AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.843

krockad m5

Sida 1 av 2
Dåliga nyheter.....

kl.19.15 blev det mos av min bil.. frontade i 60km med en annan bil ford hel..ete.. han fick sladd o kom i fel rikting..

vad säger man om detta va.. jag som precis hade blivit klar med bilen efter 2 j.vla år o dess utom nylackad.. dom ska fan laga bilen åt mig hur mycket det än kostar.. eller ska jag ha en likvärdig eller vad säger ni..
Beklagar....
Gemini__
Ajda, hoppas det gick bra med dig iaf! Det är det viktigaste.

Tråkigt att bilen blev skrot, nog ingen idé att fixa iordning bilen. Skaffa en likvärdig med hjälp av försäkringspengarna.

Hoppas det löser sig!

Mvh:
Thomas

Länk
Beklagar....Du kan glömma att de lagar din bil....Fronta du i 60 kommer kalaset att kosta en bra bit över 120...När min M5 -90 blev stulen så körde de jävlarna på en betongsugga..När bilen hittades var den i princip körbar...Men repnotan hamna på ca 85", o då var det inte ens säkert att den var bra så det kunde bli mer,mycket mer...Bilen blev inlöst.För övrigt var den precis som din helt nylackad mm....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Tur att du klarade dig helskinnad, tror i 60km/h att bilen är rätt "total" om vi säger så, skulle definitivt ta försäkringspengarna och starta om. Köp en 3.8l:)
Jag beklagar, hoppas du mår bra fysiskt i alla fall. Psykiskt tar det nog ett tag att återhämta sig när man fått pärlan kvadda och varit med i en krock...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
H&
126
H&M
645ci -04
Försäkringsbolaget löser nog in din bil, min M Coupé körde jag i diket och det kan inte ha varit så mycket skador på den jämfört om man frontar. Så ta pengarna och köp något annat roligt, synd bara för allt arbete du lagt ner =(

Hade Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
I dag har jag pratat men försäkringsbolaget (länsför) o som det ser ut kan det ta upp till 2 veck. innan dom tittar o kommer till skott. dom fattar inte att man är behov av bil tydligen...

dessutom var jag o tittade på min bil i dag o den sog inte så rolig ut.. hela fronten är intryckt till motorn, motorhuv ser ut som ett skrynkligt papper båda framskärmarna är intryckta och förskutna en bit över fram dörrarna, framrutan är kaputt mm...

så det är frågan om dom lagar det.. sen undrar man hur mycket är bilen värd.. vad man får osv.. jag menar bilen var ju som ny efter den DYRA renoveringen lacken osv..

sånt måste ju teknikerna se när dom går igenom bilen och gör ett kostnadsförslag tycker jag.. eller vad tror ni..

häls, tomas.s.
gu
394
gurr
M5 -95
tomas.S.. tråkigt. var det du som renoverade stora delar av motorn också?
Beklagar Tomas...
Lider med dig
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
har själv varit med om försäkringsreperationer , vänta dig tyvärr att det alldrig blir lika bra som innan ...

///MVH TONY
Det lönar sig att argumentera när värdering av bilen sker av försäkringsbolaget. Om du har kvitton på lack och andra utförda reparationer som bevisar att bilen hade ett högt skick så kan det underlätta.

I ditt fall skulle jag nog rekommendera att du får pengar för att köpa en likvärdig bil istället för att den nuvarande repareras. Det verkar varit en ganska rejäl smäll och rejäla smällar mår varken bil eller bilägare bra av.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Aj aj, det där låter allvarligt, eller som de sa till mig här i Karlstad - "det blir skrot så det sjunger om det", då stod jag och kollade på en M5-92 som kört i diket och den hade liknande skador, dock inte lika allvarligt som din tror jag.

