AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
572

Problem med värmen i motorn

m_johan
Har en bmw 520i -89, denna går som en klocka och har aldrig några problem med att starta upp. Nu åkte jag dock 5 mil idag och märkte hur temp-mätarn gick upp i det röda fältet så jag stannade givetvis motorn för att den skulle kyla ner sig...
Men problemet kvarstår och jag har fyllt med vatten i kylet nu, det rasslar lite i fläkten fram vid grillen..Vet ej om detta kan ha något med saken att göra. Vet ej heller om det har med att göra att det är kallt ute nu heller...Kylarvätske-nivån är iallafall fylld till max nu men motorn går ändå upp i värme direkt nu...
Någon som vet vad detta kan bero på ?
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Har du rätt grader på glykolen(-30 -40C) så det inte fryser, typ blir ispropp?

//Crille
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Går den upp i värme fast du kör?? Alltså motorvägsfart... ?
Annars kan det vara fläkten som inte funkar som det ska..

-=Brings Me Women=-
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Rasslar det framme vid fläkten så borde du kolla upp h2o pumpen.

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
m_johan
Ang ispropp o glykol.. Vet ej vad den förre ägaren hade i för glykolhalt osv...Går sånt att mäta eller?
m_johan
Jojje: Ddet är när jag kör som den går upp i värme.. iaf när jag har alla fläktar på i bilen typ..Det spelar ingen roll om man ligger i motorvägsfart tror jag inte.. Märkte det efter jagh ade kört på e20..var iofs på en liten väg när jag märkte att motorn var varm som ett as....
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Troligtvis trasig vattenpump eller en läcka någonstans. Kolla kylaren och alla kylarslangar & dess anslutningar. Kör inte med bilen tills du hittat felet, den kan koka!
m_johan
Pper_j82 ..Du menar att toppen går isåfall? måste ju nästan åka upp till tappen och mäta glykol-halten iaf..Det är iofs bara 100m dit upp..
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
m_johan

Bara att åka till mack dom brukar ha glykolmätare som man kan låna.

//Crille
m_johan
Det var vattenpumpen som var kass..:P Tackar för svaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.