|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, tempmätaren på min 325 -88 åker jo-jo så fort motorn kommit upp i temp. Detta oavsett kökörning eller motorväg. Jag trodde först att det var termostaten som inte ville öppna, så jag bytte den, samma konstigheter som tidigare dock. Kan det var något elfel, tex givaren som sitter vid termostathuset? Ska byta fläktkoppling nästa helg, dock tror jag inte att det är det som får temp-nålen att verkligen svajja. -Förslag någon? Tack på förhand! | |
"Lappen" |
Min erfarenhet av det här fenomenet, är antingen en trasig toppackning eller en spricka där avgaskanalen går genom en vattenmantel. Packningen kan vara brusten mellan cylinder och vattenkanal och då får du komp. i kylsystemet. Detta behöver inte visa sej i form av vattenånga i avgaserna. Har du fått en spricka uppträder motorn på samma sätt. Sprickan brukar uppstå när termostaten börjar bli dålig och släpper fram det kalla kylvattnet för häftigt och för sent. Nerkylningen blir för snabb och toppen kan spricka på dom hetaste ställena. "Lappen" |
|
Tack för infon "Lappen", även om det var lite nedslående :-( Begynnande motorhaveri alltså? Eller? Frågan är om det räcker med ny topplockspackning, det är väl bästa stället att börja på i alla fall? /Nicke |
|
|
Har du tur är det bara ett mätarfel. Min tempmätare kunde stiga högt vid ex landsvägskörning. Jag lämnade in bilen för kontroll av kylsystemet men verkstan sa att det inte var något fel på det. Dom trodde att det kunde vara ett mätarfel, alltså under instrumentbrädan. Nu funkar mätaren som det ska så dom hade nog rätt. Mr C |
|
|
Skulle ju vara otroligt skönt om det var så enkelt! Jag ska kolla med verkstan på måndag. Gjorde din verkstad något åt problemet eller "löste det sig av sig själv"? Nicke |
|
|
Hej... Låter nästan som om det vore luft i kylsystemet,enligt vissa inlägg tidigare på forumet kan det i bland vara lite knöligt att få ur all luft...prova att lufta systemet igen till att börja med. MVH |
|
|
Varierar det väldigt snabbt, typ hoppar upp och ned så är det förmodligen ett mätarproblem. Det hände ibland på min 318, men det försvann i och med att jag tog bort mätaren och satt ditt den igen i samband med byte av lampor i instrumentbelysningen. Är det långasamma variationer är det nog ett allvarligare fel som lappen påpekar. Min erfarenhet med olika bilar är dock att det ofta är elektriska problem när mätare visar fel. /Mats |
|
|
Ja visst, den flaxar rätt friskt efter att den kommit upp i temp. Efter att ha sökt på "temp" i tidigare inlägg verkar det peka åt att batterierna på kretskortet skulle behöva bytas ut, precis som du hintar om Mats. Tack för tipsen! Lördag eftermiddag och man får svar så här snabbt! Jag är imponerad! /Nicke |
|
| Det låter som ett lödfel i kretskortet i instrumentet.Det är ganska vanligt på dom bilarna,ta ur instrumentet och kolla alla lödningar. | |
|
Vilket håll slår mätaren åt? om den slår mott kalläge så kan det bero på att den tappar signalen (glapp) troligtvis givaren som inte fungerar när den blir varm. menom den slår mot varmläge så kan det bero på kretsfel mätarfel. skulle tippa på ett elektrisktmätarfel, men jag är inte hundra. lycka till |
|
|
Samma här men min mätare åker inte jojo utan att när man kör landsväg så e mätaren okey, den går till normal temp (mitten). Men i stads körning så sjunker mätaren till sträck två, detta kan bero på att fläkt remmen slirar. Detta fenomen började när min fläkt rem började slira och ha sig. Provat med rem sprey och det hjälper om det inte är under 5- ? Kan även vara spänn rullen för min del? men vem vet? Någon? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.