|
|
|
|---|---|
|
Hej, finns det något relativt enkelt sätt att komma åt strömanslutningen på generatorn på en e39 6-cyl.? Vill kunna ansluta kraftiga kablar för extraljus där. Hälsningar Hans | |
|
Bakkant på generatorn, oftast ringkabelsko och kan vara lite bökigt att nå... Kraftplus finns även på starthjälpsuttaget på motorn. FP |
|
|
Rekommenderara att du tar ström i elektronikboxen under högra microfiltret istället. Du kan se var jag tog min ström på mitt mektips om det på touringklubben.com Länk Bilden jag tänkte på specifikt: Länk ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hej, tack för svaren. Har blivit lärd att man "alltid" ska ta ström direkt från generatorn, men det kanske inte spelar så stor roll, isåfall är det enklast att ta från kraftplus om man vill dra en grov kabel. Har tittat i elektronikboxen, den ser dock inte lika ut som din Magnus, men det finns ett ledigt uttag kvar. Hur grov kabel behöver man till 3 gånger 100w? Har haft en beräkningstabell men hittar den inte nu. Hälsningar Hans |
|
| 2,5 kvadrats kabel måste räcka länge. | |
|
Du kommer att ta ut runt 24A, en 4mm2 kabel är minimum, gärna 6mm2 fram till reläet. Välj även ett 70A relä, de vanliga på 30A kommer att få kort livslängd, alt. fördela på två 30A reläer. Fram till varje lampa räcker 2,5mm2 kabel. FP |
|
|
Tack Folke, tänkte dra två strömkablar i en "kabelslang", en 4mm2 till ett relä för att driva 2 lampor och en 2,5mm2 till relä nr.2 och lampa nr.3. Hälsningar Hans |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.