|
|
|
|---|---|
| Ni som bytt ut orginalhögtalarna fram nere vid fötterna i E36:an, blev ni nöjda? Hur gjorde ni? Bytte ni bara högtalaren eller byggde ni nån kickpanel etc...? Jag tycker att det inte borde bli så mycket bättre ljud om man bara ersätter, för det är ju inte mycket luft högtalaren kan pumpa. Ni kan väl berätta hur ni har gjort. Jag hade tänkt köpa nya 5,25 tummare, men känns bortkastade pengar om man inte bygger en kick eller nåt, eller har jag fel?? | |
| Ingen som har nåt att tillägga??? Kom igen nu, nån som har lite erfarenhet om detta.... | |
|
Jag bytte mina gamla orginal högtalare (5,25" nere i kickpanelen samt mina 2,5" och diskanter i dörren) till DLS Up35. De högtalarna passar nästan rakt av i orginalhålen. De kickpanelerna som sitter nere vid fötterna är oftast otäta iallafall är det de på min bil. Ett tips är att tätta dem. Bygg gärna en baffel av MDF. Är inte kickpanelen helt tät så slår basen igenom och den förlorar effektålighet. Mitt tips till dig är att köpa DLS högtalare. Mina högtalar tips: UP35 Högtalarsystem 5,25" 3-vägs ca 4400:- "Har detta själv är supernöjd" DLS MS5 Högtalarsystem 5,25" 2-vägs ca 2300:- "Har fått väldigt bra betyg här på nätet" PS5 Högtalarsystem 5,25" 2-vägs 1300:- "Billigt för den som inte vill satsa så mycket pengar" Fast du kanske bara vill byta ut 5,25" högtalarna? Köp hellre ett ett nytt högtalarsystem fram , om du frågar mig. Framhögtalarna är väldigt viktiga om du vill få bra ljudbild i bilen. MVH |
|
|
Jag har haft Amega Q-Comp 50 i originaluttagen på E36 sedan. Det som var viktigt var att täta ordentligt runt elementen, samt även försöka få tätt kring hålet där en kabelstam passerar. Man bör också skära sönder filtmattan som sitter där. Kapa bort "koppen" som passar runt högtalaren, jag lade också dämpull (fluffigt packad) i hålrummet. Med detta montage spelade elementen ner till ungefär 110 Hz utan att nivån föll, men därunder blev det tunt. Nu är amega-elementen sådana att de gärna vill ha mycket luft bakom, men de tål också mycket effekt. Jag använde därför den inbyggda EQ:n i min Pioneer P-99 för att förstärka registret mellan 80 och 110 Hz, samt delade brant (24 dB/oktav) vid 80 Hz. Till detta hade jag en sub som tog registret från 80 Hz och nedåt. Detta fungerade mycket bra. |
|
|
Jag har haft Amega Q-Comp 50 i originaluttagen på E36 sedan. Det som var viktigt var att täta ordentligt runt elementen, samt även försöka få tätt kring hålet där en kabelstam passerar. Man bör också skära sönder filtmattan som sitter där. Kapa bort "koppen" som passar runt högtalaren, jag lade också dämpull (fluffigt packad) i hålrummet. Med detta montage spelade elementen ner till ungefär 110 Hz utan att nivån föll, men därunder blev det tunt. Nu är amega-elementen sådana att de gärna vill ha mycket luft bakom, men de tål också mycket effekt. Jag använde därför den inbyggda EQ:n i min Pioneer P-99 för att förstärka registret mellan 80 och 110 Hz, samt delade brant (24 dB/oktav) vid 80 Hz. Till detta hade jag en sub som tog registret från 80 Hz och nedåt. Detta fungerade mycket bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.