|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| En krokbil är en bil där man har en krok på flaket som man kan lasta containers med (20 eller 40 fots beroende på flaklängd). | |
| Jättesmidigt om man ska hjälpa kompisar att flytta eller hittar nåt stort man vill ha... :-) | |
|
Elivs, din teori e intressant men stämmer knappast in på alla, om ens många. En 530i idag kostar från 390' och en E320 442' så visst är BMW:n lite billigare men jag hade valt BMWn ändå, även om de växlat priser med varandra. Som Mr. Marsupilami sa så handlar det om vilken image man vill förknippas med. /Manray/ |
|
|
Intressant... låter som att nån ska starta åkeriverksamhet? :) Angående pris och vad man får för pengarna så är det väl märkligt att MB fortfarande är så dyra med tanke på att kvaliteten bara blir sämre. Tycker att fler premiummärken skulle följa i Lexus fotspår, höja kvalitetsnivån och erbjuda 8 års garanti. Det är sånt som skapar förtroende hos kunderna. Jens |
|
| 30 års mobilitetsgaranti räknas alltså inte? Skulle vilja se den dagen BMW vågar ge det... Visst har kvaliteten försämrats, det tror jag inte att någon kan säga annat om, men MB har en vilja att göra något, när E-klassen visade sig krångla tog det inte lång tid före MB gick ut med ett meddelande om att de skulle dämpa elektronikinslagen för att förbättra driftssäkerheten. Ett företag som lyssnar till köparna kan bara inte misslyckas. | |
|
Sen skulle jag knappast köpa en MB med en sexa, det är V8 som är intressant. Gällande åkeriverksamhet så ska den bara vara till privat bruk, trygghet, bra sikt och praktisk nytta kombinerat. En riktig familjebil! :-) |
|
|
Jo, MB är duktiga på att lyssna till sina kunder men Lexus är också bra på den saken och de är billigare än MB. Men det är en helt annan diskussion. BMW har i vilket fall en hel del att lära vad gäller kundbemötande och servicekänsla från dessa märken! I övrigt hoppas jag att BMW inte dras med för mycket i effekthysterin utan håller sig till att göra bilar med en sportigare känsla men nödvändigtvis inte snabbast rakt fram. Bättre chassi, bromsar och lägre vikt står högre i kurs hos mig än fartresurser. Jens |
|
| Jag har all respekt för Toyota, om varken MB, BMW eller GM fanns så skulle jag kunna tänkt mig en Toyota, efter vad jag hört från kompisar som haft såna är dom tydligen ganska slitstarka och pålitliga. | |
|
Undrar vilka kriterier som krävs att kunden uppfyller för att dem 30-årsgarantin skall gälla. Här ser man likheterna (från den eminenta Zatzysidan ;-) : Länk Jag är inte sååå insatt i Bentley, men jag vet att man använder sig av VWs W12a i minst en modell iaf. |
|
|
"MobiloLife skyddar dig med två garantier för din Mercedes upp till 30 år. De båda garantierna gäller villkorslöst under de fyra första åren efter det att du har registrerat bilen. Efter det tar MobiloLife över med samma förmåner, förutsatt att bilen har servats regelbundet hos Mercedes-Benz enligt tillverkarens rekommendationer, och att den senaste servicen utfördes för mindre än två år sen. Om karossplåten mot all förmodan skulle rosta igenom inifrån, reparerar en auktoriserad Mercedes-Benz-verkstad skadan gratis. Och naturligtvis håller MobiloLife dig rullande under tiden. MobiloLife-skyddet är ännu mer heltäckande vid oönskade stopp eller vid startsvårigheter. I sådana fall har du rätt till flera olika gratisförmåner, förutsatt att bilen har servats regelbundet hos Mercedes-Benz enligt tillverkarens rekommendationer sedan det femte året i trafik." -Hämtat från www.mercedes-benz.se |
|
| Vore som sagt kul med en liknande BMW-garanti... ;-) | |
|
Jag vet en som hade en MB C200kompressor. Topplockspackningen pajade och bilen skar när dom var på semester i Italien. Han åker inte MB idag pga hur "servicen" sköttes. Jag är iofs 100% säker på att samma sak hade kunnat inträffa med en BMW eller något annat märke. MB ska ha cred för mobilitetsgarantin och det är jä*ligt fina bilar. Dock är dom lite för tråkiga för min smak, men i framtiden kanske? |
|
|
Schysst att MB binder upp sina kunder för reparationer och underhåll i 30 år. Det lär inte vara någon dålig affär och i realiteten betyder det att knappt någon MB har denna garanti om ca 10 år. Det enda som finns kvar då är MBs goodwill. Att dom inte utlovade en livslång mobilitetsgaranti? 30 år är ju i stort sätt samma sak. |
|
|
Flåklypa: du slog nog huvudet på spiken där, just servicen är en svart fläck på hela MB organisationen, den har diskuterats ganska flitigt på mbsca där de lagt upp en tråd där man kan tipsa om "rekommenderade verkstäder" för att få tips på bra verkstäder. Hoppas att MB tar itu med det här problemet också, de har ju som vi tidigare konstaterat väldigt god kontakt med kunderna men servicen har inte riktigt fått genomslag tycks det. Gällande MB:s "tråkighet" så verkar det som om de blir mer och mer sportiga för varje år, och så länge komforten och designen står sig så är ju inte det någon nackdel. Det får väl avsluta min del i den här tråden, har väl sagt det jag ville ha sagt. Avslutningsvis så vill jag bara poängtera att det är kul med konkurrens, det skadar väl knappast oss som konsumenter att BMW och MB har en liten rivalitetskänsla, det är ju trots allt det som för utvecklingen framåt. |
|
| PS: det är väl ändå upp till var och en att sköta servicen? DS | |
|
Jag håller med dig, men hur man än vrider och vänder på det så är garantin en bra affär för MB efter de fyra första åren. Å andra sidan har jag svårt att tro att MB bekostar ett haveri som skett på en helt oservad bil efter 3,5år och kanske 10-15000 mil. MB eller BMW..... Gåslever eller rysk kaviar. |
|
Dragan525 |
boogieElvis: Även jag har respekt för Toyota! min farbror kör endast Toyotor för att dem e sååå problemfria och slitstarka, Det finns ingen chans att han kör nåt annat märke..dem startar i alla väder säger han *hehe* Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
Dragan525 |
MrMarsupilami: ja den Cayenne är väl sådär snygg, men varumärket Porsche är så starkt att folk kommer att köpa den oavsett hur den ser ut *hehe* Nu ska Porsche bygga en fyradörrars sedan (familjebil) med 500hk med turbo..att dem vågar sig på det?! :) Den heter väl Porsche E2 (rätta mig om jag har fel) och ska direkt piska dem värstingar som finns nu på marknaden t.ex som M5:an, Jaguar XJR, E55 AMG, Grabbar!!! PORSCHE ÄGER MVH Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
| Det är iaf kul när det kommer människor från "andra sidan" såsom BoogieElvis och tillför diskussionen saklighet från en annan synvinkel och inte bara en massa smörja som många andra. Det är då som forumen är som bäst. | |
Dragan525 |
Flåklypa: Vad e det med dig o BoogieElvis? *hehe* Vi håller oss till ämnet ok?!...:) MVH Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.