|
|
|
|---|---|
Blykälkeraggaren |
De e så här va att de har blivit nåt fel med insprutningen i min 733 79a... felet uppkom efter en svetsning och nu går bilen bara på högvarv... Bmw verkstan ville inte åtgärda felet.. och nu undrar ja om nån vet vad felet kan vara eller om nån råkar veta nån som har ett system liggandes??? Tack på förhand... Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
BMW-Yoda |
Hej. Omöjligt så här att spekulera i felet. Hur kunde dom sabba sprutet egentligen? Är du säker att det är svetsningen som är orsaken, eller kan dom ha kommit åt något/lossat något av misstag. Av erfarenhet så verkar det vara svårt att sabba BMW-sprut. Ialla fall Motronicen. För övrigt så har jag en komplett motronic3,3 från 82 i bra skick. Säljes billigt den står i vägen i garaget. Noggrant servad. BMW-Yoda |
| Anntingen så har dom bränt av en kabel, det kan oxå orsakats av svetsningen i bilen, styrboxen SKA vara urkopplad när man svetsar i en bil.samma gäller bla batteri och en del annan elektrisk utrustning i bilen. | |
BMW-Yoda |
Man förutsätter att en firma som svetsar rost vet att man kopplar ur batteriet, och i och med det har man ju kopplat ur insprutningen. Boxen behöver inte tas ur. Skulle man kunna bränna kablar måste man ju lossa alla kablar övrallt, eftersom hela karossen funkar som jord. BMW-Yoda |
Blykälkeraggaren |
Boxen har vi redan köpt en ny beg från skrot men den var inte billig... -BMW-Yoda jag är inte ett dugg inne på bmws insprutning har knappt kollat på motorn... bilen var inne på en auktoriserad bmw verkstad och dom hade ingen lust att åtgärda felet verkade de som eftersom den stod där i över ett år och inget på bilen åtgärdades vi blev bara ombedda att frakta hem bilen för att verkstan skulle flytta så de va lite tjurigt där.. Men passar då motronic 3.3 på en gammal 733a från 79?? isåntfall ska ja ta ett snack me farsan (hans bil) o se va han säger.. vad ska du ha för det?? Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
Blykälkeraggaren |
Kan inte svara säkert på om svetsningen orsakade felet, men de va de enda verkstan hade blivit ombedda att göra... och de va efter det bilen bara började gå på högvarv så ja tippar på att den kan ha haft något med den att göra... Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
Blykälkeraggaren |
Nu vet ja lite mer...de va inte efter svetsningen den la av de va efter renovering av toppen pga. att bilen kokade.. Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
|
När ni lämnade in bilen så gick motorn som den skulle??? Om så är fallet så har något helt klart hänt, och mest troligt har det varit krypström från svets arbetet.För det första så är det långt ifrån alla som arbetar med karosserireprationer som bryr sig om att koppla ur styrboxen mm.Sen tycker jag att ni ska ta en alvarligt snack med den firman som utförde arbetet...men det har ni redan gjort? och inte kommit någonstanns med det. Vad har du för nr på styrboxen som sitter i? 0 261 200 0?? |
|
BMW-Yoda |
Halloj Du säger att den går bara på högvarv , hur högt varv då? Jag har labbat rätt mycket själv i både jetronic och motronic och jag tycker det låter som något ev. är felmonterat. En gång tex, hade jag lyft toppen på en 528 med jetronic, ett bråttomjobb. När jag plockade ihop skiten så vände jag luftmassemätaren bak o fram. Den gick igång men den gick bara på tomgång. För övrigt så är det så att kopplar man bort plussen så har man kopplat bort hela sprutet. Jag tycker gör en grundinställning av motorn. När man plockar ihop /på toppen på en sån så går det inte att sätta kammen fel. Drevet passar bara i ett läge, Däremot fördelaren. Passde på att skicka ett litet schema till ditt mail på jetronic. BMW-Yoda |
Blykälkeraggaren |
Tjena BMW-Yoda Har inte fått nått mail än iaf... har du lust att skicka schemat igen?? hoppas att de bara är nån felmontering.. vet inte exakt vilket varv den gick på men dom sa att de va högt... skicka till nån av nedanstående... Richard84@bajen.com skrotmoppe@hotmail.com Tack på förhand Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
Blykälkeraggaren |
Ska gå och köpa Haynes mek bok imorn så ska ja göra om topp jobbet steg för steg o se om ja lyckas hitta felet så ska ja ta och grundinställa motorn helt... du sa att när man kopplar bort plussen så kopplar du bort systemet exakt hur menar du då?? nollas sprutet lr... skulle iaf va glad om du kunde skicka schemat på sprutet om du hade de så kan ja passa på att gå igenom de på en gång... nu har ja gett mig fanken på att få bilen att gå rent... Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
Blykälkeraggaren |
Haynes har ingen mek bok över nån modell på 7 serien... varken engelsk lr svensk... var kan man hitta nån sån bok då?? Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
BMW-Yoda |
Hallå Har skickat schemat till båda dina mailadresser. Skickade det i helgen redan. Jag provar och skickar igen. BMW-Yoda |
Blykälkeraggaren |
Bra hoppas dom hittar rätt... vet du nån som tillverkar verkstads handböcker till 7 serie?? fanns ingen på mekonomen inte ens att beställa... eller måste man åka till bmw för att få tag på sånt?? Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
BMW-Yoda |
Jag tror att det finns nån på tyska. Vet ej hur man får tag på`t. För motorn Går det ju lika bra om du hittar en bok till 6 eller 5 serien typ samma årgångar. Det är säkert lättare att komma över. BMW-Yoda |
Blykälkeraggaren |
ok...så länge de e samma inställningar i motorn så går de ju att ta 5 seriens... Funkar din e-mail?? nu har ja kollat bägge adresserna o har inte fått nått mail än... Har du icq?? adda mig isåntfall så kan du ju skicka det över det... icq nr:135288375 Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
|
Har den kokat ordentligt så har du nog väldans låg kompression i motorn=ringarna har tappat spännsten och då har du dom där problemen.Ta ett komp-prov. Habbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.