|
|
|
|---|---|
|
Tog hem en offert på en hel del plåtdelar till en 2002:a idag och jämförde sedan dessa priser med en offert jag fått för ett par år sedan. Man blir lite fundersam på hur det kan bli så här. Detalj nya priset gamlapriset Front 6525 kr 3700 kr Bakstam 3395 kr 2665 kr Bagagegolv 1725 kr 1520 kr Motorhuv 4615 kr 3730 kr Inre A stolpe 825 kr 293 kr Skärminfäst. 330 kr 255 kr Ganska kraftiga höjningar på ett par år tycker jag, i och för sig så har man sänkt priserna på vissa delar också och det verkar vara detaljer som man har stor omsättning på. Har ni några erfarenheter? Jag tycker kanske inte att delarna är dyra om man jämför med delar till nyare bilmodeller, men måste höjning vara så hög på så kort tid. Jag tror att det kommer ta död på renoveringar av våra gamla BMW:s om man hela tiden ska jämföra resevdelspriserna med nyare bilmodeller. Dessutom så kommer folk köpa detaljerna från andra företag som säljer piratdelar. Men har man gett sig in i leken så får man den tåla. Totala kostnaden på plåtdetaljer till min 2002 turbo slutar på nästan 40 000 kr, men man ska kanske vara glad så länge det finns delar att få tag på. Fast det är klart en del av delarna passar ju inte rakt av på min bil utan dom behöver modifieras lite innan dom passar på en Turbo. Så finns det någon som ligger på helt nya delar så hör gärna av er. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! | |
|
Visst är det irriterande? Men ja bilen blir väl äldre och delar till den massproduceras inte längre och då kanske det blir svårt att få tag i, därav prishöjningen. Sen skall man väl tänka på inflationen och att kronan försvagas men det kanske inte var så länge sen du gjorde prisförfrågan? /heej --- If I can't take my BMW with me to HEAVEN, I'll rather drive it to HELL. |
|
ormen |
Det är väl som med alla annan buisness, reservdelar tjänar man enorma pengar på! Jag har för mig att BMW sänkte sina reservdelspriser med upp till 40% för 5-6 år sedan för att konkurrera med "pirat"... men de har smyghöjt igen, skulle köpa laddregulator till en VALEO generator: gissa om jag gnodde mina öron o frågade igen när reservdelskillen sa: 580:- + moms! svängde in på en bilelfirma, samma regulator för 149:- inkl moms.. Som min VD:n sa en gång på ett möte, ska bilbranschen ta rejält med betalt för reservdelar, då gör vi också det... |
|
När BMW´s reservdelslager till de gamla modellerna tar slut (och efterfrågan finns kvar) får mobile tradition i uppdrag att nytillverka. Priserna tar då ett kliv uppåt pga dagens tillverkningskostnader och mindre serier. Men det är bättre när det finns tillgång till dyra delar än till inga alls... Tur att man har ett plåtlager i källaren (som jag dock behöver själv)! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
jxp: Jag tycker inte att priserna är på något sätt höga. Tänk på att efterfrågan på dessa delar är mycket liten. Ställkostnaderna för att köra t.ex. en motorhuv kan hamna på 75-100' kr. Det är inget litet jobba att rigga en press. Dessutom är det många verktyg inblandade. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Länk Kan detta vara något? Dock piratgrejer tror jag /Anders C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.