AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.174

Erfarenheter ev nya 6-serie coupé

H&
126
H&M
645ci -04
Eftersom jag ska köpa en ny 6-serie coupé, så undrar jag om de som har kört den kan dela med sig av lite synpunkter.

hälsningar Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
H&M:

Tyvärr har jag än så länge ingen erfarenhet av 6an....men jag hoppas att kunna delge dig mera efter VIP visning på Solna denna vecka ska du oxså ditt?

St
130
Stefan T
M135i -13
Har inga erfarenheter av bilen men har läst något rykte (tror att det var på Gustavs site, www.m5board.com) att motorn i 645Ci kommer att uppgraderas till 650Ci relativt snart, tror att det var till hösten eller vintern. Jag vet att det låter osannolikt, men kan vara värt att kolla upp.

H&
126
H&M
645ci -04
starre: Nej jag kan troligtvis inte det, mina veckor är rätt så uppbokade, vet inte ens om jag kommer att provköra bilen innan den är beställd. Därför så frågar jag här efter lite synpunkter. Att det är en av de vackraste bilarna bmw byggt vet jag redan, men hur den är att hantera vet jag ej. Men men jag köper bilar med hjärtat inte hjärnan =). Ska bli kul och läsa om dina erfarenheter från VIP visningen, om du vet när den är så kan du gärna skriva det här man vet aldrig om man får en lucka.

Hälsningar Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
jasså, då är man inte på VIP listan igen . är det kristos eller bindefelt som håller i viplistan ;-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Z3c 4 ever!:

Det gäller att ha det rätta kontakterna.....

H&M:

Antar att du hajar när jag ska se på skönheten:))
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Återkommer med raport efter VIP visningen i Borås denna vecka, är också sugen på en 6:a men väntar nog på M-modellen

Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
H&M

Min far har varit inn elite på samam spår som du, en investering i den nya 6:an.

Vi var därför och provkörde den förra veckan. Jag har väl iofs inte världens största bil erfarenheter generellt, men nya 6 serien var utan tvekan det bästa jag kört i hela mitt liv.

Har svårt att beskriva exakt vad som var så svårslaget men bara ljudet av motorn när man gasar ut på motorvägen var svårslaget.

Som sagt, inte mycket övrig erfarenhet men utan tvekan det bästa jag upplevt i bilväg.

Länk
körde den i dag i Skellefteå. Is och snömodd och dubb fritt. Väldigt komfertabel, dock ett irriternde vind tjut från insidan på back spegeln. detta ljud kom först vid 140, samt tröck man dit ett finger mot plast kåpan försvann det. Precis vad man vill ha i en bil för 800'.Bra ljud i stereon samt trevligt ljus insläpp från takluckan. Dåligt helljus. Men motor ljudet var häftigt. ( dock inte i klass som min lilla pärla) summa sumarum. En snygg, skön ,komfertabel Gt vagn, men någon sport bil, det är det inte.

Blev faktiskt mer impad av "nya" X5 4.4

Hade'

" Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st"

Macc
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har tillbringat 1 timme på vägarna i en 645:a idag. Bilen var utrustad med Aktiv styrning, Dynamic Drive och Steptroniclådan.
Körde dels motorväg men även en rejält kurvig 70-90 kombination. Som tur var inge trafik så det gick att testa/njuta lite.
En underbar bil på många sätt. Motorn har ett rejält vrid som finns tillgängligt hela tiden. Fin exakt styrning och ett riktigt bra väggrepp. Den enda bil jag har erfarenhet av som matchat 645:an på samma sträcka var en Carrera 4S.
Motorljudet finns det, väl isolerat vid normal körning men ack så vasst och underbart när man pressar på lite. Sänker man rutan 1 cm sitter flinet som klistrat i fejset.
Kvalitet och interiör kändes som en 5:serie men inte märkvärdigare vilket egentligen är svagt med tanke på priset. Självklart är det hög kvalitet men inte något superunder.
Jag anser dock att bilen är vansinnigt snygg, bekväm och en landsvägskryssare för 2 personer som slår det mesta.

Det bästa med bilen då? Helt klart motorn,,vilken karaktär WOW!

Trots en underbar timma där flinet satt kvar lång stund efteråt kan jag dock konstatera att för egen del köper jag hellre en 545:a med Aktiv styrning och Dynamic Drive. Visserligen inte lika snygg men fasen så praktisk och med samma underbara bett i motorn.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Grand Tourismon är den ballaste bil BMW gjort, och jämfört med andra i klassen, så måste den betraktas som skitbillig!? Nån som tycker att Chris Bangel misslyckats med modellen?
/Anders
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
har 6-serien haft uppehåll? Eller varför finns den inte med här på forumet.Räknas den som en efterföljare till E9?
/Anders
chrille70
Lite OT:

Som Stefan T säger så lär 645Ci uppgraderas till 650Ci inom en snar framtid. För i och med faceliften av E65 som presenteras i mars så ersätts 4,4-liters V8:an av en ny 4,8-liters på ca 360 hk. Vet dock inte om den motorn kommer i 5- och 6-serien, men en X5 4,8iS är på gång.

MVH Chrille
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Enligt rykten från BMW-håll så ska det planeras för en M6:a också.
Är det sant lär väl det bli något i hästväg för att knäcka AMG.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Sigdarve:
Förra generationens 6-serie (E24) tillverkades under åren 77-89.
Efter den var nästa lyxcoupé 8-serien (E31) som tillverkades mellan 90-99.
6-serien har alltså haft ett uppehåll på 15 år men man får räkna 8:an som motsvarighet under denna mellanperiod!

För övrigt tycker jag att designen är underbar på nya 6:an men frågan är om jag inte precis som Sail skulle välja en praktisk 5:a före 6:an... (Att kunna ha båda dessa bilar i garaget vore självklart det bästa alternativet:)))

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.