|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en BMW 528 1997 som en kille har tagit in till Sverige från Tyskland. Den är inte besiktigad i Sverige. Finns det något krux med att köpa en sådan bil förutom att besiktningen inte går igenom? Tänker då på besiktningsväntetid, skatt på bil mm. Går det att köra med bilen under tiden den inte är beiktigad? Ytterliggare fråga; det har varit inbrottsförsök vid förarplasen så låset fungerar inte är det någon som har en uppskattning om kostnad för att fixa låset om lacken inte är skadad samt då måste man väl köpa nya nyckar? Tillkommer det några andra kosntader när man byter nyckar till bilen, typ elektronsika omkodning el dyl? Tacksam för alla svar!! | |
| Är det den för 81 000:- ? | |
Fredrik Wennerholm |
Hej! Det kan ju uppstå en del kostnader som upptäcks vid besiktning. Lite av en chansning att köpa utan besiktning. Brukar vara ok att få tid till reg. besiktning om man kan tänka sig köra en bit. Du får inte köra bilen om den inte är försäkrad och har exportskyltar. Ingen aning vad låset kostar! Mvh Totti |
| Ok, tack för ditt svar! | |
|
Man skall nog fråga sig både en och två gånger varför man inte gör en reg. bes. av bilen då det avsevärt höjer bilens värde... Ett par TÄNKBARA orsaker till detta förfarande: 1. allvarligt fel på t.ex. Katalysator el. dyl 2. "moms" bil ( dvs den som köper bilen kommer att får betala moms för den då man "dragit momsen" på den vid exporten från Tyskland..) 3. Stulen bil etc etc så mitt tips till dig: lägg på 10 000:- -15000:- till och välj en körklar bil Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för svaret. Du har rätt, köper en körklar istället! Mvh |
|
|
Gammal tråd i "samma" ämne: Länk Trevlig läsning Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tomas_528: Varför inte låta säljaren besikta bilen å fixa låset ? Är han seriös så fixar han ju det och levererar en färdig produkt. Nekar han så finns det ju många andra fiskar i sjön att välja på :-) // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
I många fall vill inte importören registrera bilen eftersom de då måste ha en person att sätta som ägare. Importören kanske tar in massor med bilar per år och gömmer det för skatte myndigheten genom att aldrig stå som registrerad ägare på ngn bil. Eller så har han problem med kronkalle och vill inte visa upp att han äger ngnting. Erbjud dig betala för reg.bes. skatt. skrotningspremie OM bilen går igenom utan problem samt att du kan följa med vid bes och anmäla dig som första ägare. Se dock upp med momsbilar. |
|
|
Och kontrollera mätarställningen! Ta chassinummer och begär ett utdrag från BMW. Kolla mätarställningsuppgifterna mot serviceboken och aktuell mätarställning. Mvh Robban (som själv gått på den niten) |
|
ormen |
Det är oftast småhälarna som håller på med det att inte besiktiga o skatta! Tänk på att om du köper den, så åker du på Skatt + Skrotavgift + Regbes. + lite småutgifter som skylltavg. Varför inte åka ner själv då? Då kan du välja o vraka efter din smak! |
|
ormen, håller med i ditt resonemang att åka ned själv eftersom jag också gör det när jag vill ha bil. Dock inser jag att endast en mycket liten del av befolkning kommer att orka/våga/engagera sig att göra det pga en rad olika orsaker. Detta får till följd att många vill handla oreggade bilar som står på plats i Sverige och skapar på så sätt en marknad för eventuell svart verksamhet. /Simon |
|
ormen |
ja, folk är lata ibland, även jag kan vara det. Men nu har jag insett möjligheterna med att åka o hämta själv. Egentligen jagade jag halva förra året en reko 520, men blev bara besviken av alla dessa importgrisar, så misskött den marknaden är. Det finns seriösa också, men de är få, spec. när man letar efter en äldre bil. Så det blev att hoppa på ett plan (Ryaniar) o se sig om, blir man lurad där nere, så har man bara sig själv att skylla, eftersom mellanhand inte är med i bilden. Nu gick mitt bilköp otroligt smidigt till, och jag kollade nästan bara privat, gillar inte bilhandlare helt enkelt.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.