AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.917

Jag försökte piska den nya E55 AMG!

Sida 8 av 8
.....sa han som pratade om Toyota och Porsche i sina två sista inlägg. ;-)
Dragan525
Flåklypa: om du läser lite bakåt så kanske du förstår varför jag just pratade om To och Po :)

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfjämma!
Espen: en dum fråga kanske, men på din M Roadster sitter det tyska regskylltar i rött. vad betyder den röda färgen?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om 15 år bygger MB BMW-bilar och BMW bygger Cadillac-bilar...
iaf om man den nuvarande trenden håller i sig...

MB har tuffat till sig och blivit bra sportigare....medan BMW börjat placera växelspaken vid ratten.... sen påstår puckot. bangle att E65an har en sportig elegans....

Någon borde låta bangle provköra en Aston Martin Vantage 600 så han fattar vad sportig elegans innebär...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Espen
Z3c:
Jag frågade säljaren och han sa att det berodde på tillfälliga (?) skyltar. Det var dock inga problem när jag reg. bes. bilen.
Och det stod inget om det så jag kan ej svara på din fråga!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Mugge> Haha ja det var en skrämmande men inte allt för osannorlik framtid. Att MB börjar sporta till sig har jag inget emot, de har haft ett tjockt lager av gubbdamm över sig allt för länge. Eller att man automatiskt hoppar in i första bästa MB utanför en tågstation för man tar förgivet att det är en taxi. De har ju faktiskt en lång och stolt historia av motorsport, och att dom kan bygga motorer som heter duga vet vi sedan länge.
Det värsta hotet kommer enligt mig från ett annat håll, och det stavas Audi. Eftersom det av flera anledningar är ett hatobjekt för mig så gillar jag inte alls steget de tagit med nya A4'an. Det tog dom över 20 år att fatta, men till sist gick det upp för dom att man inte kan ha motorn hängande framför framaxeln om man vill ha någon som helst sportig känsla, det i kombination med framhjulsdrift är rent livsfarligt på krokiga vägar (enda gången jag kört av vägen var i sådant missfoster till bil). Visst det går att trolla bort lite med 4WD, men då tillkommer vikten av sådant + att det trubbar till hela körkänslan (och ökar priset). Samt att klassisk bakhjulsdrift är det enda "äkta" i sammanhanget. Är rädd för att nya RS4 kommer att piska nya M3 i test efter test.
Verkar som BMW har blivit sömniga. Inte för att man levererar tråkiga eller dåliga bilar, nya M3 levde ju upp till förväntningarna, men inte mer än så, den överraskade inte på något sätt (förutom att bryta med sina egna traditioner, men det var väl tyvärr tvunget). Man har antagligen varit så säker på sin plats som ledande inom området sportsedaner att man blundat för vad närmsta konkurrenterna hittat på. Sen har E60 tagit över gubb-bils-tronen förvånande snabbt. Trodde formen skulle skrämma iväg dom, men det är sällan man ser någon under 50 ratta en sådan. Visst spelar inköpspriset in där, och yngre har helt enkelt inte råd. Men när gubbarna åkte E34 och E39 så var det för att företaget bestämt det, nu köper dom för egna pengar och man skänker inte Volvo S80 en tanke ens.
Vet inte hur det utvecklats såhär, eller vad som ska göras för att BMW ska återfinna sin identitet - och komma tillbaka som ohotad etta när det gäller sportiga och uppkäftiga vardagsbilar. När det gäller vilja och teknik så är konkurrenterna ifatt, och i vissa fall förbi. Jag har länge saknat en kompromisslös "riktig" sportbil. En mittmotorbil som slåss mot Ferrari o Lambo, som visar McLaren SLR var skåpet ska stå. Skit samma om man får bygga den med förlust, kan VW bygga både Phaeton och Bugatti Veyron med enorm förlust per bil (antar att MB gör det samma med Maybach o BMW redan gör det med RR) bara för att förnya sin image så borde BMW kunna göra en "one off" som t o m hade tvingat Top Gear till erkännande.

Oj blev ett långt svar på en gammal tråd. Hoppas det ursäktas, för ämnet är ju fortfarande aktuellt.
Nu var det rätt så länge sedan det skrevs om E60 AMG i denna tråd, men det finns inlägg som menar att det inte finns sådana riktiga AMG. Tja den gamla E60 kan man ju säga att det var en 500E innan... har även haft tillägget 6,0 i vissa versioner. I övergången mellan (och samtidigt som) E50 och E55 skapades det några E60 AMG, den byggdes med en äldre 32 ventilsmotor (381 hk) och E420 medan E55 har den nya motorn och E430
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
AMG55:an är grym, vad mer finns att säga, heder åt MB/AMG som fått till en sådan pärla.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag får väl erkänna att det som beskrivs i mitt förra inlägg i tråden, daterad till 2004-01-30 01:58, inte är något som jag känner att jag kan stå för idag.

Till en början hade jag mycket svårt för Bangles design och jag hade verkligen hakat upp mig på att E65 hade växellväljaren vid ratten och inte på mittkonsollen.

Idag får man väl erkänna att Bangle var det bästa som kunde hända BMW och jag känner en viss tacksamhet över att Bangle givit BMW tillbaka ett formspråk som andas dynamik, sportighet och elegans som tidigare varit förenligt med BMW's image. Något som enligt mig hade gått förlorat i skapandet av E39 och E46.

Mercedes brukade göra väldigt fina bilar och hade en gång i tiden en position som gjorde att de ledde utvecklingen på flera fronter parallellt. Dessvärre har allt detta gått förlorat idag och Daimler Chryslers övertagande av märket har resulterat i följder som allvarligt skadat mitt förtroende för MB som lyxbilsproducent.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge: lustigt att du säger det, för jag höll verkligen med om det du skrev 2004. skrivet från hjärtat tror jag.

Jag tycker att e38, e39 och e46 var kulmen på en formtopp när BMW hade mest nöjda ägarna och var på tapeten i Bond-filmer, även om det är kul att se att nya BMW är vackra igen.

Bangle är en bombastisk smålögnare, skönt att han är borta. E60, E65 och E90 är varken sportiga eller eleganta om du frågar mig. Enda förklaringen att dom sålts öht är att vanligt folk (ej bilentusiaster) inte bryr sig så mycket om hur bilar ser ut. Bara den går att tanka och det står BMW på bakluckan. :)

Har hört att E65 sålt bra i asien och usa, men inte i europa - så det kanske är en kulturell sak? Smak är ju subjektivt, och en del av charmen, att man tycker olika.
Conan999
Köp en Corvette vettja.

Länk

Länk

Conan999
Haha, kul klipp Conan. Det första var iofs på den äldre E55:an, den med 354 häst tror jag. Den nyare W211 som trådskaparen talade om har officiellt 486 häst men sägs av många vara ännu starkare, 510-520 på veven. Men Corvetten är cool, absolut.
Conan999
Lasse: Ljudet är grymt i Corvetten

Conan999
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lite OT kanske, men det var ju ljud på tapeten, och Corvette, och denna riskokare låter ju rätt OK och har en kompressormatad Corvette-motor under locket...

Länk

Här är det ingen V8, men Merca, gött ljud....

Länk

Länk

Denna har dock V8...

Länk

Ops....

Länk

Detta är ju ett BMW-forum så.....

Länk

Lite spagetti kanske....

Länk

Och så ljudet av, förödmjukelse i BMW......

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visst 610hk men det är ju förfan överladdad motor.. inget speciellt. o vad kostar bilen? skulle anta nästan lika mkt som en ferrari :o
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.