AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
958

bremsbeläge slut?

hejsan!!
när jag köpte min bil för ett tag sedan så M-testade jag den, då var bromsvärderna 2400n fram och 3400n bak. när jag skulle köra hem bilen efter jag köpt den så tjöt det till från färddatorn och det stog bromsbeläge, samtidigt kom också skyllten bremsli. elektrik fram på färddatorn. kan detta ha något samband och vad är det som har hänt? bromsbelägen behövs väl inte byttas redan?

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
om den säger till att dom är slut så är det dags, det sitter ju givare som känner av när det är dags att byta.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan också vara sladden till givaren som lossnat eller kortslutits av salt o skit. Ta av hjulet på vänster fram och höger bak, där sitter givarna.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
att varningslampan för bromsbeläggen lyser, behöver inte betyda att bromsarna tar dåligt. Det betyrder att dom slitits ner till en viss gräns, och snart KOMMER ATT ta dåligt, dvs en uppmaning att byta innan de tar slut, tex dålig bromsverkan, skada på bromsskivan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja. bromsvarningskontakten signalerar när det är ca 3mm kvar av beläggens friktionsyta.

Observera att du måste byta ut den sensor som har varnat, när du byter beläggen. Annars kommer den att fortsätta att varna för slitna belägg även om de är splitter nya...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Vilka modeller har denna varningsfunktion för slitna bromsbelägg? Har tex min e39 det?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp! Nästan alla BMW bilar har denna varningsfunktion.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsvarningssensorerna sitter på vänster framhjul och höger bakhjul (sensorn sitter i ett spår i bromsbelägget).

Rent teoretiskt är det möjligt att förslitningen sker ojämt mellan hjulen och att man sliter ner höger fram och vänster bak innan man får varning från sensorerna.
Därför kan det vara bra att kolla beläggens tjocklek med jämna mellanrum.
Dessutom är det bra att lossa beläggen minst en gång om året för att smörja glidytorna med kopparpasta, för att undvika att de kärvar fast.
På så sätt förlänger man skivornas livslängd och minskar risken för att de skall rosta eller bli skeva pga anliggande bromsar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.