Vad bilen är värd beror på på kvitton, mätarställning och övrigt vilket skick den var i, helt klart förhandlingsbart om man har dokumenation att visa.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
HD91: INTE sååååå förhandlingsbart som man kan tro....Min sv-sålda -90 me 3 ägare o "full dok" fick fatala skador efter en stöld(de sladda av o körde på nån betongsugga,bilen i princip körbar ändå,rep.kost ca 85,minst...),bjöd de en viss summa för,att höja den summa var svårt fick bara upp den lite,men däremot så lyckades ja få behålla 19" fälgarna.Bilen var för övrigt i utomordentligt skick...Skulle tippa på att Tomas hamnar på ca 80-90" i ersättning i allra allra bästa fall....
Tomas S:Om skadorna är så omfattande som du säger så kan du redan nu börja o se dig om efter en ny bil...Försök öven om möjligt plock ur/demontera/ersätta nya delar med de gamla du har kvar,tex vita blinkers mm....Detta är ju inget du kommer få xtra flis för...För övrigt så är LF bra att göra med...Ja vet precis hur du känner dig....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Eftersom det var motpartens fel så kan du kräva hyrbil. Det finns en paragraf i försäkringslagstiftningen som säger att den som är icke vållande skall hållas skadeslös. Det är du endast om du får tillgång till en hyrbil. Vissa bolag kräver att man kan bevisa att man är i behov av bilen men rent juridiskt tror jag att de har svårt att få det att hålla, har du inget att köra så är du inte skadeslös.
Annars brukar arbetsgivare inte vara sena att skriva ett intyg på att du absolut måste ha bilen för ditt tjänsteutövande.
Hoppas det löser sig.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Mycket tråkigt att läsa om!! Lider oerhört med dig!!
Ang. hyrbil så krävs att man har (vad LF kallar det) Helförsäkring + MER. Då kan du få hyrbil men du får själv pröjsa 1/3 av dygnskostnaden tror jag det var. Min sambo blev påkörd och jag var i kontakt med f-bolaget om detta och hade vi inte haft MER-förs, så hade vi fått pröjsa hyrbilen själva. Detta oavsett vems felet till krocken var. Surt kan tyckas, men så är reglerna. Jag ville ju hävda att vi inte skulle betala nånting eftersom felet inte var hennes, men så var det alltså inte. Om man däremot klarar sig utan bil, så får man 100:- i stilleståndsersättning/dygn. Man kan på så vis få självrisken betalad om man säger. I ovanstående fall med M5:an så är ju inte det aktuellt eftersom motparten var vållande. Då behöver man ju inte betala självrisken själv utan det går ju på motpartens bolag.
Jag hade nog också i detta fallet hellre tagit emot pengar för bilen. Verkar ju som en rejäl smäll helt klart och då hade iaf jag velat skaffa en annan bil istället.
Lycka till!!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Beklagar... Hoppas du är ok bara... Bilar går att köpa för pengar....

---
Min E30: Länk
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Om du är missnöjd med budet från f.bolaget, kan du påstå att du lagar bilen själv. Självklart behöver du pengasumman de bjöd för att lösa in bilen, till att laga den. Sen om du lagar upp den eller inte har de inte med att göra.
Har gjort det med två andra bilar, dock ej i samma prisklass.

Tror inte f.bolagen ser något värde i en krockad bil.
Rattmeister:De där funkar nog inte riktit så....Men däremot kan man nog få "köpa" loss den för en väldigt låg summa....När ja fick min bil "smashad" fick jag en "second opinion" av en annan mek (ej BMW) o han erbjöd sig att laga den för mellan 50-70"...MEN då är ju frågan hur pass bra den blir efteråt,finns inga garantier..Ja menar hur kul e de att ha en bil som "ålar sig" på vägen...Problemet är att visa fel som kan ha uppstått upptäcks kanske först efter att bilen är lagad och man provkört den ordentligt,det var i vart fall så Sääf(BMW Karlstad) beskrev det för mig o därför rekommenderade att INTE köpa ut bilen för det kunde bli rejält dyrt att få allt 100%...Men de e klart nöjer man sig med en körbar bil som SER helt ok ut så är det en annan femma....

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är fel. Den drabbade skall inte behöva ha hyrbilsförsäkring.
Stå på er, FB kan inte hitta på egna lagar. Denna text finns i ngn jädra paragraf i försäkringslagstiftningen.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Dawwe:
Det där med att köpa loss bilen är egentligen samma sak som jag menar. Beror bara på hur man förhandlar.
Priset är som sagt svårt att få upp men M5:an i sig även om den är krockad har ett ganska högt reservdels värde.

Hubbe325:
Du har rätt, men detta brukar kräva rättegång tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.