|
|
|
|---|---|
|
Mitt första inlägg på denna sajt, har dock letat information på sajten ettag. Har hamnat i diskussion med min bror och tänker därför ta upp denna fråga här! Vad är rätt? Vid sträng kyla(under -20) Alternativ 1: Skall man vid kall-start av bilen låta motorn stå på tomgång ett antal minuter(litet motorslitage) för att komma upp i någorlunda arbetstemperatur? Alternativ 2: Skall man vid kall-start av bilen åka iväg så fort som möjligt eftersom motorn då utsätts för belastning vilket i sin tur ökar motortemperaturn fortare och mindre slitage erhålles. Viktigt är att inte varva mer än ca 2000 varv. Jag har läst någonstans(kan vara på denna sajt) att alternativ 2 är det bästa sättet, kan inte tänka mig att det är speciellt bra för en motor att i sträng kyla aldrig bli riktigt varm som vid "tomgångsuppvärmning". Borde inte "tomgångsuppvärmning" slita mer på motorn? Om alternativ 2 är bäst för motorn, vad gäller då för steptronic eller automatlåda överhuvudtaget? Enligt min bror skall man låta bilen(vid sträng kyla) stå ett antal minuter innan man åker iväg. Man ska således vara så snäll som möjligt mot lådan. Om man inte gör detta kan det få till följd att den kalla oljan i lådan vrider sönder packningarna vilket i sin tur leder till oljeläckage. Låter logiskt enligt mig, men samtidigt inte. Vad jag vet så lägger sig steptroniclådan i sportläge vid kallstart för att så fort som möjligt komma upp i arbetstemperatur. Om man skall vara snäll mot lådan så borde väl inte lådan välja sportläge? Kan det vara så att alternativ 2 även gäller för växellådan? Har någon några tankar om detta? Mvh // David | |
|
Låt den stå på tomgång ca 1 minut om du frågar mig. Varför? Jo, därför oljan är lite mer trögflytande när det är kallt och för att oljan skall hinna ut till alla berörda delar innan man belastar den. M V H Stephan |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan har steppen ett kallstartsprogram som gör att man inte vill röra gasen tills bilen har blivit lite varm. Den går som "skit". Allt för att katten skall bli varm så fort som möjligt för att spara på vår omgivande miljö. "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.