|
|
|
|---|---|
|
Har en Pioneer DEH-P9400MP med inbyggt trevägs filter som jag vill använda fullt ut. Framsystemet jag använder är ett Amega Q-comp 60s med diskanter i A-stolparna och mellanregisterna monterade i kickpanel. I bak kommer det att sitta det två Soundstream Rubicon 12" i slutna lådor. Till frågan: Jag har tittat runt lite bland steg och har hittat ett femkanals steg från DLS. A7 heter det och levererar 4x50w (4ohm) + 1x360w (2ohm). Finns det någon här som har lite erfarenhet av steg som uttala sig om detta, eller kanske rekomendera något annat steg. Tacksam för svar. Mikael Melander Länk | |
|
Tjenare! Investerade i ett DLS CA 50 3000:- (4x50+1*280(2ohm)) Länk Mycket nöjd pris/prestanda //elp |
|
Robsarve |
Eftersom du skall lasta ned är A7 ett bättre steg. Det har kraftigare nätdel och hårdnar inte i klangen. |
|
Vill ju inte starta en debatt men... man får ju nästan 3 st "CA 50" till priset av ett A7... Med 2 CA 50 kan du ju använda trevägsfiltreringen för diskant, mellan och bas + dubbla subkanaler (totalt 8 kanaler, du skulle tom kunda brygga baskanalerna- då skulle du använda precis alla kanaler) å då har du ändå 3000:- kvar i fickan. (det kunde du lägga på en rostskyddsbehandling med klet - det gör underverk för ljudnivån i kupen) Eller kondensatorer... Mvh elp |
|
|
men du elp, du jämför du "snålmodellen med "västingen"; det är som att jämföra Skoda Fabia med BMW M5.... Visst mycket pengar på bra greijer så en personlg avvägning får man väl då göra om det är värt dom pengarna... Själv hade jag en föregångare till värsting serien: DLS Genesis 4 ch och var mycket nöjd med draget och väljudet enda nackdelen var att utan kyl fläktar gick det i protection läge efter 2 h poppande ( 3 kanals kopplat: framsystem 4 ohm plus 4 ohms bas i mono)... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-M - krystad jämförelse... Jämför förmågan att leverera ström: 1xA7= 110 A & 2xCA50 = 180A Rakt igenom elektronisk filtrering - superbt... null fasfel En kanal per högtalare - jajjamensan!! (lika krystad jämförelse - ett däck per hjul) ..ska bli intressant att höra vad Melander köper |
|
|
3 serie med 7 serie då?? *S* "förmågan att leverar ström" säger du,har du nåt data blad med kubmätningar eller varifrån kommer dina siffror?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Bättre att lägga kulorna på hemmahifin istället, tycker att man kan använda DEH-P9400MP för diskant + mellan, den kostar ju över 10.000, de måste ha bra kvalitet på alla komponenter i den. Jag skulle däremot köpa separat (mono)steg för basarna + kondensatorer + dra nya grova ström + jordkablar till Pioneern (6-8mm2) och till steget (10-21mm2). Mvh |
|
|
Gasar-magnus CA-50 3x30A Länk A7 1x120A Länk ...åsså räknas det baklänges... ...ström in - värme = effekt ut ... Vad tror du om att det är tre separata strömförsörjningar i CA-50? Hellre 6 strömförsörjningar än 1!! (Hellre 6 cylindrar än 1 ;) ) mvh elp (med 8 cylindrar) |
|
|
Inte alls så krystad jämförelse skulle jag vilja påstå. Dessa båda steg spelar i helt olika divisioner. Det är bara att lyfta på locket och se skillnaden på komponenternas kvalitet. Att ett steg är avsäkrat med 3x30 A betyder inte att det klarar av att leverera 90 A, bara att det kan gå max 90 A genom steget utan att det brinner upp. Det betyder heller inte att steget har tre separata nätdelar, utan att interna förbrukare är separat avsäkrade, dvs två stereosteg och ett monosteg. Det har man egentligen bara nytta av i rent felsökningssyfte. (Förresten är A7 avsäkrat med 2x20 + 2x35 A, dvs fyra säkringar.) Viktigare jämförelser är istället S/N och dämpfaktor, samt ovan nämnda effektkub. ...men det är bara min syn på saken. |
|
|
Det ser ut att luta åt A7 hållet. Helst vill jag bara ha ett steg, för enkelhetens skull + att det går att fixa till en enkel och stilren look i bagageutrymmet då också. Hade tänkt mig steget i mitten, ned sänkt i golvet med en DLS 1F konding på varje sida. Sen fixar man lite kopparskenor från jobbet som man sedan polerar upp med Autosol för ihopkoppling av kondingarna. Har 50mm2 kabel från batteriet, och det är ju inte mer än 150cm dit. Hur som helst, finns det någon som har provlyssnat en anläggning med ett A7 steg och vet hur det låter, är nyfiken liksom. Mikael Melander Länk |
|
Robsarve |
A7 låter riktigt bra, är något varmt i grundklangen, så det passar fint med dina Q-comp |
|
Som redan nämnts så är säkringsvärdena på en apparat, förstärkare osv inget som garanterar nåt om kapaciteten på utgångarna, varken i A eller W. Säkert utmärkta steg som nämns ovan men databladen saknar som vanligt en del väsentliga uppgifter. Dock mycket text om hur många watt... Fasfel i lågnivåfilter kan nog uppstå lika gärna som direkt på högtalarnivå, så länge alla kanaler följs åt spelar det mindre roll. Jag skulle föredra separata steg gärna mono när det gäller lite högre effekter. De fanatasisiffror som nämns i databladen ovan är intressanta att jämföra med slutsteg som verkligen ger denna effekt i mera realistiska sammanhang. Bara nätdelarna osv skulle behöva denna kylarean, vad skall sen kyla ner de stackars sluttrissorna? Ström in till stegen är viktig nog, men kondensatorer i sig tillför ingen ström, de är inga energikällor i sig, allt kommer från batteri och generator i bilen. Högtalarna är minst lika viktiga för totalresultatet, betydligt viktigare än siffror på ett datablad. Man skulle behöva provlyssna hela den aktuella anläggningen där den skall sitta för att ge en rättvis bedömning, till sist är det ju ägaren själv som skall bli nöjd och belåten. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.