AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.108

Tickande ljud

Maverick
Hej hallå !

Jag har fått ett tickande ljud nere på höger undersida, låter som att något kan vara löst. Låter tick tick tick tick , och varierar med gastrycket, dvs ju mer jag gasar desto mer låter det ?? Kan det vara någon pump ?? Någon som har något förslag ??

Tack på förhand !!

//Daniel
14
10
142R
520i E34 -89
vet ej hur de är på en sån 6'a men på min 318 så har jag små rör frin gren röret å 2 av dom är av å den låter se!! varierar på gaspådarg!! kolla de kanske kan hjälpa

En gång streetracer alltid streetracer
Har också ett problem som låter som ert men jag tycker nog att mitt knackar mer än tickar! (Klonkande ljud)
Alltså "Varvtalet på ljudet ökar med gaspådrag.. men det blir inte högre i "volym" med andra ord "snurrar" snabbare kan man väl säga..!
Låter ungefär som en pump el nåt!

Har varit på ett antal verkstäder men endast 1 som gav förslaget att det kan var en hydralisk ventil lyftare som är dålig.. dom andra hade ingen aning vad det kunde vara.. :(
(fler tips snälla någon??)

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Knackande lyftare brukar knack mest när motorn är kall eller halvvarm. Ofta blir dom helt tysta när motorn är ordentligt varm och man gasar lite för att få bra oljetryck.

Ibland slutar ventilknacket om man häller i ny bra syntetisk olja.

----
Projekt Ascona B: Länk
Jo men mitt problem finns där både som kall & varm motor??

/Mvh Dido

Dido->
Det kan vara ventilknack ändå.
Det kan ju vara ett allvarligare knack från motorns bottendel, men om du hittar någon med hyffsat "motoröra" så hör han den skillnaden direkt.

----
Ojay:

Jo jag förstår vad du menar men ingen verkstad har ännu kunnat säga vad de är för fel! Får väl hoppas på de bästa. :)

/Mvh Dido

Ett Litet nytt tillägg! Har nu märkt att sen jag hällde i hydralic någonting tillsatsen...!!!så knackar den inte så mycket med riktigt kall motor som när den blir varm,,
+ att den luktade väldigt mycket bensin idag.. men det försvann efter 2 min ungefär.. blir knäpp på detta.. bilen går ju perfekt annars..????

Hjälp!!!?????

/Mvh Dido

Bensinlukten är nog en helt skild grej som inte har med knackandet att göra. Undersök och fixa detta, annars är det brandrisk!

Min -91:a hade lite sprickor på returslangen under insuget och luktade därför, så jag bytte ut den. Det är en ca 40 cm lång slang.

----
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dido,
har du bytt olja på länge? Har du väldigt hög viskositet på oljan?
kom ihåg att på vintern är låg viskositet, iaf kallviskon nödvändig.

0 - 10w/40w tex.

inte över 10 iaf.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Hade en 86:a 320 med ett sånt ljud. Det var en grenrörs packning
som var väck.
Hej o tack för alla svar!! Ska in till Automek i karlskrona o göra en service om 1 vecka el 2.. får hoppas de hjälper... jag uppdaterar här när detta är gjort..!!

Tack för all hjälp!

/Mvh Dido

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En 5W-40 helsyntet med API SJ + ACEA A3-klassning + oljefilter är nog vad som behövs!

Mvh
Maverick
Hej !!

Tack för alla svar !! Nu när det har blivit varmare har ljudet faktiskt försvunnit... jag ska dock ändå byta olja för att förhindra.

Tack än en gång för alla hjälpsamma svar !!

Mvh

DAniel
Nu är de F*rbannade knacket löst.!!!
Och jag trodde inte de va sant när mekarn på automek säger att de va ett tändstift som satt löst!!!
Tydligen så har det lossat mer o mer hela tiden så därför så har ljudet ökat hela tiden också..
Helt J*vla otroligt men billigt blev det i jalla fall o jag blev glad o slippa de *skönt*..

Vill också tipsa om Automek i Karlskrona!
Körde 20mil för att serva bilen där och va mer än väl värt pengarna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.