AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.216

Vilken modell ska man välja

Jag ska köpa en bmw, men har svårt för vilken modell som är vettigast.
Årsmodellen ska vara från 96-01
Dom modeller jag är intreserad av är.

523 men det känns som om den motorn är lite klen

528 lagom med effekt men vet inget om motorn en del säger att den motorn är inget bra

540 men den tog alldels för mycket bränsle
Fundera på en nyare typ 525 eller 530

Hjälp mig med era synpunkter
Hur är det att köpa en bmw som rullat 16-20000mil är dom slut??
Ja jag vet att service och allt sånt är A och O men hur är det med motor och sånt
För var ju en bmw motor som rullat 2000mil dags att renovera kamarna på
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag skulle satsa på antingen 530i (01 och framåt) eller om ekonomin inte tillåter, den billigare 523i. Det skiljer faktiskt inte så mycket mellan 523 och 528 i prestanda. Däremot ekonomin skiljer.
or
725
oreo
323i -85
Om du kor mer an 1500 mil/ar och garna kor automat tycker jag att du skall ta och fundera pa 530d ocksa. Vrid som en 540 men ekonomi mer jamforbar med 523/528. Dieselmotorerna tal manga mil och passar utmarkt med automatlada. Om man vill ha mer effekt sa finns det alltid mojlighet att satta pa en effektbox och fa upp effekt och vrid ordentligt for en ratt sa billig penning.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Kammen är inget problem längre, hade en 525-88 där kammen var sliten vid 21-22000 mil men senare modeller är lugnt.

/Johan
Milen är inget att tänka på tycker jag. Se till skicket och servicen är gjord, sen är det bara att ta den som faller dig i smaken. Milen visar inte att det inte kommer att ske saker som går sönder. Det är så att det händer bara när som. Men om bilen har rullat en bit är de flesta om inte alla typiska saker som går sönder bytta och du behöver inte tänka på det. 528 motor är fin. Bra med styrka. Provade 523 innan jag köpte min 528. Det är skillnad i styrkan, Glöm det där med vad det står på papperet om 0-100 och sådant. det är vad den klarar i mellan registret somär skillnaden. Men idag hade jag nog inte sagt ner till en 523 Automat... trevlig bil de oxå och den är billigare i försäkring, på mig minst 1000 kr / år
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Har själv en 523i och jag tycker att den inte är slö men det kanske beror på vad man är ute efter och vad man jämför med.

Har själv inte kört 528,540 men de jag känner som har sådana säger att visst är det skillnad på 523 och 528 men inte så stor som många tror, men vad vet jag. :o)

Skillnaden mellan 523i och 525i den märker man inte av alls tycker jag, har dessutom provat att köra några race mot en bekant som har en 525-01 och det var jämt skägg varje gång och även om vi bytte bilar med varandra så var resultatet det samma.

Men ett bra sätt att ta reda på vad du ska köpa är att åka och prova själv och jämföra för och nackdelar med de olika modellerna.

Lycka till med ditt köp vad du nu än väljer.

På dessa länkar från forumet så kan du läsa lite mer, men du kan också söka efter liknande frågor här på forumet.
Länk
Länk

Ha det gött å kör gött!!
Dragan525
Jag har en 525:a 01:a, och den e helt underbar, motorn passar bilen bra! det finns klipp i den! och bränsleförbrukningen är suveränt bra!...

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfjämma!
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hej Lennie,

Jag var i samma sits som du för ett par år sedan men jag valde 528:an och det har jag inte ångrat. Känns som ett bra mellanting, 523 är säkert bra men med ngt för få hästar. Hade gärna haft en 540(eller helst en M5:a..slurp) men då jag inte är någon gasglad person utan för det mesta kör sansat så kändes det lite onödigt med tanke på de extra driftkostnaderna.
Motorn i 528:an är kanon, otroligt driftsäker och pålitlig enl. min erfarenhet.

Har tankar på att sälja min så hör av dig om du är intresserad, det är en MKT fin -96:a med 9700 (h)ärliga mil på mätaren.

Mvh
Fredrik

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
Ja man vill ju ha lite klös när man trampa pellen i mattan
Jag vill ju inte att det ska vara som en 318 i axet.
Jag är ute efter vridet och det kan jag tänka mig skiljer mellan 523 och 528.
Skulle man tänka på ekonomin skulle man inte ha bil
Då ska man kanske kolla närmare på en 528
Har E39 några stora barnsjukdomar ???
Skickade ett mail till dig fredrik men det kom tillbaks
Har du någon annan adress jag kan maila dig på??
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Ojdå, det verkar som den har avvaktiverats pga att jag inte använt den på ett tag, Hotmail...suck
Nu har jag aktiverat den igen! Skulle det mot förmodan inte funka så har jag en till: alfafredrik@hotmail.com

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.