|
|
|
|---|---|
|
Halloj, Jag har ett antal symptom på en 540iA - 93 som jag undrar lite över: 1. Ratten är lite "sne", dvs vid färd rakt fram står den "några minuter i tolv". Bilen drar dock inte åt något håll, ej heller vid inbromsning. Vad beror detta på, ratten kan väl bara sättas dit i ETT läge, så något annat måste påverka? 2. En sorts instabilitet känns i ratten vid gupp(gropar, brunnslock). Känns som om styrförmågan försvinner för en sekund. Jag tycker även att bilen går "hårt" över kanter och hål i vägbanan. Kan det orsakas av samma fel? 3. Vibrationer mest hela tiden, mycket små - knappt märkbara - utom mellan 80-100 då det är markanta vibrationer, för att försvinna i högre hastighet. Någon som har någon idé vad det kan vara? Har alla problem samma källa eller är det kombinationer av olika fel? /björn | |
| Låter som caster stagen och dess bussningar. Sök på tidigare inlägg. Kolla även här:Länk | |
| Tack ahlstedt, visste inte riktigt vad jag skulle söka på - hittade massor! | |
|
1. Ratten kan sitta lite snett, den kan sättas i alla möjliga lägen. 2. Troligtvis en justering av styrsnäckan behövs. (Vanligt på 540.) 3. Kan vara en eller båda bromsskivorna fram som är lite skeva. Detta kan orsaka vibrationerna. Jag har en skev bromsskiva fram och det vibrerar lite lite hela tiden. |
|
|
Per: Så i princip borde det gå att "rätta" till ratten? Fast nog borde den sitta som den ska - låter en smula otroligt om den är felsatt! Justering av styrsnäckan, har sett en del tips om att det går att göra själv. Klarar man det även om man inte är född med en hylsnyckelsats i handen? |
|
|
Hmm verkar som alla lite äldre 540ior vibrerar lite. Mer eller mindre i alla fall ett tips om du kan leva med vibrationerna så gör inget åt det blir hur dyrt som helst.. Har snart gått igenom hela biljäveln o den vibrerar lite fortfarande <dock lite> Börjar tro att det är standard i alla fall om vibrationerna kommer bakifrån.. |
|
|
hyvelbänken: har du bytt alla bussningar i bakvagnen utan att bli av med eländet? Jag funderar själv på att ta tag i det å beställa nya bussningar snart.. |
|
|
Henrik: Visst har jag gjort det har även bytt Stötdämpare o skivor vidare har jag provat en annan kardanaxel samt även bytt motorkfästen inkl växel-lådsfästet Har inte provat o skifta drivaxlarna ännu men tycker nog det verkar lite långsökt o naturligtvis har jag balanserat däcken enl konstens alla regler.. Fundera om vibbarna kommer från själva lådan men fan vet:) Det värsta är att det finns ingen logik i vibrerandet ibland inbillar jag mig att den nästan är helt ok för att i nästa stund börja igen tror att det har gått troll i bilen.. |
|
| kan vara obalans i däcken!! det hade jag en gång med samma problem! | |
| Ja, eller någon fälg som inte är riktigt rund. Har du provat skifta bak & fram? Men, om man inte får till en bil trots att man bytt ALLT, så kan bilen vara ramsne. Dvs, den har varit krockad. | |
|
Bjornagain: Jag kände samma symtom i min 540 som du skriver. Kollade upp bilen på en verkstad., och fann att vänster framfjäder var av på mitten och höger krängningshämmare var glapp. Fixade detta och symptomen försvann. Passade även på att byta stödlager till kardan och blev av med vibrationer som jag hade förut. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
| spider: Tackar, Jag ska lämna i bilen för oljebyte snart(sista gröna pluppen lyser) och då samtidigt be dom se över vibrationerna. Även om jag inte är tekniskt kunnig nog för att ge verkstadskillen tips så är det ändå skönt att kunna hänga med i resonemanget :) | |
| hyvelbänken: hmm, illa.. låter ungefär som mitt problem. vibrationer 85-95.. ibland mycket(så att man måste höja volymen på stereon 5-10steg), ibland nästan inget alls. Har den senaste tiden inbillat mig lite att det har med utetemperaturen att göra.. för det verkar ruska mer när det är 0till -5grader och mindre när det är kallare/varmare än så. Och om det nu är så och inte bara jag som inbillar mig så måste det väl nästan vara någon gummibussning som är dålig.. kan då inte komma på något annat som påverkas av temperaturen. Jaja, man får väl hoppas att det går att åtgärda på nåt vis.. men det lär väl gå åt en hel del pengar innan man hittar felet som vanligt =/ | |
|
Henrik! Upplever nog samma sorts problem som du... Ska även jag lämna in bilen för lite ny olja i motor och låda, skall passa på att höra om killen har några tips åt mig då.. Under tiden följer jag tråden med spänning! // Björn Eriksson |
|
|
Ok, vore ju kul att få lite tips.. har nya bromsar(skivor&belägg), motorfästen, stötdämpare&fjädrar och har testat med 2olika uppsättningar hjul(som varit alldeles nybalanserade).. så nu blir nog nästa försök att bya bussningar i bakvagnen. |
|
| Hyvelbänken: Fick ett tips av meken på lokala verkstan idag.. han tyckte att jag skulle prova att trycka i nytt fett i drivaxlarnas leder(eller vad det nu heter). Man kunde tydligen få konstiga vibrationer om det kärvade i spinsen där för dom ska kunna röra sig in och ut. | |
| Testa att balansera och göra en famvagns inställning det hadde jag börjat med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.