|
|
|
|---|---|
|
Jag står i början på mitt projekt med M30 535i-89 i min E30 320-85.Jag plockade ur motorn ur 320,n idag.Jag är medveten om att jag måste massera torpeden en aning för att få i M30,n samt nya motorfästen.Största problemet för mig tror jag blir elen,då jag ej behärskar detta ämne.Jag läste nånstans att det bara var att ändra några kablar(5st tror jag).Är det någon som vet mer exakt vore jag tacksam för hjälp.Jag har hela 535an stående,går det att flytta över hela motorelsystemet?Skiv bromsar bak borde jag ju ha oxå,går det att använda sig av 535ans,ev hela bakaxeln?MYCKET TACKSAM FÖR ALL HJÄLP m30 i e30 | |
|
Tror inte det passar med 535:an bromsar. Det är nog enklast att ta bromsar från en 325:a eller 323:a, passar bolt on. Du har väl inte motronic på din 320?? Om du inte har det kansek du får dra om lite mer i elsystemet men jag är inte säker. Ingenting är omöjligt |
|
| Kolla www.e30.de så hittar du nog det mesta. | |
|
Bakvagnen är inga större problem, Celentblocken passar rakt av, du måste bara banka på trösklarna lite, då fästen är lite kraftigare. Bakre uppgängningen till diffen måste också vinklas om. Du behöver inte banka på torpeden, men bygga egna motorfästen alt. köpa från Alpina. Oljetråget får du ta från 7-serien E34. Konceptet: M30 motor, M30 växellåda, främre kardan från E28 bakre från E30. Fråga mer om du vill, jag har gjort ett bygge med 528 motor och M5 kompletta hjulupphängningar på en E30 ...den var rätt ball! www.reptil.nu |
|
|
Va då! nu hängde jag inte med.. Passar m5 bakvagn på e30 (med modifieringar)? m535 e28 eller m5 e34? är inte den mycket bredare? |
|
|
Menar B1 att man tar hela bakaxelpaketet (e34)balk,bärarmar mm och att det ska passa med lite modifikation? Motor fästen tror jag att jag fixar själv,kan ju inte vara allt för svårt.Drygt 2000kr tycker jag är mycket pengar för lite järn. Hur gjorde du med hjulupphängningen fram,för inte passar fjäderbenet rakt av väl? m30 i e30 |
|
|
Njae... fram passar det väl inte rakt av... Det vare lite svetsjobb, då M5an har 2 bärarmar och E30 en som går i en vinkel. Ja, det passar "bolt on" bak. På utsidan av celentblocks hylsan (eller vad man ska kalla den) sitter fästet olika. På E30 är det bara själva hylsan, men på den stora går balken runt lite, som om den greppar liksom. Det måste man banka lite på. Ska färsöka scanna in bilderna från bygget och lägga ut dom... kommer senare... www.reptil.nu |
|
|
ja det vore inte helt fel.. kan fortfarande inte få det där att gå ihop.. |
|
|
Här är bilderna, trodde att jag hade fler, men dom kom nog bort i flytten Länk Hoppas att det hjälper lite... www.reptil.nu |
|
|
ja där ser man! nu vet jag vilken bakvagn jag ska montera iaf :) |
|
|
BI) Använde du e30:s fjäderben bak eller tog du e34 ben? m30 i e30 |
|
|
Jag hade rallydämpare från VW Scirocco. Behövde ju ha ett ben med fjäder på, för 5-serie har ju inte lösa fjädrar som E30. www.reptil.nu |
|
|
Nu blir jag lite fundersam på vilken bakvagn du använt? E28 M5, E34 M5 3,6 eller E34 M5 3,8. Då garage polaren hade en E34 3,8 bakvagn liggandes så tänkte jag provmontera den på mitt E30 bygge. Ganska omgående visade det sig att den inte skulle passa. Avståndet mellan celentblocken är 10cm längre på M5 bakvagnen, samt att avståndet mellan celentblocket och centrum på navet inte är det samma som i sin tur leder till att ett däck inte får plats i hjulhuset |
|
|
Jag är inte heltsäker på vilken bil den kom ifrån, men killen jag köpte det av sa att det var från M5 3,6. Han skulle haft grejjorna till sitt GT-40 bygge, men hade fått jag på större prylar.. Jag tror att om du mätt och det inte funkade med E34 kan det vara E28 bakvagnen kanske? Jag har kvar bakvagnen på lagret faktiskt, vill du jag ska mäta lite? Jag kommer ihåg att jag fick bredda hjulhusen kraftigt för att det skulle funka, tror det var 4 cm på varje sida... www.reptil.nu |
|
|
Om jag kan få måtten på din bakvagn skulle vara bra. Måtten jag är ute efter är mellan centrumen på celentblocken samt centrum celentblock till centrum hjulnav. Det jag menade i mitt tidigare inlägg var att hjulet hamnar för långt bak i hjulhuset. |
|
|
Har kommit till bakaxeln nu.Har inte bestämt om jag ska bygga om 320 ns bakvagnsbrygga med diffklump o.drivaxlar o.nav från 535-89 eller skaffa en komplett bakvagn från 323 eller 325.Allt detta för att få skivor bak,och då helst fem bult. Är det värt o. lägga ner jobb på att bygga om 320 bryggan med 535 grejer?Jag vet ej ens om axeln är diffad,hur vet man det?Är den märkt på något vis eller måste man öppna den o. se efter? Har B1 kommit på vad det är för axel som använts i ditt projekt? m30 i e30 |
|
| Hur pass svårt skulle det vara att få M30B28 godkänd i en E30? Vad är det som krävs? kan man "dölja" att det är fel spis? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.