idag satt på AC Schnitzer Carbon Fiber pedalset. imorgon ska även ACS handbromshandtaget på och växelspaksknoppen. |
|
|
Hemma-svetsade störtbågar! Länk Länk Länk Gjorda av en kille farsan känner, tack! Är mkt nöjd! Sprayar dem eventuellt svart. //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
hur fäster du dem så att det håller vid ev. olycka? skruva fast i någon balk eller? |
|
|
Bil: M Coupé -02, safirsvartmetallic med svart walknappa helläderinredning Klart: - AC Schnitzer Short-shift-kit - Kelleners ECU-uppgradering (350 hk; uppmätt i rullande landsväg :-) Beställt: - Kelleners sportavgassystem (+10 hk = 360 hk :-) - Kelleners sänkningssats (-25 mm) - Kelleners stålomspunna bromsslangar - ITG luftfilterinsats - Strong-Strut fjäderbensstag (svartlackerat) - E46 M3-ratt - Autowerks aluminiumpedaler - Kupébelysning till fotutrymmet - Lackering av dörrhandtag och takspoiler i bilens färg - Återstår också att välja ny sommarhjulsuppsättning... Ev. beställa: - Kelleners ändrad utväxling av slutväxeln i bakaxeln (3,15: -> 3,46:1) - Recaro lättviktsstolar i svart skinn - UUC lättat svänghjul (osäker; tar gärna prestandaökningen men är oklar över komfortförsämringen...) |
|
|
Emm: Det var ingen liiiten tillbehörslista som du räknade upp där! Men som sagt, det gäller att prioritera här i livet. |
|
|
Precis! Jag vågade inte riktigt modda M3:an, den kändes lite för dyr och fin för det ;-), men M Coupén däremot är mer en enkel busbil som är som gjord för att moddas hårt -- eller hur?! :-) |
|
|
Hahaha =))...Jag har lite svårt för att göra ingrepp på min bil =). Har för stora ambitioner att hålla den orignal för att modda. En av de få Svensksålda som vi har här i landet. Men jag håller med, vore KALAS kul att ha de moddar du räknar upp, ser fram emot att träffa din bil (och dig) på träffarna i år!! |
|
|
Aku-ringar är monterat, var tvungen till att ta bort ratten. Vita blinkers runt om. Skall beställa bågar i veckan. En liten Reiger-läpp skall monteras. Är förbaskat sugen på att byta fälgarna också. Hans |
|
|
Emm ==> en observation: du är nog först på forumet med M Coupe med S54 motor. Jag tror inte det såldes mer än 3-4 sådana i Sverige och än finns det nog inte några såna importer här heller...dem andra M couperna här måste vara gröna av avundsjuka :-) desto roligare att du satsar på moddning!!! |
|
|
Black Z3: Att M Coupén var ovanlig hade jag koll på innan, men att den var *så* ovanlig... Totalt har enligt M Registry tillverkats 3.448 M Coupéer, varav med S54-motorn 449, varav med ratten på vänster sida endast 281 stycken. Hur många av dessa 281 som sedan är safirsvarta -02:or och har hamnat utanför USA och Tyskland har jag inga siffror på, men inte lär det vara många. Det känns lite som att ta ett steg bakåt i tiden i fråga om teknik och kvalitet (mycket påminner om den E36 M3 -97 jag hade innan nuvarande E46 M3 -02, som nu skall säljas), men förhoppningsvis ett steg framåt i fråga om prestanda, och det är trots allt det primära när man väljer en M-bil, eller hur... Förhoppningsvis hinner jag få åtminstone allt det som redan är beställt på plats till första Brostugan-träffen i vår. |
|
|
