AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.513

Finns det låsbara bensinlock till E39?

ol
4
ola.straby
BMW 523i -99
Någon tråkmåns försökte slanga min bil i helgen men jag hade tur och det verkar ha misslyckats. Men jag fick mig ett par tankeställare.

På E39 är yttre tankluckan låst av centrallåset men själva "korken" på bensinröret är inte låst alls. Nu var låset på luckan som tur var så dåligt att bara den lilla plastpluppen som låspinnen går in i gick sönder och i övrigt klarade jag mig med en minimal repa och en lite lite krokig lucka. Jag kom då på att det är idiotiskt att ha låset på luckan. hellre att de får ta lite soppa nån gång än att få skärmen repad och bucklad, så jag tänker inte laga det låset.

Men man vill ju inte göra det för enkelt för förbrytarna eller att nån idiot går och släpper ner nån skit i tanken så jag skulle nog vilja byta till en låsbar kork på röret. Men inte för bra lås. Återigen hellre att de får bryta upp korken utan för mycket besvär än att de skadar bilen. Bara så att det avvärjer bussträck. Nån som vet nån lagom bra kork till en E39 sedan?

Sen verkar det som att de inte kom åt nån soppa iallafall. Är det så att det sitter ett slangningsstopp i röret? Nåt nät eller så en bit ner? Nån som vet?

O
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Vill egentligen inte erkänna detta men vad gör man inte...
jag köpte en på Biltema till min fd. E34 525.
Det fungerade bra, bara man inte glömmer nycklarna.

Det borde stoppa "busungarna" från att stoppa saker i tanken i alla fall, men jag tror knappast det är ett inbrottssäkert lås, men som sagt, det stoppar i alla fall den tillfällige tjuven...

Så kolla om de har något passande.

/Hammar
ol
4
ola.straby
BMW 523i -99
Tack, jag tänkte också på det och kollade Biltema och mekonomen på nätet och de har tanklock för E34 men inte till E39. Nån som vet om det är samma påfyllningsrör?

O
pu
24
putteprutt
523iA -99
Detta är ett högintressant ämne. Jag bor i ett fientligt område, där suspekta personer av och till ger sig på parkerade bilar nattetid. Min gamla bil fick påhälsning ett flertal gånger, bland annat slangad på soppa några gånger innan någon pundare till slut tog med sig hela bilen.

Ännu så länge har ingen attackerat min nuvarande pärla. Mot stöld och inbrott är ju bilen ganska välskyddad med larm och immobilizer, men tankluckan är dessvärre inte larmad vad jag kan se, och tanklocket under luckan är ju som sagt inte låsbart. Hur undvika dyra lack- och plåtskador när något lågstående kryp gör ett nytt försök? Jag har lekt med tanken att ta bort den lilla plastploppen som låskolven går in i, och sedan sätta dit ett låsbart tanklock innanför. Då borde luckan öppna sig utan större plåtskador, var min tanke. Kanske kan man skydda området runt luckan med helikoptertejp för att helt lackskador också?

Det går ju att köpa en sån där spiral som man gängar ner i tankröret, som effektivt förhindrar att någon får med sig soppa. Men då är ju skadan redan skedd...

Ideer mottages tacksamt!

--/Peter

BMW -- Break My Window
ol
4
ola.straby
BMW 523i -99
Ja putteprutt det är precis vad jag vill också. Tar man bort plastploppen, det som hände vid uppbrytningen i mitt fall, så kan luckan öppnas som om den vore upplåst. Dvs endast en jättedum korkboll använder ett verktyg när man bara kan vicka upp luckan = risk för lackskador liten i det momentet.

Nästa steg är ett låsbart tanklock. Detta för att förhindra traktens busungar att hälla cola eller lera i tanken. Men det får inte vara för bra för då tar den seriöse tjyven till sin kofot på locket och då blir det skador igen, dock kanske innanför tankluckan där de inte syns så mycket. Bättre ändå ett lock som då hoppar loss ganska lätt utan skador på bil och tankrörets hals. I värsta fall blir då skadorna ca 50-60 litter soppa = 500 pix + nytt likadant lock ca 200 pix. Mycket bättre än dyra lackjobb.

Spiral vet jag inte. säkert bra men om skurken pillat upp mitt lock med sin kofot och sen hittar spiralen (fortfarande kofot i handen) oroar jag mig för onödiga extraskador. Månne bättre han tar lite bensin då.

Hursom har inte hittat nåt lock än, men skall åka förbi BMW i em och se om de har nåt tips.

O
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Varför inte bara skriva en lapp i tanklocket sedan?

"Bäste herr tjuv, ring mig på detta nummer om du vill ha bensin, så öppnar jag tanklocket åt dig."

:-)

(Kunde inte låta bli)

/Hammar
Dragan525
hammar: *hehehe* den vart bra *hahaha* ja varför inte?!

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Hände samma sak för mig i Tisdags,sönderbrutet fäste till låstappen.Nu sitter den bara och "rapplar",vet ej om jag skall laga det.Det kanske bara blir mer brytskador ,nu klarade jag mig med 2 små flagor borta.Håller med om hammars inlägg,bensinen är billigare än skadorna/Thomas
ol
4
ola.straby
BMW 523i -99
Jahapp, har kollat med BMW, det finns inget låsbart tanklock att köpa från dem och de har inte hört talas om någon piratdel som passar. Tanklock från tidigare serier (E34 etc.) passar inte.

Det inofficiella rådet var att lämna olåst helt och hållet. Bättre bli av med lite bensin då och då än att tvinga tjyven till skadegörelse. Säkert rätt men känns som en kapitulation:-(

Men nog är det konstigt och sorgligt att inte mer görs åt problemet på designstadiet. Nya serien är sannolikt inte bättre. Nog borde man kunna göra det lite bättre på en prestigebil som kostar sina modiga slantar.

Kommer att tänka på en gång jag hyrde bil på en mack, istället för att få och lämna bilen med full tank gällde här tvärtom man fick bilen nästan tom och fick tanka så mycket man trodde man behövde. Ingen ersättning för det som var över på slutet för hyrbilarna slangades nästan varje natt - tragiskt.

O
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Var och köpte fästet till tappen ,den kostade 14:-!!!!!!!(en del säger att delarna är dyra)har ej monterat den ännu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.