AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.312

Hur koda e39 nyckel

Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Hej,

har fått en ny nyckel (med 3 knappar) eftersom BMW i Solna har slarvat bort en... Försäljaren lovade att skicka med en instruktion om hur man själv kan koda den, men det glömde han tydligen bort... År det någon som vet hur man gör? e39-00

Hälsningar Hans
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om de har slarvat bort din nyckel skall du kräva att de (givetvis kostnadsfritt!) deaktiverar den bortslarvade nyckeln via DIS!

Vid deaktiveringen måste du ha alla (tillgängliga)nycklar med dig och de måste sedan koppla upp bilen mot diagnosdatorn.

Om du deaktiverar den bortslarvade nyckeln, kan ingen starta din bil med den nyckeln i framtiden. (men de kan öppna bilen med den....)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen är det fjärrfunktionen till larmet som ska initierats till nyckeln som Hans69 syftar på. Är nyckeln beställd till bilen, så startar den ändå EWS har inget med fjärrinitieringan att göra.
Ta bägge fjärrmanövreringsnycklarna, sätt dig i bilen stäng alla dörrar.
Stoppa den nya nyckeln i låset och vrid den till position 1 i max 5 sekunder, ta ur nyckeln. Tryck på knapp 1 "upplåsningsknappen" och HÅLL DEN INTRYCKT- inom 10sekunder tryck 3 ggr på knapp 2 "låsknappen" Släpp därefter knapp 1. då ska centrallåset lås och öppna en gång som kvittens. Funker det inte ta om det från början
Inom 30 sekeunder gör likadant med Nyckel 2 men enbart knappfunktionerna inte stoppa den i tändningslåset.

Men är det nu som Johan säger att BMW har slarvat bort en nyckel. Så Måste du koda om EWS startspärren på samtliga dina nycklar annars kan någon sno din bil om den förlorade nyckeln hittas och inte är avaktiverad och då är det inte lätt att försöka få nån ersättning från försäkringsbolaget.

///MVH Hasso
Länk
Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Hej,

det ska jag göra när jag servar bilen, så jag skulle vilja veta hur man gör för att ha två nycklar som fungerar fram tills dess. Bor 55 mil ifrån BMW Solna där jag köpte den och har bilen i ett eget villagarage på nätterna, så jag känner mig relativt trygg trots allt.

Hälsningar Hans
Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Tack Hasso, du svarade innan jag ställt frågan klart :)

/ Hans
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör kunna få BMW Solna att pröjsa detta till din närmaste verkstad.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.