Emm: det tog tid innan du hittade till Z forumet! bilen var väl införskaffat mer än vecka sedan och du bara hänger där med M folket och låter oss på Z forumet undra ;-) Berätta mer om Kellener? Är det fullfjädrad mapping eller bara lite estrella? Och avgassystemet? från motorn eller från katten? hur många tum? utgår i från att ECU uppgraderingen är till för att optimera efter avgassystembytet? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Tomas: Det blir nog fler inlägg i Z-forumet när jag har kommit lite längre med projektet och stöter på frågor... Kelleners känns väldigt seriösa, jag som är väldigt petig och noggrann känner mig tillfreds med deras arbete, och sedan har vi ju "Ringen-Johan" som referens också (det var han som övertygade mig). ECU-uppgraderingen är en genomarbetad ommappning över hela registret och de garanterar 341 hk/376 Nm, så att det blev 350 hk i mitt fall får man väl se som en bonus (motorn gav i och för sig redan från början 333 hk mot av BMW utlovad 325 hk; vad gäller vridet gick det ej att mäta p.g.a. en kraftigt avskärmad kabel, men de uppskattade vridet till ca 380-390 Nm), Priset ligger för ECU-uppgraderingen ligger på ca €1.800 (inkl. borttagen fartspärr, ny toppfart ca 285 km/tim). Däremot behövs ingen särskild ECU-anpassning för avgassystemet eller utväxlingen, det är bara om man byter kammar eller kattar, och det har jag f.n. inga planer på. Avgassystemet är i princip ett Eisenmann, vet inte exakt vad Kelleners ändrat på. Är jag inte helt ut och cyklar så ligger dimensionen på 2,5", och ändrören går att få 4 x 70 mm el. 4 x 76 mm (jag tog det förstnämnda för att få lite mer sleeper-karaktär...). Man kan även välja ljudnivå: Standard, Sound eller SuperSound (alla ger i princip lika stor effektökning, ca 8-10 hk) -- då jag är känslig för lågfrekventa buller på låga varv gick jag därför på Standard ("verka, inte synas"...). I steg 1 rör det sig följaktligen om ca 360 hk, sedan får vi se om det blir några fler steg (kompressor på en M-motor blir det i alla fall inte fråga om, det skulle kännas som ett helgerån för mig som M-fundamentalist :-). |
|
|
intressant med 3 olika lägen . kan man ändra ljudet efter monteringen om man nu mot förmodan blir trött på det? har jag fattat rätt: bilen hade redan ECU programmet när du köpte den? eller hann du redan köra mappningen och bänkningen i eget regi? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Hmmm, jag tror inte man kan ändra ljudkaraktären på de olika avgassystemen efteråt (det som skiljer dem åt om jag förstått allt rätt är plenumkammaren samt mängden ljudisoleringsmaterial). Mappningen och bänkningen hos Kelleners åkte jag ned och fixade samma dag som jag köpte bilen -- det gäller att passa på när man ändå "är i krokarna" (ca 12 timmar Schleswig-Dinslaken t.o.r. i regnvädret :-). Något som bilen däremot hade från början var faktiskt ett AC Schnitzer Short-Shift-kit -- en klart angenäm överraskning med tanke på vad ett sådant kit kostar och att jag hade funderat på att köpa ett separat! |
|
|
Din bil låter klart spännande. Jag hade faktiskt ACS shortshifter på min gamla M Coupe ( S52 USA variant med kastrerad effekt ) Fanns det fler överraskningar på bilen? |
|
| z3c 4 ever vad e det för z4blinkers du snackar om..haru nån bild på de | |
|
Länk. Det är allstå Z3 gällar där Sani monmterar in Z4 blinkers i stället för BMW logga. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| hej..ja de va ju ganska snyggt.. | |
|
då har man spenderat lite tid i bilen igen. följande har blivit nu gjort: -den kromade ringen runt växelspaken sitter nu på plats. Handtaget till handbromsen är i Alu med M logga. mätartavlor utbyta mot blåa. återstälarpinnen till tripmätaren bytt till krom. Original tändaren utbyt mot en från E24 i krom. "dead pedal" i alu ska på senare i veckan det börjar kännas rätt i coupen :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.