|
|
|
|---|---|
|
OK, nu tas det här upp för sjuttioelfte gången, men... Jag skulle till att kontrollera nivån på servooljan eftersom styrservot började gnälla lite. Upptäckte då att behållaren var i stort sett tom. Då jag hade OKQ8s olja till hands (har den i volvon, röd till färgen. Tror det är en ATF) fyllde jag på med en skvätt av den. Nu efteråt börjar jag få lite ångest pga det, eftersom det verkar som om systemet ev kan börja läcka när man blandar de två oljorna. Jag tror inte att jag har automatisk nivåreglering på min bil. (borde väl märkas?) Blandas oljorna direkt eller ska jag försöka suga upp den skvätt jag fyllde på? (Har kört ca 10 mil sen dess) OM det var ATF i innan, blir det då värre om jag skulle fylla på med pentosin än om jag fortsätter med ATF? Tycker det är märkligt att nivån var så låg, eftersom jag inte har uppmärksammat något läckage. Tack på förhand /Lugn | |
magmo |
Läckan kanske befinner sig inne i damasken vid styrstänger/kuggstången??? Värt att kolla? Var och en har sitt eget helvete! |
|
Pentoshin och ATF skiktar sig oftast istället för att blandas , LHM och ATF gör likadant. iaf de jag provat. 3G ger dig Cancer. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man ska aldrig blanda dessa oljor!!! LHM är en syntetisk hydralolja medans ATF oftast är en mineralhydralolja Däremot så är det utbytbara mot varandra åtminstone på E39 men inte blandbara. Det är i stort sett standard på svensksålda med LHM olja, pga vinterförhållanden. medans privatimporterade ofta har ATF. Och jag tror inte att en -88 hade LMH olja Pentosin från fabrik ///MVH Hasso Länk |
|
Nja, LHM och CHF 7.1 är mineraloljeprodukter. CHF 11S är däremot en syntetolja. Precis som Hasso skriver skall man aldrig blanda CHF (eller LHM) med ATF-oljor med varandra. I värsta fall börjar systemet att läcka.... Om man däremot tömmer hela systemet på ATF-olja, skall det fungera med CHF-olja när man fyller på. Om jag har förstått det hela rätt (OBS! Jag är inte 100% säker på detta!) kan däremot CHF 11S ersätta CHF7.1, som i sin tur kan ersätta LHM. Men kompabiliteten fungerar inte åt andra hållet, dvs om det skall vara CHF 11S i systemet, kan man inte slå i LHM eller CHF 7.1. På Pentosins (oljetillverkaren) hemsida finns lite att läsa om dessa oljor: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rätt Johan B!! jag ska inte lite på huvudet utan läsa på burken :)) Du kan i en E39 byta ut Pentosin CHF 11S mot ATF i servon om du vill, men inte blanda dom. CHF11S är inte blandbar med några andra oljetyper. ATF el CHF7.1. LHM Är självklart en Liquid Hydral Mineral olja :)) bleb totalt hjärnsläpp mycket idag :)) Det finns även syntetiska ATFoljor ä väl bäst att tilläga. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har också hört att blandning kan ge upphov till läckage , att blandningen skall reagera kemiskt på ett sådant sätt att den fräter genom metallen tror jag inte på , kvarstår gör väll O-ringar och packningar... men endå har jag svårt att se hur en blandning av dessa oljor skall kunna fräta upp gummi/packningar ? Vet någon mer om kemin bakom denna påstådda reaktion/katalysator ? Själv har jag svårt att tro att blandning av oljor skulle kunna ge upphov till läckage. Anledningen till att jag inte blandar dom är att det ser fult ut i oljebehållaren när oljorna skiktat sig. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Gummiringarna är gjorda att klara av olika oljor. Mina dämpare bak har packat ihop genom att någon idiot till ägare har hält ATF istället för pentosin. En enkel förklaring skulle kunna vara det där med tillsatser som man häller i motorn/servon/växellådan som har till funktion att täta läckande packningar. den tillsattsen har som funktion att få gummipakningen att svälla lite, och det är genom att den löser upp gummit lite. Att det skulle vara frätande och så stämmer inte, den bara mjukar/hårdnar upp gummit så den inte klarar av jobbet längre. |
|
svardska |
Det är väl inget att rekomendera men min story är följande! Den läckte Pentosin inte mkt men i alla fall! nånstans runt servostyrningen! Jag hade 20 l ATF hemma och såg vad Pentosinen kostade!!! Så! jag bytte helt enkelt till ATF och till min förvåning så slutade den läcka och nivåregleringen började plötsligt att fungera felfritt, före det så var den helt stum bak. Den har nu rullat 5000 mil utan minsta krångel och jag har aldrig behövt fylla på. Vad ska man dra för slutsats av detta? Kanske har jag ett generalras av hela systemet framför mig? |
|
På min förra 750ia hade någon fyllt systemet med ATF-olja. Av de verkstadsfakturor att döma jag hade på bilen hade detta skett ca 2 år innan jag köpte den. Jag tömde så mycket som möjligt och fyllde med pentosin 7.1 när jag bytte servoslangar och det fanns inget läckage när jag sålde den. Enligt killen på BMW så skulle man skölja med pentosin annars skulle den börja läcka men precis som föregående talare skriver så drar man sig gärna för det pga priset. BMW CS #5139 |
|
|
Ja, vi får väl se. Nu ska jag göra ett ryck på systemet så får vi se om det börjar spruta om pumpen och allt annat. Jag ska konvertera tillbaka från ATF till Pentosin. Det finns säkert en anledning till varför man ska ha den andra oljan. |
|
|
Ett inlägg i debatten I min 528 årgång 86 som jag ägt sedan 89 hadde då gått 12.000mil har nu gått 34.000mil. När jag ägt denna bil någåt år konstaterade jag att hydrauloljenivån hadde gått ned någån dl. Läste instruktionsboken där står "Godkända oljesorterter för styr och bromshydraulik Castrol LHM (enast om denna saknas fyll enligt ovanstående lista) i denna lista finnes ca 30 olika oljer som heter dextron eller ATF. Alltså fyllde jag på vanig ATF, fortsatte med det fram till 2002 (behövde fylla på ett par dl./år). 2002 började jag läs denna utomordentliga site, läte om LHM, Pentosin ATF och ej blandbara. Tömde systemet fyllde med LHM har fortsatt att fylla med LHM (Jag köper min LHM på Biltema). Den drar fortfarande någån dl./år. På mitt oljelock står CHF / LHM. Jag vet ej vad som vad i i från början. Slutsattats: Jag har i 12 år kört med vanlig ATF inte märkt några problem, bytte till LHM ej märkt någon skillnad. Kan det vara så här: När något oljebolag säger "ej blandbar" är det för att värna det egena märket så att någen ej skall gå och köpa någon billigare olja. Läser i min instruktionsbok för E34 där står det "Vid behov fyll på Pentosin CHF 11 S eller - om sådan dej är tillgänglig - LHM" Detta säger att BMW säger att det är OK att blanda syntetisk hydrauloja med hydrulisk mineralolja. Jag tro att allt snack om olika oljor är överdrivet! CHF och LHM har troligen bättre köldegenskaper än ATF därför rekomenderas dessa för norden. Men att du skulle haqverera något genom att blanda det tror jag ej på! mvh BLJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.