AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.720

Bilolycka i Tyskland

33
14
330ci
330ci 2001
tjena,

skulle be om lite råd från vissa experter eller dom so har varit med om bil olycka i tyskland.

det var så här dec 19:e 2003 åkter jag ner till tyskland o köpte en bil underfärden precis vid infart nära vid macken fick jag sladd o krockade mot vägkanten bilen är helt demolerad men jag själv är ok . olyckan skede i tyskland så jag klarade mig inte tillbaka med bilen.

när jag köpte bilen fick jag låna skyltar från personen. jag betalade honom 100 euro extra för skyltarnar. min fråga är hur kan jag ta reda på vilken försärkingsbolag den personen har ? jag har email honom men har fåt ej svar från honom plus har jag fortfrande hans skyltar o dom skulle jag skicka tillbaka till honom o sen skulle han skicka mig original registering bevis . vad borde jag göra ?

iallfall jag o en vän åkte ner till tyskland o hämtade hem skrothögen . nu ligger den hemma .

kommer jag o få något ut från personens försäkring ? hur tar jag reda på vilken försäkringsbolag personen har i tyskland ?

jag har ringt folksam o bet om råd , men ingen kunde hjälpa mig för att bilen var inte svensk reg .

jag blir mycket tacksam om ni kunde ger mig lite råd !

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du har köpt en persons bil. Frågan är om han har bilen försäkrad? Då han fortfarande har original registreringsbeviset så är bilen i "hans" ägo. JAg antar att du även betalat honom för bilen. Min gissning är att ringa honom och försöka förklara att du krockat. Sen är det bara att hoppas att han får ut något på hans försäkring och att han är villig att låta dig få dom pengarna.
Lycka till
Asken
Scheckheft
Hej
Som Asken skriver: fråga är hur bilen var försäkrad? Trafik, halv, hel? Vem har Fahrzeugbriefet? Du? Har du ett köpekontrakt? I Briefet samt köpekontraktet ska alla personuppgifter finnas. Har du Briefet äger du bilen i juridisk mening.
För att avregistrera en bil i Tyskland behöver man Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein och skyltar. Så bilen är fortfarande inregistrerad i Tyskland då den tyske ägaren inte kan avregistrera bilen. Gör som Asken säger och ring ägaren samt förklara vad som hänt. I annat fall kontakta tyska konsulatet/ambassaden eller svenska konsulatet i Hamburg och berätta om ditt ärende.
Länk
Rent allmänt kan jag säga att du får ett litet helvete nu. Att tysken är förbannad är väl en självklarhet. Att du får några pengar från honom är nog inte att tänka på. Tysken tog ju alla risker i det här fallet. För de 100 euro du gav honom kunde du ha köpt exportskyltar + försäkring. Nåja, lätt att vara efterklok.
Lite mer uppgifter kring ditt ärende vore bra, t ex vem som har briefet.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Asken är du säker påatt den funkar så :" Då han fortfarande har original registreringsbeviset så är bilen i "hans" ägo"

Så är det inte i Sverige, din försökring upphör direkt när du fått pengarna och lämnar över nyckeln. Tror mig, har sålt en bil, och killen gjorde skort av den på väg hem till Umeå, han fick inte en krona.

Är det inte så att i tyskland, som tex Usa, kan du ha att bara du får köra bilen. Så jag tror det är upp till vilken försäkring han har på bilen. Risken är dock mycket stor att du inte får en krona.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det står lite under importguiden om försäkringar:
Länk

Kanske kan vara till någon ledning!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
RafkoM3
I tyskland gæller detta:
Har du briefet så ÆGER du bilen. Om nu inte du kan bevisa med ett køpekontrakt att du verkligen køpt bilen. Men varfør fick du inte briefet av honom nær du køpte bilen? Detta låter skumt faktiskt, kan bli problem.

Länk
Länk
33
14
330ci
330ci 2001
äntligen har han besvarat mig, men det var icke goda nyheter. tydligen har han bara trafikförsäkring o inget annat, så det betyder hans försäkring kommer inte o betala något till mig , plus ingen var inblandad eller blev skadad.

bil register bevis som ni kallar den för "Fahrzeugbriefet" den har han fortfarande , den skulle han skicka till mig när jag har skickat tillbaka hans skyltar och den lilla gröna lappen. han sa att man inte ska behålla den "Fahrzeugbriefet" i bilen utan man ska har den lilla gröna lappen istället. den "Fahrzeugbriefet" skulle man behålla hemma.

vad han sa vet jag inte om det är sant, men jag har tänkt på saken OM försäkringen betala ut bilen , jag tror inte att han skulle vara med om att betala ut till mig hälften för att hans premium skulle gåt upp osv.

här är vad han skrev:

"I´ll try to explain it to you: we have got two different types of car insurance. The first one is called "Haftpflichtversicherung" which pays in case of accident only the damages other cars or people get. You have to pay your ow damages for yourself. Thats the basic insurance you get in germany, which you need to take part in traffic and which I had.

