AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.460

E23 fynd eller farligt köp?

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Hej!

Såg en "dumpad" 735 E23 utanför en skrot. Den kommer att vara ute ur spel någon gång vid 16-tiden i morgon, så jag har inte obegränsat med tid. Men om bilen inte är ett vrak så tjänar jag ju åtskilliga tusen kr. Nåväl, såhär står det på bilregistrets papper:

Parkeringsbromsen på vä. sida ur funktion.
Färrdbroms funktion, pedal sjunker.
ABS-System saknar möjlighet att fungera.

Dessutom såg jag på plats att fronten (kofångaren, grillen, ev. skev huv + trasig kylare) är förstörd och måste bytas.

Årsmodellen är -83 och den har rullat knappt 25´. Den har haft 20 ägare.

Låter detta som något man satsar på? Felen verkar inte speciellt allvarliga och priset är det ju inget fel på.

Alla svar mottages med tacksamhet!

MVH

Berga
Ras.mus
Tja, jag tycker det låter som en hel del jobb på en sån gammal bil som du förmodligen kommer att få lägga mer pengar än du tror på. Det kryllar ju inte av E23 på skroten idag = inga delar = dyrt...

Men men, är du entusiast kanske du kan hitta en annan som är i samma skick men på andra ställen och plocka ihop de två till en fin bil. Annars skulle jag inte skita ner mig...
E23:or är oförskämt billiga = inte en chans att få lönsamhet i en "renovering", köp en i fint skick så blir det mycket billigare och enklare.
Som reservdelsbil duger den givetvis, men inget annat.
tror inte det skulle bli så dyrt att rädda "hon" park-bromsen är fort fixad för en relativt billig slant. färdbromsen: kan vara bomben som är kass ca 1000 kr för en ny skulle jag gissa på. men abs:en blev lite klurigare faktiskt kan ju vara nån kass sensor i värsta fall en kuggkrans som rostat sönder
huven riktar man till som så att man tar tag i den och bryter som faen, brorsan gör så då han riktar lastbilsdörrar, luckor osv och det blir förjäkligt bra. grillen tippar jag på är ganska billig, kofångaren blir dyrare. kylaren tror jag du kan hämta ifrån en annan bmw med m30-spis. bara den går ok och är hyfsad i övrigt, så visst kan det vara nånting att satsa på

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
En frontsmälld E23 med trasig abs och handbroms som dessutom någon valt att skrota?

Jo,jo allt är "fort fixat" om man inte behöver göra det själv.
En vettig 735:a kostar inte mer än 10.000 och då behöver man inte lägga en massa timmar i garaget.

Be
361
Berga

740iA -94
Hejsan!

Tack för alla svar! Kan väl sammanfatta det hela till två ord: Fan också.

Missade den här bilen, men på svaren så verkar ju inte det vara något som jag ska gråta mig till sömns för. Kanske är bättre att köpa en för lite större peng.

Men för under 10.000 kr får man väl inget som är mycket bättre än det här? Eller? Är inte helt insatt i hur priserna ligger, men i Tyskland får man ju punga upp med en 13-15 papp för en som verkar vettig. (Dvs. en aning rost och någon relativt lättbytt defekt del nånstans)

Jaja, jag ska hitta en E23a, så är det bara. :D

Tack igen för alla svar! Det är suveränt att få synpunkter från andra! =)
Finns en 735:a -83 utsatt på powerbörsen i förrgår för 8000....
Verkar inte vara några större fel på den.
Mellströms bil i Torsås har några stående i hans lada. Dom har stått där några år vet jag med höga prislappar men man kan säkerligen få köpa loss en billigt.

Mvh
John
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Lite spännande med e23 om man har en bil i mycket gott skick , den blir värd pengar precis som 3.0 tror jag , men det lär ta säkert 10 år till , (minst.)

3G ger dig Cancer.
Be
361
Berga

740iA -94
Hej!

Såg den för 8000, och något fel verkade det inte vara. Dvs. förutom placeringen sas. Sthlm är lite väl långt bort. =(

Geografi inom Sv var aldrig mitt starka ämne. Var ligger Torsås på ett ungefär? Låter som att det är en bit från Gbg ?

Jag instämmer med dig Wadel, E23an håller på att bli kult. Med rätta! Den enda nackdel jag har fått nys om skulle väl i så fall vara stötdämpningen, men vill man vara lite äcklig så sänker man bilen med en fin sänkningssats. ;)

Ha det gött alla BMW (och E23-) fans! :D
torsås ligger i kalmar län kolla på Länk kartan så ser du vars tet är

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Be
361
Berga

740iA -94
Grymt bra karta, den tackar vi för!

Dock är det lite långt att få mor att åka med. =/

Är det förresten någon som vet vad man ska kolla speciellt efter på E23:an när man köper?

MVH

Berga
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Berga>>Kamaxelslitage...Rost..Är du noga så kontrollera kompressionen i cyl också(dyrt att iaf renovera på v-stad).

All el fungerar..Låter kanske lite bagatellartat men det är alla gånger inte speciellt lätt att åtgärda fel på div elprylar..

En rejäl provkörning brukar också "sortera ut" en del fel..T.ex glapp i styrningen,div leder osv..

Automatlådan bör checkas(mjuka vxl,fin olja osv).

En så gammal bil bör man ta god tid på sig att kolla upp rost o mekanik på innan man köper det s.k. "fyndet"...Kan bli lite jobbigt när man senare upptäcker vilket vrak det kanske var ;)

Mvh Janne.
Be
361
Berga

740iA -94
Hej!

Hur kollar man kompressionen i cyl.? Det är väl inte gjort i en handvändning?

Ska tänka på elen!

Allra helst hade jag velat hitta en man. bil, men det är ingen nödvändighet. Bara bilen är i ordning tekniskt så är den bra för mig. =)

Hehe, jo det ligger något i det. Känns som att en sådan affär antingen blir jättebra eller så går den verkligen åt h-lvete... Men vad vore livet utan att ta lite chanser?

Tack så mycket för svaret i alla fall! :D

Ha det!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen Berga!

Ta bort bränslepumpsreläet,se till att du har fräscht batteri,montera ur stiften sen så köper du en kompressionsmätare,trycker ned den i ett tändstiftshål i taget,ber en kompis dra på "starten" och låt motorn gå något varv...Sen läser du av trycket i den cylindern,sen går du cyl efter cyl tills alla är tagna...Trycket bör vara på en M30 ca 13-14kg överlag och jämnt om det ska vara alldeles hundra i maskin, så varm motor som möjligt vid testet...
Det viktigaste är dock att kompressionstrycket är jämnt på alla burkar..Får skilja max 1kg mellan cyl(tycker jag iaf) om den ska räknas som fullgod i täthet(varm motor då).

Vid kall motor så kan det bli lite hur som helst,vilket inte är så berikande s.a.s.

Lycka till!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg,förtydligande...Motorn ska gå så många varv tills du ej ser någon tryckhöjning mera på mätarn..

Mvh Janne.
Be
361
Berga

740iA -94
Jättetack för det här! Hade med 99% sannolikhet aldrig kommit på den idén själv så det är... helt suveränt! :D

Som sagt...tack så mycket.

Ha det super!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.