AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.589

Centrallås, carguard 850, tvekar vid lås/upplås (E36)

Hej!

Jag har haft ett problem sedan förra våren (då jag tog fram bilen efter vinterdvalan). Bilen är en Alpina B8, E36, 1995. Jag redogör först för beteendet:

Om jag försöker låsa bilen med larmenheten så låses de flesta dörrar, bakre höger dörr kan ibland inte låsas. Tanklocket däremot låses aldrig! Jag har tittat på tanklocket när man låser och det ser ut som om centrallåsmotorn tvekar, det rycker lite i den armen som skall låsa tanklocket.

Låser jag bilen med nyckel från förarsidan så fungerar alla inkl. tanklocket utan problem.

Jag har sökt på autopower.se och hittat många förklaringar men inte någon riktig lösning för mitt problem. Jag skall så fort jag kan undersöka dörrkontakterna och ev. kabelbrott, men det borde egentligen betyda att kupélampan skulle tändas lite då och då, det gör den inte. Som sagt, alla lås fungerar bra med nyckel.

Larmet jag använder är en Carguard 850S, jag funderar på ifall c-låset är plus-styrt eller minus-styrt, någon som vet säkert?
(Enl. beskrivning borde det vara plus-styrt)

Det känns som om centrallåsmotorn inte får tillräckligt stark signal via larmenheten, är det möjligt?

Mvh
Marcus Hjortzen
dw
119
dwedin
318i Touring -00
CarGuard 850S e plus-styrt.
Angående det faktum att tankluckan ej låses när du låser din bil via fjärren är inget direkt fel på larmet, utan detta beror med 99% sannolikhet helt enkelt på att larmet inte styr låsningen av tankluckan...
Jag har personligen varit med om att man monterat in CarGuard och andra larm på E36 utan att få till styrningen på just tankluckan, bla. på min förra bil.

Troligen är ditt larm inte inkopplat på bilens styrenhet utan istället kopplat på genom att skarva de kablar som går från centrallåset i förardörren till styrenheten.
Verkar vara mer eller mindre omöjligt att få till detta.

Om någon sitter inne med lösningen eller har ett CarGuard, defa eller annat icke orginal larm till E36 som även låser tanklocket vid låsning via fjärren får gärna bidra med information kring denna svårknäckta nöt!
Hmm, jag är väldigt övertygad om att larmet tidigare har styrt tanklocket (detta är ju visserligen 2 år sedan i och med att bilen varit avställd och inte fungerade förra året). Annars skulle jag reflekterat över det vid tankningar.
Av alla de kopplingar jag har sett av larmet så har jag inte kunnat hitta några separata styrningar från larmenheten. Jag kan ha missat dem, men som sagt, jag har inte sett röken av några sådana.

Larmet är installerat av Uppsala Bilradio så möjligheten att de har fått till styrningen av tanklocket finns ju i alla fall :o) Hade varit värre ifall någon privatperson hade gett sig på installationen.

/M
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag hade Cargard 850 på min förra m3:a och det låste tanklocket via fjärren iaf.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Då jag äger denna bil nu så väcker jag tråden! Marcus hittade du problemet? Det problemt dök upp förra veckan, förardörren låser inte/öppnar inte med fjärren men manuellt fungerar den! Tips tas emot tacksamt!

Alpina B8 Länk
Hej Abbe!

Jasså, det har kommit tillbaka? Jag har faktiskt inte upplevt det på sökert 4-5 år nu! Jag bytte en av centrallåsmotorerna och då löste sig allt!

Kan vara så att det är dags för ännu en motor att bytas, har för mig att det var passagerardörrens centrallåsmotor som byttes vid förra tillfället!

/Marcus
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Snacka om snabba svar! :) Det märkliga är att det fungerar om jag låser med nyckeln, jag ska prova och låsa bilen från passagerardörren och se om de fungerar. Bytte du motorn själv eller lämnade du in den?

Alpina B8 Länk
Det är precis det som är märkligt!
Som att om du låser med nyckel så ger det bättre kontakt med jord eller något liknande, därmed låser varje lås mer distinkt.

Men som sagt, exakt samma beteende som förra gången då en motor byttes och som löstes med en ny. Jag bytte själv, var inga problem alls så länge man hade rätt verktyg! Det svåra var egentligen att lista ut vilken motor som behövde bytas.. För egentligen kan det vara en helt annan än den dörr som inte låses.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.