AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.417

hur byta handbromsbackar på 325 E36?

jannepainter
Tjena.
Behöver byta handbromsbackar på min 325:a innan besiktning. Undrar om det är krångligt att göra och var justeringen i kupe'n sitter nånstans?
Tacksam för svar snarast
Andie_83
Hejsan. Det är inte krångligt. Plocka av hjul, ok, skiva och där sitter dom. Justeringen sitter under damasken till handbroms spaken. Tänk på att har du handbromsen i när du hissar upp bilen så kan man glömma det (jag gjorde nästan det nämligen :), och då går det inte att dra av skivan sen. Tål tänkas på kanske, en enkel tabbe att ramla på *ler*

Lycka till

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
jannepainter
Tackar tackar,det va snabba puckar!
Det va ungefär som jag trodde då.Då klarar jag som "normalhändig" att fixa det själv.Lovar att inte glömma kryckan i fel läge :-)
Justeringen sitter inte under p-bromsdamasken! Du ska justera på expandern som sitter mellan backarna i trumman. Justera det så tight som möjligt och dra tillbaka ytterst lite. Sedan när du har fått tillbaka alla delar och bilen står på backen kan du justera det allra sista yttersta med justeringen under p-bromsdamasken. Justera då så du får lagom slag i spaken.

/Anton
Om det tar olika mycket på olika sida av axeln kan det i viss mån justeras med vajrarna under damasken.

Testa detta genom att åka i lagom fart på en slät grusväg eller liknande och dra åt p-bromsen, analysera spåren som blir i gruset och justera så bromsarna tar lika mycket på båda sidor.

Det ska med nya grejer monterat i bilen ta jämt och fint med vajrarna spännda lika på båda sidor.

/Anton
jannepainter
Tjena Anton.
Det låter som om jag skulle reda ut och byta det här i veckan.
Justeringen bakom skivan visste jag var den fanns och hur det skulle fixas men va lite osäker på var den i kupe'n satt och hur mycket skulle dras åt.
Jag antar att det kan va lite knepigt när bitarna rullat över 20.000 mil i regn och slask.
Tack för hjälpen
Janne
Böt handbromsbackar idag.. fick bara bromsspår på en grus parkering på högerhjul..
vad ska jag göra ? ska jag spänna mer bak på vänstersida? sedan fin justera inne i piilen?

Hej, en tanke som slog mej var: hur gör man när man har diffbroms då??
´Funderar på om det gör nått ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.