|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
bör jag ha prog bränsleregulator? för att det ska funka bra? Bmw 325i -90 |
|
|
måste jag göra nåt åt kopplingen då? eller kommer det att slira? Bmw 325i -90 |
|
|
hur mycket bör den prog beränsleregulatorn klara av i bar alltså? Bmw 325i -90 |
|
|
Min bil har körts tidigare med typ de grejer ni nämnt tidigare. td04 16T adapter till orginal grenrör 3" system (utan kat så klart) progg. bränsletrycksreg. 535 lmm 380cc spridare 900 ic Den laddade ca 0,4-0,5 bar och lämnade väl omkring 230 hk (kanske). Så var den när jag köpte den. Nu har jag inhandlat ett smt6 + map och magnetventil för att styra laddtrycket. Ska även ersätta origalpackningen med stålpackning från köhler. Detta för att kunna ladda lite mer. Orginalkopplingen hade inga problem att hänga med förut, men har läst mig till här, att tryckplatta 3082999618 (finns på kgtrimning för 2500kr) är specad till 455nm med orig lamell,men håller för mycket mer, så det blir nog en sån. Såg att någon funderade förut.... Smt6 är ett piggyback-system som gör att man får möjlighet att mappa orginalsprutet och kunna påverka tändningen. Detta för att anpassa bränsle och tändning till laddtryck. Dock med orginalsprutets begränsningar. Mvh Andreas |
|
320-325 |
okej .... adapter till orginal grenrör ?? vad det är ju 2 på m20b25 hur gjorde du då?? använde du kanske m20b20 grenrör eller ? för det är ju enkelt om jag inte minns fel. 380cc spridare ? vad kommer dom ifrån då behövdes det .. ? |
|
jaha ok, men varför just 380cc spridare? Har läst att man ska ha spridare just över hk? alltså 230hk - 270cc spridare eller? Bmw 325i -90 |
|
|
talwar: har det hänt för dig att laddtrycket skenat iväg om du laddat 0,5 bar och är utan smt6 med magnetventil? Bmw 325i -90 |
|
|
Ja, 380cc spridare var lite mycket förut, men det blir nog bra nu (om inte för lite) när jag ska ladda mer. Grenrörsadaptern är bara en sammanföring av de 2 utloppen från orginalgrenrören till turbon. I mitt fall så vänder jag upp och ner på grenrören så turbon monteras uppifrån. Kan försöka ta en bild på det om någon är intresserad. Finns säkert bilder att hitta här annars på liknande. Nej, laddtrycket har inte skenat. Snarare tvärtom. Mitt wastegate är ganska mjuk och öppnar för lätt utan pys- eller magnetventil. Med smt6 ska jag börja med att styra magnetventilen och köra oginalspridarna, men om bränslet inte räcker så får jag skippa magnetventilen och köra extraspridare. Som jag förstår det är det samma utgång på smt:n som man väljer att antingen styra magnetventil eller extraspridare. Nej, spridare ingår inte i smt6 (svar på tidigare fråga) Mvh Andreas |
|
|
Aha ok, så du har snarare tappat laddtryck?? Pysventil kommer att bli nåt för mig då kanske? Bild på grenröret är man alltid intresserad av!:) Bmw 325i -90 |
|
|
Lmm+Spridare från 535, låt orginalkopplingen vara kvar. Köp t.ex. en IC från Saab 9000 och åk till TCS och Mappa. Jag byggde turbo med M5 spridare och SMT6, Aero IC, men skulle bygga så som jag beskrev om jag skulle göra om budgetkonverteringen. Ingen ide att krångla till det.. |
|
|
TCS står för? Vart i Sverige finns de? Bmw 325i -90 |
|
320-325 |
ja please en bild på grenröret o adaptern vore nice även vart man köper adaptern m.m får allt plats när det 'är monterat .. gärna bild oxå när det är monterat.. |
| TCS = Turbocenter Stockholm, Behöver ju inte vara just där du mappar bilen, men ville bara betona vikten av att mappa bilen. | |
|
Ska försöka hinna med att fota till helgen. Tyvärr har jag ingen bild när det är monterat. Man kan nog inte köpa ett färdigt, om man inte ber nån kunnig ( t.ex BMW-Andreas eller Bäckis) svetsa ihop ett. Jag köpte mitt färdigt tillsammans med turbon. Det är relativt lätt att göra en adapter själv. |
|
| Om man kör med 535 LMM och Spridare så ska väl inte mappning behövas om man bara ska ladda 0,5 ??? | |
|
Om mappning behövs det märker man nog när man startar bilen ;) den kan ju gå bra och den kan ju gå dåligt det vet du ju inte förens du testat eller har jag fel?;) 325mannen |
|
| Precis.... | |
|
mappa är väll det bästa du kan göra men det kostar ju. budget är 535LMM. hur gör ni med oljereturen ifrån turbom då? |
|
| Finns en utgjutning precis under ventilkåpan i framkant på höger sida lite större än en 5 krona som man borrar igenom och sätter en gänga. Eller så för du neroljan i samma hål som oljestickan om du vill dra lite längre.. | |
| Under toppen menade jag såklart... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.