And the other one called "Vollkaskoversicherung " is similar to your swedish system where you get paid your own car as well. But for this insurance you have to pay a lot more. So I choose the other one. You understand?"

så jag antar han bara hade "Haftpflichtversicherung" o det det är bara trafikförsäkring. men vad han säger är det sant det vet jag inte ? men det skulle riktigt gjort honom förbanad om jag gör något mot honom, så att jag tror jag bara ger upp o låter det vara så istället , det blir iallafall min största läxa i livet !

vi har en skriftligt överrens kontrakt att bilen är sålt till mig, för den biten är jag inte oroligt. men jag vet fortfarande inte om jag ska skicka tillbaka hans skyltar för att om den dagen han inte får sinna skyltar kommer han inte o skicka tillbaka mig den original register bevis alltså "Fahrzeugbriefet".

iallafall jag är mycket tacksam att ni försöker o hjälpa mig !

Scheckheft
Hej
Haftpflicht=trafikförsäkring. Det innebär att du får stå för alla kostnader. Som jag skrev i ett tidigare inlägg behöver han Briefet + skyltarna + Fahrzeugschein ("gröna lappen") för att avregistrera bilen. Om du litar på honom skickar du skyltarna till honom och när han har avregistrerat bilen skickar han Fahrzeugbriefet. Utan Fahrzeugbriefet kan du inte inregistrera bilen i Sverige. Antar att du först och främst måste laga den skadade bilen innan du åker till bilprovningen för inregistrering.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Asså....Det ingår väl TRE års vagnskadegaranti från BMW??Denna borde ju ha gällt vid olyckstillfället tycker man om nu bilen inte är uttagen väldigt tidigt typ september -00...Eller är det bara Sverige som har 3 års vagnskada inbakad??

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Om du inte har det tyska reg beviset så kan väl inte bilen gå igenom reg besiktningen här i Sverige?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, mig veterligen är det en svensk företeelse med vagnskadegaranti (som egentligen är en försäkring).
Om jag inte missminner mig, var det Volvo som införde detta som ett försäljningsfrämjande argument på 50-talet eller så.
Nästan alla bilar i Sverige säljs med denna vagnskadegaranti, men inte alla! (t ex har Toyota tagit bort den på vissa modeller för att få ner priset, även andra märken typ Huyndai har väl också tagit bort den för att få ner listpriserna på bilarna)

I vilket fall tror jag inte att vagnskadegaranti finns i Tyskland.

Mvh

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vad är det för bil?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Himla trist det du råkat ut för, det är en bilköpares mardröm. Tyvärr tjänar tysken inte speciellt mycket på att hjälpa dig i detta läget, utan tvärt om förlorar han på det. Du kanske skulle erbjuda honom 20 % av ersättningen om han hjälper dig? Då får du i alla fall veta om han hade den helförsäkrad eller inte.
Det är mycket troligt att han bara hade trafik eftersom han skulle sälja den, eftersom helförsäkring är svindyrt därnere. Då är det bara för dig att skicka ner skyltarna och vänta på briefet, så kan du i alla fall sälja bilen i delar.
Hoppas det fixar sig för dej! Lycka till!

Mvh Johan
Det är mkt pengar vi pratar om. Lita inte på honom. Åk ned (med buss är billigt i sammanhanget) och honom skyltar i handen mot att han ger dig briefet och kopior på alla försäkringshandlingar.

Dessa skall du sen kolla över via svenskakonsulatet och se så de står i samklang med vad han säger. Det är stor risk att han gör en rövare här och säger att han har trafik och tar ersättningen från kaskon via stöldförsälringen. (då har han fått pengar och fersättning) Du står med en bil och bara ett papper som du kan ha stulit som bevis på att du äger bilen. Bilen är krachad och han är fortfarande registrerad ägare.

Sen varför betalade du honom 100 euro ?? Försäkringen gäller inte för dig ändå. Det krävs att han registrerar dig som "förare" på bilen för att den skall gälla vilket är omöjligt eftersom du har Svenskt körkort. Det enda du kunde betalt honom för hade varit att han hävdade att det var han som körde vilket han troligen tagit mer än 100 euro för... vilket inte hade hjälpt här om det är som han säger.

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.