|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
Dragan525 |
simon01: du menar om det finns någon här på forumet som ägt en? annars så finns ju 500E, man ser på karossen att dem har lite mer "svullna" framskärmar än dem vanliga e-modellerna. Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Dragan525: Det skulle inte vara något problem för BMW att bygga en respiratorförsedd monstermaskin med 800hk, men det skulle inte kännas som en BMW. Det som BMW står för är en fullständig harmoni mellan motor, transmission och chassi. Låt MB bygga raktframåtraketerna. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
Dragan525 |
J.dredd: hmm ja det e sant :) men dem kunde bygga något bara för att jävlas typ *hehe* BMW hade inte haft problem att ha harmoni på drivlinan + 800hk..... MVH Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Undrar egentligen hur mycket en bil med 800 hästar skulle väga. Det måste ju till en ganska rejäl spis för att klara av att vara driftsäker och hållbar med 800 hästar. Blir väl nåt i stil med Merceds v12 och massor med turboaggregat eller en JÄTTE kompressor... Och vilket chassie och drivlina sen! Nog för att det finns hållbara metaller, men man lär nog ta till vissa överdimensioner ändå. Och växellåda samt kardan, drivaxlar och slutväxel... oj oj oj. Vågar knappt tänka på vikterna. Säkerligen en bit över 2 ton! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
Espen |
Simon01: Min käre far har en 500E som han har haft sen -02, målet är att den skall kunna uppvisas i orginalskick tids nog. Han kom över den genom en ren slump och slog till direkt, han hade nämligen en sådan 91-93 och saknaden var stor! ;) Jag tyckte han var knäpp, han har ju redan två bilar, men efter en provkörning som sent skall glömmans så tystnade min kritik! Den är otroligt dyr att serva, jag sitter på jobbet nu men när jag kommer hem så kan jag ta reda på lite mer exaka siffror! Här finns lite bilder på dräparen två dagar efter den blev medlem i familjen... här finns även bilder på mitt "M-projekt" i org. skick! Länk Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
Dragan525 |
Heinz: Kanske över 2 ton men men det hade ändå rört på sig duktigt bra :) det e bara pengarna som kan sätta gränserna, jag tror att det går mer än väl att bygga en motor på 800hk som är hållbar i längden! Hade biltillverkaren Kia fått den uppgiften hade dem misslyckats men MB, BMW hade säkert lyckats med råge!..Kolla bara in BRABUS, där leker man lätt med 5-6-700hk men visst priset på dem bilarna är en annan femma också!... MVH Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Dragan525; Jag tror att du har ringat in anledningen till att BMW inte bygger en sådan modell, priset skulle bli för högt. BMW producerar praktiska prestandabilar till bra priser. Jämför t ex M3 med 996 så får du liknande prestanda hos BMW för en betydligt billigare peng. Om BMW ska serieproducera en 800hk-supersedan så skulle den ligga på Brabus-nivå i pris, d v s ca 1,5''. Betänk att Brabus har väldigt små serier och att de inte behöver lägga så mycket pengar på utveckling eftersom de utgår från en redan färdig bilmodell. Tror att det skulle bli svårt för BMW att göra pengar på en sådan bil om de måste utveckla den från grunden. T o m Alpina har ju svårt att gå runt på sina modeller och de utgår också från färdiga bilmodeller. B10 Biturbo - projektet gick t ex, efter vad jag vet, med förlust. Jag tror alltså att det handlar om att förhållandet utvecklingskostnad vs marknadsutbud är för dåligt i dagsläget. Jens |
|
Dragan525 |
Mrmarsupilami: så du säger BMW är billiga grejer **hehe** skoja bara, nä men jag förstår vad du pratar om...Tack.... Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Dragan525; Ja, trots allt så satsar ju BMW på volymbilar med stora serier. T o m M-bilarna tillverkas ju i stora kvantiteter nuförtiden. Men BMW breddar ju också sitt sortiment hela tiden och i takt med att deras omsättning ökar så ökar också chanserna för att en riktig värstingbil kan dyka upp i modellprogrammet. Se bara till Porsche som utnyttjar sitt starka varumärke för att gå in i SUV- och snart också supersedan-segmentet. Det hade ingen kunnat tro för bara tre-fyra år sen. Men det krävde först en period där Porsche gick riktigt bra, med hög omsättning och vinstmarginal, innan de kände att de hade kapital nog att plöja ner i utvecklingen av Cayenne. Jens |
|
|
Espen: Det vore kanon! Sevice sköter jag i regel själv, men det kunde ju vara kul att veta vad slitdelarna kostar. Man får ju mycket bil för pengarna iallafall, samt en av de snyggaste karosserna som tillverkats. Försäkringen är väl inte i billigaste laget kan jag tänka mig, men det går kanske att entusiastförsäkra. /Simon |
|
| Ni har ju berört en anledning till att såväl många köper BMW samt varförBMW aldrig kan mäta sig med MB: De är billiga! Det gamla talessättet stämmer tydligen: "man får vad man betalar för". | |
| Därmed inte sagt att BMW inte är prisvärda. | |
| Isf skulle Bentley/Rolls vara det bästa man kan äga. | |
| Bentley ÄR väl i princip det bästa man kan äga? Gamla stötstångsmotorer, underbar inredning och plats som i en tennishall! Jag har för såvitt aldrig haft privilegiet att få köra en så köregenskaper ska jag inte uttala mig om, men resten är ju underbart! | |
|
BoogieElvis; Jag tror inte att folk köper BMW istället för MB för att de är billigare. Det handlar nog mer om vilken image man vill förknippas med. Även om jag hade obegränsat med pengar så hade jag hellre köpt t ex en Z4 än en SLK. Det är olika bilar helt enkelt. Jens |
|
| Marsipulami: Ja, det ska ju gudarna veta, men visst är ekonomin en barriär för en del. Själv kollade jag på E-klassen när jag köpte bil, men det blev en BMW pga det lägre priset. | |
|
Boogie: Har du sett hur dom nya Bentleysarna ser ut inuti? Jämför med VW Phaeton och lek sedan "finn fem fel" Även motorerna är ju VWs numera. |
|
| Det är synd att BMW och i synnerhet VW har våldtagit dom gamla anrika engelska märkena, men ekonomi är tyvärr allt idag. | |
|
Jo självklart är priset en faktor som spelar in och MB ligger ju en nivå högre i pris än BMW. En helt annan fråga; Vad är en "krokbil"? Jens |
|
| Flåklypa: jag har sett Arnage R -01, och jag märkte inga fel på interiören där, men det kan ju ha ändrat sig. Gällande motorerna kommer detta lite som en shock, på den jag såg var det en hutgammal god konstruktion, om VW tillverkade den och inte har ändrat så vore inte jag rädd att köpa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.