AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.362

Vit rök?!

Dr
175
Drewl
520i - 91
Jag tycker att min E30 325:a rycker vit rök som fan i jämförelse med andra bilar. Jag har börjat fundera på varför den gör det.
Beror det på att jag tankar 98-oktan ? Eller att jag har ett 3 månader nytt avgassystem? Eller är det någonting som inte är rätt med motorn?

Tacksam för svar!
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Kan vara kondensvatten i avgassystemet = ingen fara.
Kan vara topplockspackningen eller toppen = ganska synd.

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
jag tycker de flesta bmw ryker mycket mer vitrök än alla andra bilar eller så har förarna tyngre fötter.
Kör ett tag men bilen så att motorn/avgassystem blir varmt så minskar rökutvecklingen kraftigt iaf på min bil.
patrick0209
hej
den dricker nog för mycket bensin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen bara kondensvatten!

För varje liter bensin som förbränns, bildas det ca en liter vattenånga.

Då många BMW-bilar har väl tilltagna avgassystem, innebär det indirekt att det tar lite längre tid för metallen att bli varm. Innan avgassystemet är riktigt genomvarmt kommer en del av vattnet att kondenseras. Detta vatten ryker sedan vitt när det är kallt ute...

Mycket kortkörningar = mer kondensvatten i avgassystemet.

Så länge som motorn går som den skall och den inte drar kylarvatten, är det oftast ingen fara!

För mycket bensin blir svarta/sotiga avgaser.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Prova att göra en långkörning. Jag lovar att efter 5 mil så ryker den inte mer än andra bilar.

Jag har dock också noterat att min nog ryker mer än andra bilar. Men resonerar att min bil har dubbla rör (mer kondens att värma upp) hela vägen samt att det är en lite äldre konstruktion på bilen.

Dr
175
Drewl
520i - 91
Tackar för alla svaren!

Stavaros: Jag har provat att göra en långkörning. Bilen rycker mindre, men ändå ganska mycket om du förstår vad jag menar. Det verkar väl som BMW rycker mer än andra bilar helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.